/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
SPAM
Fra : Peter_Gimm
Vist : 609 gange
100 point
Dato : 23-05-02 17:41

Hej guruer (!)

Jeg bliver fra tid til anden spammet af forskellige firmaer jeg aldrig har hørt om - for slet ikke at nævne tilmeldt mig...

I dag har jeg for tredje dag i træk modtaget en tåbelig e-mail fra et firma der hedder liquidgeneration.com - da jeg sendte en e-mail med "unsubscribe" i emne (subject) feltet, fik jeg en svine mail retur fra deres "webmaster".

Hvordan finder jeg ud af hvem der er deres udbyder - og måske af den vej kan få stoppet deres spam ?

På forhånd tak !

Accepteret svar
Fra : Picasso

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-02 18:09

Ja her er svaret:

Alle kender det at modtage disse såkaldte SPAM emails, og at dem som afsender dem
gemmer sig bag en email, som ikke eksisterer. Derved kan man ikke spore afsenderen
og få dette stoppet.
Løsningen er her med eMailTrackerPro 1.2b, kan du spore dem som afsender
email til dig og få det stoppet. Programmet går ind og analyserer hovedet på emailen og derved findes personen. Programmet installerer en plugin til outlook, og lægger en ekstra knap i knappanelet man trykker på og derved opspores spammeren.

Du kan finde programmet på nedenstående link :

http://www.webattack.com/features/feature_emtracker.php?id=104000&app=emtr acker&r=f

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 16:50

Hej Peter_Gimm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> I dag har jeg for tredje dag i træk modtaget en tåbelig e-mail
> fra et firma der hedder liquidgeneration.com - da jeg sendte en
> e-mail med "unsubscribe" i emne (subject) feltet, fik jeg en
> svine mail retur fra deres "webmaster".

Gør det _aldrig_ mere igen. Med få undtagelser (specielt danske
firmaer og hvis der *kunne* være tale om misforståelser) skal du
aldrig, aldrig svare på spam.

> Hvordan finder jeg ud af hvem der er deres udbyder - og måske af
> den vej kan få stoppet deres spam ?

Kig i headeren/brevhovedet på mailen og se, hvor den kommer fra - dvs.
hvilken ISP e.l. Hvis det er en dansk, klager du til dem, da det er
forbudt her i landet. De fleste andre steder er det beklageligvis kun
dårlig skik og ikke forbudt ved lov.

Det nemmeste i disse tilfælde er at ignorere det - og ellers ikke
opgive sin mailadresse labile steder (medmindre det er én, du bruger
til dette formål og derfor jævnlig nedlægger og opretter en anden).

Det mest "etiske" er formentlig at klage til spamcop. Men dels kræves
der en indsats (at klage). Dels er spørgsmålet, hvor meget det
egentlig hjælper. Det kører jo lidt efter princippet "mange bække
små".

--
Hygge fra Århus - Rudi
Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 21:22

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9217B559F2FFFRudiStegen@news.stegen.dk...
> Hej Peter_Gimm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:
>
> > I dag har jeg for tredje dag i træk modtaget en tåbelig e-mail
> > fra et firma der hedder liquidgeneration.com - da jeg sendte en
> > e-mail med "unsubscribe" i emne (subject) feltet, fik jeg en
> > svine mail retur fra deres "webmaster".
>
> Gør det _aldrig_ mere igen. Med få undtagelser (specielt danske
> firmaer og hvis der *kunne* være tale om misforståelser) skal du
> aldrig, aldrig svare på spam.
>

Og det skal du ikke af den simple årsag, at de så får vished for at der
sidder en på den mailadresse. Og så kan du hurtigt komme ud for at blive
bombet ud i stratosfæren med en forfærdelig mængde spam.

Du skal heller ikke trykke på de der 'tryk her hvis du vil unsubscribe'...

Jeg fandt lige sådan en i min affaldsbøtte for at illustrere det.

I den jeg fandt er der et link der går til
<http://www.processrequest.com/apps/redir.asp?link=XbddgjcjCE,ZbjhhjeaibEG&o
id=UcgjgCD>

I deres system har min emailadresse åbenbart kodenavnet
"XbddgjcjCE,ZbjhhjeaibEG" eller noget i den stil. Det er jo ikke helt nemt
at gennemskue deres teknik.

Men i det øjeblik jeg trykker på linket fortæller databasen, at det kodenavn
er aktiveret. Altså fungerer adressen. Og så bliver jeg solgt videre til
andre spammere.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:
http://hjerteknuser.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 23:07

Rudi Stegen skrev i news:dk.edb.internet.software.mail+news :

Peter - håber at du kan bruge nedenstående.

> Det mest "etiske" er formentlig at klage til spamcop. Men dels kræves
> der en indsats (at klage). Dels er spørgsmålet, hvor meget det
> egentlig hjælper. Det kører jo lidt efter princippet "mange bække
> små".

Jeg fik en overgang mellem 3-40 spammails om dagen. På et tidspunkt fik jeg
nok og rapporterede _alle_ spammails til SpamCop. Relativt kort tid efter
fik jeg ca. fem spammails om dagen.

Nu bruger jeg SpamCops flatratesystem i samarbejde med SpamDeputy, og det
er nok første gang i laang tid at spam har været en mindre gene end spam er
nu. Men så har jeg også valgt at bruge penge på (at bekæmpe) spam.

Jeg bruger ingen meddelsesregler i Outlook, da man på den måde ikke
rapporterer spammen. "Mange bække små..." har jeg mærket virke og det er
_kun_ ved at rapportere. Og det er der forhåbentlig også andre brugere af
SpamCop der har haft glæde af.

I øvrigt er dk.admin.netmisbrug det rigtige forum for denne diskussion, så
XFUT er sat hertil.

--
Morten