/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Krabber
Fra : majken
Vist : 974 gange
25 point
Dato : 23-05-02 19:24

Hvordan ser man om en ferskvandskrabbe er en han eller en hun, og hvordan for man dem til at yngle? Det er akvarie krabber jeg er interesserde i at høre om.

Accepteret svar
Fra : Picasso

Modtaget 25 point
Dato : 23-05-02 22:45

Hejsa Majken,
hun krabben har stor sort plet. Den er ca. 2,4 centimeter større end hannen. Derimod er den lille og smal; altså hannen.

Her har jeg fundet noget om opdræt:

Lynguide til opdræt
Det virker som om nogle opdrættere simpelthen har ”grønne fingre”. Det lykkes for dem at opdrætte lige meget hvilken slag fisk, de kommer i nærheden af, uden det mindste besvær og uden nogen umiddelbar årsag. For andre mislykkes det gang på gang. Men ved nærmere øjesyn vil man hurtigt finde vidnesbyrd på, at det netop er de små finesser og omtanker, der udgør forskellen på succes og nederlag.
Det første man skal overveje er indretningen af yngleakvariet. I den forbindelse må man ikke glemme, at det psykologiske aspekt er mindst lige så vigtigt som den rent fysiske og kemiske proces. Hvis det udvalgte avlspar ikke føler sig godt tilpas i de omgivelser, de bliver tilbudt, kan man ikke forvente at opdrættet bliver succesfuldt.

Dernæst er det udvælgelsen af de fisk, der skal avles på, man skal være meget omhyggelig med. Udvælg sunde voksne eller halvvoksne individer med gode farver og kropsformer. Hvis fisken yngler i grupper, må man udvælge de bedste fra en gruppe til yngleakvariet. Fisk der yngler parvis, har en tendens til at udvælge deres egen partner. Her vil det være en fordel at købe et antal unge fisk, lade dem vokse op og kun lade de bedste danne par.

Skal man forberede fisk til opdræt, vil det være på sin plads at fodre dem op med levende foder, men frosset - eller frysetørret foder vil i de fleste tilfælde være fuldt ud lige så nærende.

Når betingelserne for ynglepladsen er i orden, er det ligeledes vigtigt, at man også har gjort sig overvejelser omkring udklækningen og plejen af yngelen.

Alle disse trin, med sine specielle problemer og teknikker, varierer efter de krav, som de forskellige fiskearter stiller. Derfor er et dybdegående studie af netop den art, man vil bruge i sit opdræt, nødvendigt. De lunefulde forskelle imellem arternes adfærd, gør netop opdræt til en spændende udfordring. Har man sin viden på plads, skulle chancerne for et vellykket opdræt også være til stede.

Held og lykke med dit fiskeopdræt!

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 23-05-02 22:53

Du kunne evt. gå på bib. og låne bøger derom:

Telphusidae = ferskvandskrabber