/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Ingen konfirmation - ingen gaver, eller ~
Fra : 3773
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 26-04-04 08:55

Når en søn der ikke er hjemmeboende hos sin mor, ikke ønsker at blive konfirmeret, bør hun så give en ikke-konfirmationsgave? Det skal nævnes at drengen ikke besøger sin mor.

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 26-04-04 09:03

nej det ville jeg bestemt ikke gøre.
Hvorfor i alverden skulle hun dog det ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 09:03

Det er jo svært.
>>"konfirmationsgaven "<< er jo noget som huskes, så når "barnet" bliver ældre og måske er ked af det mangelende besøg, er det måske godt, at den manglende interresse ikke var ensidig.
Ikke en anbefaling - kun en betragtning.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 09:04

Skal han så nonfirmeres som det hedder i dag det der svarer til Borgerlig konfirmation ??Hvis han skal det ville jeg da vise ham den tanke ved at give en gave: Det lyder ellers som et temmeligt fjernt forhold må jeg sige For hvis man elsker sin søn ka man vel ikke være i tvivl
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:08

Burde og skulle er to af de mest begrænsende ord i det danske sprog... Har du LYST til at give ham en gave?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:11

Det er ikke mig der har problemet BP.

Knægten ser ikke sin mor, for at gøre faderen "glad". Faderen har stærke psykopatiske træk og indoktrinerer knægten temmelig voldsomt. Det må man gerne i dk, og kan du få drengen til "selv at sige fra", er alt jo OK.

Kommentar
Fra : nete062

Dato : 26-04-04 09:12

det er da din samvittighed, og din første indskydelse du vælge ud fra. Men måske ville sønnen når han bliver ældre, blive glad ved at han har en gave fra sin mor. Også selvom de ikke ses nu.Det kunne jo være som årene går at de kommer til det.
Mvh. Nete062

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-04-04 09:13

Jeg er selv efter eget ønske ikke blevet konfirmeret, da jeg havde fået guds-begreberne lidt galt i halsen og som 14-årig ikke rigtig vidste, om og hvordan jeg troede på Gud. Jeg valgte det hele fra og fik således ingen fest og ingen gaver.
Men jeg tror, at man må tage lidt hensyn til de øvrige forhold. Jeg er vokset op i en stor og tryg familie og har aldrig følt mig "ikke elsket". Hvis drengen, som ikke bor hos sin mor og ikke er i kontakt med hende evt. føler sig svigtet af hende eller ikke tilstrækkeligt elsket, ville jeg nok som mor vælge at give ham en gave, uanset om han holder fest eller ej. Det kan være en symbolsk handling, som viser interesse og opmærksomhed.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:15

Det lyder jo som en trist situation, men har jo i virkeligheden ikke meget med spørgsmålet at gøre, jeg synes stadig at moderen skal gøre op med sig selv om hun har LYST til at give ham en gave, det tyder jo ikke på at drengen af egen overbevisning har fravalgt sin mor, og en eller anden dag kan det jo være at knægten selv gennemskuer sin far (såfremt du har ret) og så vil han måske søge støtte og kærlighed fra sin mor... Hvis hans seneste minde om hende er at hun ikke ofrede ham opmærksomhed på hans nonfirmation, så kan det være han vil undlade at søge den støtte, og så kan de begge (mor og søn) gå rundt med en masse frustrationer resten af livet.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 09:16

hvis hun føler at hun vil give en gave, så syntes jeg da helt klart at hun skal gøre det, om der er en anledning til det eller ej, er jo ingen hindring, hun viser bare drengen at hun tænker på ham...

Som nete er inde på, det kunne jo være at han får lyst til at se hende igen, når faren ikke længere har så meget magt over ham, fx. når han bliver 18...

Og så er det ikke til nogen skade, at moren har vist sin interesse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:17

Næh, drengen holder sig til fars yndlingsemne - mor er dum - uanet at det ikke er det der er hans opfattelse. Men i en kaotisk teenagerhjerne er det ikke nemt at adskille tingene.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 26-04-04 09:19

Jeg syntes absolut hun skal give ham en gave, efter hvad du skriver er det jo bestemt ikke morens ønske ikke at se drengen og heller ikke drengens ønske inderst inde.
Det behøver ikke være en stor dyr gave, bare en lille ting som huskes senere.

Nenita

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:19

Hvad er det du gerne vil høre herinde??

Vil du bare gerne have ret i at drengens far er psykopat, eller vil du have svar på dit spørgsmål??

Der er kommet indtil flere reelle indlæg og kommentarer til det du spurgte om, og dine eneste kommentarer handler om at drengen bliver indoktrineret af sin far

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:23

Iøvrigt er jeg overbevist om at sønnen er klar over moderens kærlighed til ham og gensidig ditto. Han tør bare ikke vise den, idet det vil påkalde fars vrede. Men ungen er rimelig materialistisk. Men er det rimeligt at knægten kun henvender sig til sin moder for at aflevere gaveønsker - for en højtidlighed han ikke holder?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:25

BP jeg synes at det er et væmmeligt dilemma at stå i. Derfor denne tråd, for at få lidt input.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:26

BP - jeg VED han er psykopat, det behøver du ingen test for at se. Han besidder samtlige træk, der kan kategorisere ham som psykopat.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:27

Det forstår jeg godt, uden i øvrigt at kende din forbindelse til sagen er det jo ubehageligt for de involverede parter, men giv mig ret i, at det indledende spørgsmål ikke rigtig åbnede for posen.

At drengen kun kontakter sin mor for at rage til sig er naturligvis ikke rimeligt, men nok meget "teen-agersk".

Hun kan jo foreslå ham, at når han ikke holder fest, så vil hun da gerne invitere ham til middag, hvor han så kan få sin gave, så de to kan holde deres egen lille fest... Lyder det som afpresning??? Det er det også

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 09:28

jeg syntes helt klart at de skal have al den kontakt de kan, om det så bare er for at fortælle hvad han syntes hun skal give ham i gave, og for at afleve en gave til en fest han måske ikke holder, det er også kontakt, og hvis andet ikke er muligt lige nu, så må det være det...

Hvis andet kontakt skaber unødvendige problemer for en eller begge parter, er der jo ingen grund til at lave en masse ballade...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:30

Det kan være temmelig "farligt" at diagnosticere med mindre man selvfølgelig har de faglige kvalifikationer.

Men når du VED at manden er psykopat, så VED du vel også hvad den rigtige fremgangsmåde vil være.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:30

Se det er en af løsningsforslagene BP. "Man" ved bare ikke lige om man har lyst! Faren har selvfølgelig lovet en check (men han skal jo heller ikke holde fest, så mon ikke der er råd).

På en eller anden måde mener jeg det er forkert at "købe" ungerne, eller hva'? Er det ikke et skråplan?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-04 09:30

Hvorfor ser drengen ikke sin mor?
Hun har da krav på samkvem, og det er ikke noget faderen bestemmer, men amtet.

mvh ans

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:33

Gu er det forkert at købe drengen, men hvis det kan skaffe dem en hyggelig aften, og måske åbne drengens øjne for at han har en mor der elsker ham, og at han ikke behøver vælge mellem sin far og sin mor, men han kan få de mbegge, så kan det jo være starten på noget nyt.

Det vigtigste er at moderen ikke falder i fælden og begynder at tale negativt om drengens far, han må for alt i verden ikke blive tvunget ud i en stillingtagen til sin egen loyalitet overfor nogen af dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:35

BP Nej jeg ved ikke hvordan denne situation skal håndteres. Psykopater, tjaee, måske "kun" stærkt afvigende adfærd. Men folk der lyver voldsomt, manipulerer for egen vindings skyld, ikke selv har nogen skyldfølelse, til tider voldelig, meget iderig, men taber straks interessen osv osv.... Lyder det bekendt BP?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:36

Ans. I den alder kan drengen "selv" bestemme. Amtet kan ikke tvinge en skid igennem.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 26-04-04 09:37

Det lyder som min eks..

Ups, undskyld, ingen forbindelse til spørgsmålet!!

Nenita

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:37

Hvad mener du med om det lyder bekendt??

Der kan være mange årsager til at man udviser ovenstående adfærd, jeg nævner i flæng:

Psykopati
Sociopati
Maniodepressiv
Autisme/DAMP

Eller det kan være en overdreven liberal indstilling til livet som sådan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:44

BP jeg kunne komme med et par stykker mere, men vil undlade dette. Men andre særdeles kompetente personer har givet samme vurdering. Men jeg skal garantere dig for at han er afvigende. Han magt over børnene er rystende voldsom, selv når ungerne indimellem selv kommer i klemme. Han magter at overbevise ungerne om at det er alle andre og hele verden der er imod stakkels ham. Men never mind. Jeg synes valget er svært mht gaver. På en eller anden måde er det blasfemi, at fejre en kirkelig handling, der ikke er udført. Hvorfor så fejre det? Hvorfor rykke ud med store gaver, sålænge drengen føjer faderen og bliver væk (jeg kan godt selv se, den sætning ligner hævn, men anyway)?

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 09:48

for at vise at hun tænke på drengen, at hun ikke har glemt ham i alt det her...

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 26-04-04 09:48

Hvor gamle er de andre børn? Har de heller ingen kontakt med moderen?

Nenita

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 09:49

en teenager er meget sårbar, og der er ingen grund til at han skal føle svigt fra sin mor... Bare fordi faren har sagt at det er sådan...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-04-04 09:50

Så lad dog være! Det lyder da helt klart som om, det er det du har mest lyst til!?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-04 09:53

Kender du moderen, hvis ja, hvad siger hun så?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:54

Et barn mere der er yngre. Moderen har den fulde forældremyndighed overden yngste. Han besøger faderen. Korrekt at det er MIN første indskydelse Axelise. Men er den rigtig? I min verden, giver man ikke gaver, i den kaliber hvis ingen årsag der er. Og slet ikke hvis man ligesom presses til det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 09:55

Moderen er ligeledes forvirret, ans. Jeg tror ikke hun lyster at sende gaver til en dreng hun ikke ser. Husk på at gaveønskerne omkring en konfirmation ikke er små letindkøbte ting, men ting der vejer tungere i budgettet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 09:58

Hej 3773
Det virker som om du har besluttet hvad svaret skal være fordi du finder nye vinkler på at undgå gaven, dit indlæg kl. 09.44 syntes jeg viser det.

Og din slutbemærkning i det indlæg betyder - at faderen får ret med hensyn til moderen i drengens øjne. Tænk dig godt om inden en beslutning træffes det er en meget følsom alder, knægten har.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 09:59

Lad os holde det religiøse helt udenfor.

Og som jeg skrev tidligere, glem burde og skulle, og tænk på ordet VIL

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 09:59

husk så også på at der jo IKKE er tale om nogen konfirmation...
den er jo valgt fra i denne sammenhæng...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 10:06

Det er netop her jeg bliver forvirret. Jvf de tre indlæg fra BP, BH og Nicolehh. Nicolehh siger " husk så også på at der jo IKKE er tale om nogen konfirmation". Altså ingen årsag!. Det er simpelt i min verden! Dvs Nej 0-gave. Men så har vi lige det der menneskelige, med at knægten ikke skal snydes osv osv.. OK, giv ham en gave. Så kommer lige, knægten føjer faderen og ytrer han ikke vil se moderen (sender dog daglige SMS'er). Se den lille finte, kan jo sige både ja og nej. Derfor dette spørgsmål! Og tak for de mange inputs. Skriv endelig videre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 10:07

læs BH = Bentjuul (hvordan man så vil gøre det? Bent Hjul f. eks.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 10:13

Et eller andet dybt inde i mig, advarer mig mod at købe børn vha materialistiske dimser og isenkram. På den måde opelsker man jo ligefrem den kræve-ind-mentalitet vi dybest set ikke holder af. Jeg har bestemt ikke noget mod at forkæle ungerne - mine egne eller andres. Der skal bare være en mening med galskaben. Jeg tror dog mere på oplevelserne og samværet. I min erindring, tæller samværet med mine forældre tungere end materielle ting. Og dengang fik vi slet så meget som ungerne får i dag. Men de ting vi fik, burde netop stå i hukommelsen, men gør det ikke. Til gengæld kan jeg huske mange ting vi lavede sammen.

Hvis man beslutter sig for at give et eller andet, var en oplevelse ikke bedre end en dims?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-04-04 10:14

Hej 3773

Min søn skal nonfirmeres og han får både festen og gaverne. Han tror ikke på Gud men vil som sine kammerater godt "fejres" og det kan jeg som mor godt forstå. Jeg mener festen er lige så vigtig om det så er en kon eller non firmation, for det handler om "et positivt" minde, som ungerne kan tage med sig resten af livet, men det handler også i stor grad om at de er på vej ind i voksenverden og at dette bliver fejret

Min holdning til om moderen skal give sin søn en gave er klart JA, uanset om hun ser ham eller ej. Hun bestemmer selv størrelsen på gaven, for hun behøver ikke ligge under for andres normer (det er der ingen der burde) men en gave til sin søn, er nok det mindste hun kan gøre for at vise sin søn, at det ikke er ham hun "fravælger" men faderen med de psykopatiske træk.

// Toupie

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 10:14

Jeg er med på at der ingen konfirmation er, hvilket er meget brugt i dag. Men som BP skriver, glem burde og skulle har hun lyst til at give ham en gave ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 10:17

Tak for kaffe... sikken en streng
Der er mange gode indslag (også lidt uden for spørgsmålet)
Skal han ha' gave... ja! Selvfølgelig skal han da det, hvorfor "straffe" fordi han blankt kan erkende: "Det her er jeg ikke parat til endnu", eller har lyst til endnu. For en på 14 er det hulens svært selv at tage stilling til "DÅBEN", som en konfirmation jo er. Jeg vil æde min gamle hat på at 90% af konfirmanderne i dag KUN skal konfirmeres fordi der falder gaver af, eller fordi de påduttes det af forældrene - flyder med strømmen.
Det var så min mening om han skal ha' en gave
Alle de andre problemstillinger blander jeg mig lige helt uden om, da jeg ikke har et dybt nok kendskab til 'den problemstilling.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 10:17

Men hvis der ikke er fysisk kontakt, så er det jo også svært at gemme minderne om hvad de har lavet sammen... !?!?

Men kontakt er der jo, SMS er jo også en kontakt, dog ikke nok, men den er der...
Og når faren ikke "tillader" mere, så kan de jo faktisk kun enten trodse ham eller vente til drengen bliver gammel nok til selv at bestemme...

Ellers må drengen jo flytte hjem til sin mor!
Det var jo også en mulighed, hvis det er det han hellere vil...?!!?
Så har han kontakten, trygheden og behøver ikke føje sin far.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-04 10:19

Det er tanken der tæller og ikke beløbets størrelse på gaven.
Moderen har jo ikke mulighed for at give sin søn en oplevelse, så derfor ville en gave til ham være en erindring fra moderen.
mvh ans

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 10:26

Jeg takker ærbødigst for inputs'ene og vil vise dem til moderen. Lader lige tråden stå, hvis andre skulle få lyst til at medgive deres mening.

PS Hvad er er jeres gaveprisniveau? Jeg ved knægten forventer noget rimelig voldsomt. Dvs minimum adskillige gange mere end en fødselsdagsgave.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 26-04-04 10:29

ang. prisen, så syntes jeg det er bedre hvis moren finder noget der altid vil minde ham om hende, noget der er personligt, eller noget der byter meget for ham, ikke så meget hvad prisen er, det har ingen betydning hvis det ikke er noget der kan minde ham om hende...

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-04 10:30

Mit personlige oplæg til en gave:

Brug pengene på en oplevelse, hvad er hans fritidsinteresser?

Hvis han eksempelvis går op i fodbold, så giv ham et "gavekort" på en landskamp sammen med hans mor, derefter kan de gå ud og spise, eller noget andet.

Den fysiske gave kan så være lidt billigere, men en ting der vil få ham til at huske deres dag sammen

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-04-04 10:32

CLAN:

Du har helt ret Min søns argument for ikke, at blive konfirmeret er "jeg vil ikke stå der og lyve overfor så mange mennesker" men han fik også valget, for jeg mener heller ikke børn skal lade sig konfirmerer udelukkende for festens skyld, og kender jeg min søn ret, så ville han hellere undvære festen end stå og lyve overfor så mange mennesker

3773: det er forskelligt fra familie til familie, så det er et spørgsmål hun må beslutte selv.

// Toupie

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 10:34

Prisniveau...

Som Ans skriver:

Citat
Det er tanken der tæller og ikke beløbets størrelse på gaven

Som en guide, så kan man jo starte ved at sammenligne med en fødselsdags- eller jule- gave. Gaveræset i dag er kørt helt og aldeles af sporet... meningen bag gaven glemmes totalt - uheldigvis er vi selv skyld i dette.

Søren

NB: Vi har b.l.a. derfor afskaffet fødselsdags- eller jule- gaver her i huset... kun de helt små, som ikke kan forstå det, får stadig. Nu er familiesammenværet det vigtigste.... ikke gaverne!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 10:34

Jeg vil foreslå at de tager på en rejse sammen og på den måde får nogle oplevelser sammen. Jeg ved godt at noget sådant ligger i den dyre ende, men samværet er det vigtigste her.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-04-04 10:38

Et forslag til gave kan være en bankbog med x antal kr. på, hvor hun kan sætte flere penge ind, men pengene skal bruges til en ungrejse når han bliver 17 f.eks. Det er nok noget han vil sætte pris på, for til den tid har han nok brug for, at finde sig selv og løsrive sig fra faderens "kløer". Jeg kan godt forudse et problem hvis moren giver ham en tur sammen med hende nu, for det vil give drengen en del konflikter hvis faderen er modstander af det. Men en rejse når han bliver 17, vil give ham fremtids forventninger, samt at det bliver en tur han aldrig glemmer

// Toupie

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 26-04-04 12:47

Hvis de ikke har nogen kontakt, og det er sønnen's beslutning a' han ik' vil besøge moderen, ka' jeg ikke se nogen grund til overhovedet at hun skulle gi' ham en gave...

/Cooper

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-04-04 16:14

Han kan jo holde en ungdomsfest, det er der masser unge mennesker der gør, hvis han selv har lyst.

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 26-04-04 22:03

Jeg vil holde mig udenfor snakken om hvorvidt de unge skal have gaver eller ej i denne situation.
- men bare sige, at ved den konfirmation jeg var til i går, sagde præsten " I siger ikke ja til at tro for evigt,
men ja til at prøve denne vej, at tro."
Det holder fint med det jeg har sagt til min egen 14-årige datter. Hun ved, efter i går, ikke helt om
hun vil konfirmeres, så jeg har sagt at hun fint kan starte med at gå til præst. Finder hun ud af hen af vejen
at det ikke er hende, er der intet galt i at stoppe -

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-04-04 22:05

Er denne tråd ikke ved at tage en anden retning end spørgsmålet handler om??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-04 08:27

Jo, back to buiseness

"Ingen konfirmation - ingen gaver, eller hva"?"

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-04 17:35

Hvordan har mor og søn det?
Er der overhovedet kontakt?

Hvis de overovedet ikke vil være i nærheden af hinanden og ikke kan tåle hinanden, så ingen gaver!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-04 17:59

Du har nu fået en del indlæg om for/imod gave. Hvad er moderens indstilling?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 09:24

Ans - nok nærmest Nej. Ved seneste kontakt blev hun blankt afvist. Han ville bare oplyse gaveønsker, men gad ikke engang selv hente den. Umiddelbart lød han som faderens forlængede arm rigeligt opblandet med indestænkt teenagervrede.

25 - Jo, kantakt i lange perioder overvejende hvor han bor mere hos mor end hos far. Men små bitte ting kan få ham til at holde sig væk, godt hjulpet af faderens "mor er dum og har været grim ved far" udtalt med klare barneøjne. Årsagerne til skilsmissen har barnet fuldt og helt fortrængt. Men når drengen har rodet sig ud i klister, ved han godt hvor han skal skaffe sig hjælp henne og det er IKKE hos faderen.

Til begge. Det grimme er, at han ligenu har en meget negativ periode. Han vil ikke snakke. Han vil ikke besøge. SMS'er bare med gaveønsker.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-04-04 09:42

Ans det virker jo som hjernevask - og kontakt via sms'er er ikke rigtig kontakt. Synd for begge, men kan nok ikke løses før at drengen begynder at frigøre sig og tænke selv.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-04-04 09:43

sorry der skulle ikke stå ans men 3773

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 10:16

Ja, meget beklageligt. Men det må man desværre gerne. Bekrigelse af modparten efter en skilsmisse, via ungerne, er fuld accepteret og lovligt. Det har ingen konsekvenser.

Vi vil gerne give drengen et eller andet. Men at sende noget og ikke få "noget" igen (tak eller drengens glæde ved dimsen) er ikke meget ved. At forære ham en "oplevelse" - der tror jeg han takker nej - som tingene er pt.

..og Bent - det er hjernevask - et par eksempler, og du ville kalde mig dybt løgnagtig. Men ikke i dette forum.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-04 17:07

Nu skriver du at han i perioder bor hos sin mor, men p.t. bor han hos sin far. Drengen er jo i et stort dilemma. Det er svært når forældre bliver skilt. Jeg synes at moderen skal give ham en gave og glemme at hun måske ikke lige med det samme får et tak. Hun er trods alt den voksne og må have den erfaring at man kan have dårlige perioder, som går over igen. Som mor ville jeg ikke kunne tilgive mig selv, hvis jeg ikke gav min søn en gave på "nonfirmationsdagen" selv om han er i en dårlig periode. Det virker som om hun vil hævne sig. En hævn, som jeg tror hun vil få det svært med fremover. Det har jo vist sig at drengen bliver god igen. Hun kan så sige undskyld til ham fordi han ikke fik en gave på selve dagen, men ordet undskyld skruer ikke tiden tilbage.
Jeg synes stadig at han skal have en gave på selve dagen. Det er tanken der tæller.
Håber at problemet bliver løst tilfredsstillende for alle parter.

mvh ans

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-04-04 18:13

Oij det er en svær situation. Umiddelbart tænkte jeg " Nej fa'me ikkenikkenej, men så alligevel...bob bob. Drengen sidder jo i klemme mellem en psykopatisk far og en mor der ikke aner sine levende råd.

Jeg ville klart tilbyde ham en "oplevelse" af en eller anden art. Siger han nej - ok, det er der ski ikke noget at gøre ved, men jeg vil dog have en ren samvittighed, hvad angår det dilemma om drengen skal "be-gaves" på sin konfirmationsdag!

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 10-05-04 18:10

Hej 3773

Mit foreslag er at moderen får lavet en MEGET personlig gave. Selvom det er en dreng - måske af den hårde slags så vil han, når han er alene, elske den.
F.eks. lave et flot album med billeder og beskrivelse af hans barndom. Skrive i kortet at han jo nu går fra barn til voksen og derfor altid skal have et minde om den skønne tid de 2 har haft sammen. Den skal laves 100% ikke noget halv færdigt. Den skal simpelthen sparke røv og have alle de små finesser om dengang han sagde ..... og da morfar tog ham med hen til ........ osv osv.
Sms til ham at nu ligger hans gave klar og han kan hente den når han har tid/lyst. Skriv intet om hvad det er og han vil med garanti være for nysgerrig og hente den.
I øvrigt skal i holde fast i sms´erne. Det er en MEGET vigtig kommunikationsform for den aldersgruppe og i kan måske oparbejde en tættere kontakt til ham ved at småsnakke med ham via det. Det vil også være lettere for ham at skrive til jer i en sms hvad han tumler med af problemer og tanker en face-to-face eller i telefonen. Moren kan skrive lidt hver dag om hvad hendes dag er gået med osv.
Jeg håber i finder en løsning for de handlinger i gør nu vil præge mor-søn forholdet fremover.
Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 11:50

End of story.

Drengen ville IKKE selv hente gaven. Moderen besluttede nej. Der var forberedt to rigtig fede oplevelser (jeg ville vældig gerne have haft dem). Der blev derforuden snakket om en lille ekstra-fest hos moderen - men nej!

Takker for masser af inputs og drøngode kommentarer både for og imod.

Øv øv - ikke en happy end, men livets barske realiteter.

Accept til BP for ekstraordinær god indsats - den kommentar var nok den jeg synes var bedst - men igen tak til alle.

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 11:51

Tak for svaret Better_Performance.