/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
B-Vitamin
Fra : ting27
Vist : 962 gange
100 point
Dato : 24-04-04 22:08

Hey.. Nogen der ved hvad de forskellige B-vitaminer hedder?. Jeg menes at have læst at der skulle være 8 forskellige, men jeg kender kun til B1, B2, B3, B5, B6, og B12. Hvad hedder de sidste så (hvis der er flere)

Jeg leder desuden er b-vitamin piller på nettet og der er derfor jeg skal vide det, da der skal være lidt af det hele. Pillerne skal helst inderholde minimum over 1000% af det anbefalede, og gerne over 5000%

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-04 22:13

Her er en liste over de 8 b-vitaminer
http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/bvitaminer.htm

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-04-04 22:28

Du skal blot være opmærksom på hvad der står i denne artikel:

B-vitaminer er vannoppløselige og med få unntakelser helt ugiftige, selv i store doser. Dog skal man være oppmerksom på, at B-vitaminer samvirker som en helhet, og hvis man overdoserer et ev dem, kan det medføre mangel på andre. Hvis et enkelt eller noen få B-vitaminer anvendes i terapeutiske doser, skal dette alltid understøttes med hele B-komplekset. Ofte er det bedre og sikrere å anvende et sterkt B-kompleks preparat som Multi-B, fremfor store doser av enkelte B-vitaminer.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-04-04 22:37

kigger på det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-04-04 22:42

Se her !!! Der er oplysninger om alle de forskellige b-vitamin produkter lidt nede på siden : http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/matasbvitstaerk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-04-04 22:58

tak for det molokyle.. Jeg forstår bare ikke hvorfor der kun er 5 typer vitaminer i??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-04-04 23:13

Det KAN være man har taget disse 3 b-vitaminer ud af sammensætningen:

B13-vitamin
Kaldes også orotsyre. Flere mikroorganismer behøver orotsyre for at vokse, men det er ikke livsnødvendigt for mennesker. Større mængder af stoffet mistænkes for at øge effekten af kræftfremkaldende stoffer.

B15-vitamin
Kaldes også pangaminsyre. Stoffet er en blanding af sorbitol og dimetylglycin, og har ingen beviselig vitaminvirkning.

B17-vitamin
Betegnelsen bruges om amygdalin (tidligere solgt som laetril), der kan findes i mandler og stenene i abrikos, fersken, blommer og kirsebær. Stoffet kan give cyanidforgiftning.

Nogle af dem lyder ikke umiddelbart godt at indtage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-04 23:24

B-vitaminerne er en gruppe vandopløselige vitaminer, der alle har betydning for dit stofskifte. B-vitaminerne er nemlig forstadier til en række forskellige enzymer i kroppen.

Der findes 8 B-vitaminer:
B1-vitamin (thiamin)
B2-vitamin (riboflavin)
niacin
B6-vitamin (pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin)
B12-vitamin (cobalamin)
folat (folsyre, folinsyre og folacin)
pantothensyre
biotin
Forkerte B-vitamin betegnelser
Flere B-vitaminer har i første omgang fået et nummer. Men ved nærmere undersøgelse, har videnskaben fundet frem til, at vitaminet blot var en blanding af i forvejen kendte livsnødvendige stoffer.

B3-vitamin
Betegnelsen blev tidligere brugt om pantothensyre, og er indimellem blevet brugt om niacin.

B4-vitamin
Betegnelsen blev tidligere brugt om en blanding af arginin, glycin og cystin.

B5-vitamin
Betegnelsen er indimellem blevet brugt om pantothensyre.

B7-B11-vitamin
Betegnelserne er blevet brugt om forskellige blandinger af B-vitaminer.

B13-vitamin
Kaldes også orotsyre. Flere mikroorganismer behøver orotsyre for at vokse, men det er ikke livsnødvendigt for mennesker. Større mængder af stoffet mistænkes for at øge effekten af kræftfremkaldende stoffer.

B15-vitamin
Kaldes også pangaminsyre. Stoffet er en blanding af sorbitol og dimetylglycin, og har ingen beviselig vitaminvirkning.

B17-vitamin
Betegnelsen bruges om amygdalin (tidligere solgt som laetril), der kan findes i mandler og stenene i abrikos, fersken, blommer og kirsebær. Stoffet kan give cyanidforgiftning. [Tilbage]

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 00:57

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 29-05-04 11:45

Ellebye> Venligst stop med at kommenterer alle mine spørgsmål. Jeg har jo skrevet i det andet at jeg snart vil lukke dem.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-05-04 11:53

Sorry ting27, jeg går ikke specielt efter dig, men som andre også gør en gang imellem, giver alle man "har et udestående" med, en reminder. Derfor kan det forekomme at den samme får flere. Ikke ondt ment.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 29-05-04 12:05

Tak for svaret ans.