/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Cluster service
Fra : brianstrate
Vist : 597 gange
200 point
Dato : 23-05-02 20:30

Er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved at køre 3 server sammen som cluster
Jeg er ikke er ikke helt klar over hvordan det fungere andet end de 3 maskiner vist nok fungere som en enhed på netværket. gerne lidt oplysning om hvor især man kan drage nytte af det (fx webserver eller hvad det nu kan være)

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 23-05-02 22:06

Det sikrer en større oppetid samt fordeler arbejdsbyrden mellem alle computerne. En ulemper må vel være den pris M$ tillader sig at tage.

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 24-05-02 00:06

Er det kun sikkerhed det angår eller er der også tale om bedre performence. Hvis en server kan klare 1000 hit i timen på 1 site vil 3 serverere så klare 3000 hit på samme site eller er der en mere smart måde at gøre det på.
Og hvor vil en cluster server virkelig komme til sin ret.
Hvad angår prisen. hvis man køber 3 licenser til windows advance server som skal man vel ikke betale mere for at kører dem som cluster.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 24-05-02 07:22

Det tror jeg ikke men Microsofts cluster-software er ret dyrt. Jeg vil ikke tro at 1000*3 vil holde helt tæt, der vil formegenlig gå noget processorkræft med at "holde styr" på det cluster-software.
Telia bruger f.eks clustere da hvert minut de er nede koster 100.000 er der ikke råd til nedetid.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 24-05-02 12:35

Hej

Denne Artikel fra "Alt om Data" kunne måske være interessant for dig at læse:
http://www.laisen.dk/uploads/media/forbrugerinformationen.pdf

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-02 14:09

Hej igen

Der er taler om primært oppetid, når der talers windows og i mindre grad loadsharing.
Hvis din ene server går ned vil de andre fortsætte og brugerne vil kun mærke en hastighedsnedsættelse.

Du kan drage nytte af cluster hvis du din webserver køre kritiske applikationer, der bare ikke må have nede tid overhovedet. I mindre grad hvis du har en meget belastet applikation med mange 1000 besøgende hver time eller andre serverkrævende applikationer kørende på serveren.

Her er en ret god beskrivelse af hvad "cluster" er:
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci211801,00.html

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : brianstrate

Dato : 24-05-02 14:31

Tak for svarene.
sidste nævnte site på alle mine spørgsmål ang. cluster
så især en stor tak til Parkenss