/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrems udskiftning på WV golf II D
Fra : Zeusen
Vist : 5434 gange
380 point
Dato : 24-04-04 16:22

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om hvordan man skifter tandrem på en WV golf II diesel. Der må være indstillings mærker på krumtappen men jeg er lidt i tvivl om indstillings mærker på dieselpumpe og knastaksel.
Jeg skal samtidig have udskiftet pakdåsen ved krumtappen i tandrems siden, hvordan får man den gamle ud og den nye pakdåse sat i ??

Tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-04 16:27

Du må ikke nøjes med kun at skifte tandremmen, også remhjul og strammer skal skiftes med det samme.
Hvis man ikke er meget god til det, bør du få en fast pris fra WV.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-04 16:31

Zeusen... Palle har ret (points til ham). Hvis du bor på Djursland, så kan jeg varmt anbefale Drejers Auto (rimelige priser) på telefon 30 66 67 50 eller 86 33 17 12.
Hygge... og fortsat go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 24-04-04 16:33

Har købt tandrem og strammerhjul, det var en sæt med det hele.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-04 16:51

Jamen så er det jo bare at gå i gang... hvis du ved hvad du laver (mon ikke)
Værkstedshåndbøgerne fra Haynes er gode at "læne" sig op af. De kan enten lånes på biblioteket eller købes hos de fleste boghandlere... kig evt. ind forbi http://www.haynes.com

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 24-04-04 17:00

Jo jo det kan du have ret i, men jeg håbede ligesom at nogen kunne hjælpe mig
angående mærker og pakdåse

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-04 18:05

Pakdåser, reservedelsnumre, tilspænding, tolerancer, installation osv. osv. vil du finde i f.eks Haynes

Kommentar
Fra : OR

Dato : 24-04-04 18:18

hej

CLAN har ret alt hvad du skal vide er i hayens håndbøgerne.. De kan købes i en hver bil-udstyrs forretning for
ca. 350 kr. Men pas på hvis du ikke gør det korrekt kan det kost en motor !!!!
Pakdåsen sidder i et lille konsol som er boltet fast på motorblokken. Løsen boltene og træk den forsigtigt af.
Pas på når den nye skal på så du ikke får gummilæben ødelagt.
God fornøjelse..

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 24-04-04 18:46

Hej Zeusen
Du skal være helt sikker på hvad du gør Knastaksel og Dieselpumpe skal sikres så de ikke kan drejes FØR DU AFMONTERER DEN GAMLE TANDREM hvis du ikke gør det vil dieselpumpen smutte enten til den ene eller den anden side og hvad værre er det samme kan ske med knastakslen Hvis det sker er du ude på Orla Tynd----- mark hvis du står hjemme i perlegruset og ordner sagerne. Når du så måske har skiftet tandremmen skal indsprøjtningstidspunktet justeres og det kræver specialværktøj. Mit råd er lad være. Jeg kunne sagtens fortælle dig hvor de forskellige mærker sidder da jeg er VW mekaniker men vil afstå dette da det som du måske kan se er en opgave for en fagmand der står med fingrene i maskineriet

R.J.S.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 24-04-04 19:48

Hej Skelmose

Man kan godt sige jeg er en slags fagmand da jeg er udlært hos
opel for 17 år siden, det er bare svært at skifte den tandrem
hvis man ikke kender de der timing mærker. Så vidt jeg ved kan man
låse knast akslen med et stykke stål i en slidse. På krumtappen
må da der være timing mærker. Hvad diesel pumpen angår er jeg ikke klar over om der er mærker men kan det ikke lade sig gøre at fiksere den mens udskiftningen foregår ???

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 24-04-04 20:43

Hej Zeusen

Har kigget på din profil så ok, kontakt mig på nordibyen@yahoo.com
R.J.S

Accepteret svar
Fra : 9881

Modtaget 380 point
Dato : 25-04-04 18:21

hej skelmose,vedr. udskiftning af din tandrem, i svinghjulskåben sidder der ligesom en plastmøtrik,den skruer du ud derefter får du en hjælper til at dreje motoren mens du selv kigger ned i hullet hvor møtriken har siddet så vil du se at der kommer nogle markeringer frem på svinghjulet der kommer først en ophøjet markering så kommer der en ussel lille prik hvor der står OT det er det mærke du skal bruge,siden går du op og tager ventildækslet af på knasten er der en slidse som man blokerer den med f.eks. med en plademejsel så er knast og krumtap på plads,pumpen fixerer du igennem et hul i remhjulet og ind i forgårdsdækslet så kan den heller ikke køre.Derefter tager du tandremmen af og derefter knasthjulet tager du også af bag den sidder pakdåsen det nemmeste er så at tage knastoverfaldet af for at skifte pakdåsen men husk når du spænder overfaldet at gøre det med moment mener at tilspændingsmomentet er ca.40 nm. monteringen foregår i modsat rækkefølge. mvh. ole

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 25-04-04 20:17

Hej Ole

Hvis du læser mit forrige indlæg til Zeusen tror jeg ikke at du skal fortælle mig hvordan man skifter tandrem på en Golf, jeg har arbejdet med VW Audi i 24 år. Jeg har opgivet min mailadresse så Zeusen kan kontakte mig hvis han vil have min hjælp

Med kollogial hilsen

R.J.S.

Godkendelse af svar
Fra : Zeusen

Dato : 25-04-04 22:37

Tak for svaret 9881. lige hvad jeg havde brug for, men det var nu krumtaps pakdåsen jeg skulle have skiftet

MVH Zeusen