/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
mcafee tror mine programmer er virus
Fra : noianiz
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 24-04-04 16:01

jeg har lige instaleret mcafee... da jeg har formateret min comp.
så måske kan det være en fejl...
men jeg har vist hørt om en virus der laver den slags løjer og lidt efter lidt æder ens programmer!

jeg har kørt både panda og housecall.. og ingen af dem fant noget!!!!

men please hjælp....
kan en virus forøvrigt godt ødelægge ens E drev(min anden harddisc)eller går den udelukkende efter c:???

hvad skal jeg gøre????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-04 16:16

Ja det lyder mystisk, hvis de alle har gennemsøgt de samme drev.
Ja en virus der spreder sig i E-drevet kan lettest ødelægge det, grunden til at det somregel er C der ødelægges, er at det somregel er der post og download ligges ned.
http://housecall.trendmicro.com/ Kør en online scan
http://www.arlet.dk/index.htm?/blaster.htm
http://www.spywarefri.dk/
http://scan.sygate.com/
http://www.ravantivirus.com/scan/
http://www.bitdefender.com/scan/licence.php
http://security.symantec.com/sscv6/default.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-04-04 20:25

Du KAN have fået denne. Der er endnu ikke udarbejdet en antivirus overfor den:

W32.Gaobot.ADX is a worm that spreads through open network shares, several Windows vulnerabilities, and back doors installed by Beagle and Mydoom worms. The worm also has the ability to act as a back door server program and attack other systems. Additionally the worm attempts to kill the process of many anti-virus and security applications.

Den er observeret i dag.

ellebye

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 25-04-04 15:40

hmm... skal jeg så vente til der kommer anti virus..hvad anbefaler i at jeg gør nu???
på forhånd tak!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-04 16:51

Der kommer altid antivirus få timer efter en virus bliver opdaget, derfor skal du opdatere dine antivirusprogrammer, og køre en scan igen, event. en online scan.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-04-04 18:07

Du kan i hvert fald godt onlinescanne nu, jeg har set, at Norton har opdateres deres antivirus, det går jeg også ud fra de andre udbydere har.

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 25-04-04 19:07

kan systemgendandelse egentlig fjerne en virus??????altsaa hvis jeg sætter systemet tilbage før virusen?? og er det vigtigt at deaktivere systemgendanelse når man online scanner?????(hvorfor)

tak

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-04-04 19:18

Når du deaktiverer systemgendannelsen, forhindrer du at virusen lægger sig i den mappe de filer ligger i, derfor vigtigheden med at deaktivere denne.
Dog kan du godt risikere, at virusen allerede HAR spredt sig til systemgendannelsen, så helt sikkert kan man ikke vide sig. Men hvis der er befængte filer heri, bliver de også renset.

Og nej, når du har fået virusen nytter det ikke noget at bruge systemgendannelse, det er langt fra alle filer der bliver gendannet og i hvert fald ikke filer fra selve grundinstallationen, altså filer du kan reparerer via din cd-rom.
Så der er desværre ingen vej udenom.

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 25-04-04 21:15

hmm... har lige kørt panda og køre housecall igen, men jeg tror ikke den vil finde noget.....
hmm.. jeg bliver næsten itvivl om det er en virus!!! kunne det ikke godt være mcafee der cracker!!!
jeg har lige instaleret mcafee og så kommer problemerne derfor kan det selføælgelig godt være en virus....

men er der en mulighed for at det bare er mit Avirus der laver problemerne...???
ellers hvad kan jeg gøre nu når ingen Avirus kan finde virusen!!!??????fomater??????
hvis nu jeg har virus på mit E drev hvordan kan jeg så redde min filer??????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-04 22:02

Det mindste du kunne gøre var da at fortælle os hvilken virus det drejer sig om, det kan du se i mcafees report.
Men når du har onlinescannet og de 2 andre antivirus ikke kan finde noget, hvorfor tror du så du er angrebet, og hvorfor specielt på E-drevet, var det da der mcafee sagde der var noget.?
Jeg tror du skal køre den gratis Adaware: http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
For det er nok en del snavs fra fildelingsprogrammer mm. Og så skal du glemme alt om virus, og efter min mening er det nok at have et antivirusprogram, der er opdateret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 25-04-04 23:35

hmm.. jeg tror desværre du har misforstået mit problem palle... og så har jeg for øvrigt fuld kendskab til spyware! men ellers tak for hjælpen.....

men som situationen er nu har jeg instaleret norton istedet da jeg så de har opdateret og har en guide til fjendelse af W32.Gaobot.ADX som jo blev forslået af ellebye det kunne være....

jeg opdaterede og den fandt ingen ting andet end en torrent med adware som ingen andre har kunne finde!
og efter at problemet med mcafee var at den mente det program som jeg ville åbne var en virus, ville jeg lige tjekke om norton gjorde det samme, og det gør det jo selfølgelig ikke!!!!

så nu er det jeg spørg om man ikke kan gå ud fra at det var en dårlig version af mcafee.....

eller er der stadig grund til at se mere i sagen....
jeg kan tilføje at jeg harhaft to mærkelige fejlmeddelelser i mine musik programmer!
og blev nød til at geninstalere et af mine vst plug ins!

og tusind tak for hjælpen... jeg sætter meget pris på dette forum!!!!!!!'

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 25-04-04 23:36

nåå ja .... og grunden til jeg er bange for mit e drev er at det er der alt hvad jeg ejer ligger.....
der har ikke været noget der hentyder at det skulle være der problemet ligger!

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 50 point
Dato : 25-04-04 23:54

Det KAN være at du har haft en virus, og nu er sluppet af med den. og at det herfor er gået ud over nogle filer i dit musikprogram, men det er gætteri. Men hvis et helt opdateret antivirusprogram ikke ikke kan finde noget vil jeg antage det for 99,9% sandsynligt at du i hvert fald ikke mere har virus.

Den sidste 0,1 % ligger selvfølgelig i, at der næsten dagligt opdages nye, men jeg vil mene at du er virusfri nu, så du har ingen grund til at frygte mere. Hvad mcafee har gjort står også kun til at gætte, at der enten er ødelagt en fil, eller programmet ikke har været up to date.

Men i kommende tilfælde kan du altid prøver med onlinescanninger og eks. fra mere end en udbyder, og hvis begge melder ingen fejl, så er det så godt som sikkert at der ingen virus er.

Kommentar
Fra : noianiz

Dato : 26-04-04 00:12

tusind tak folkens......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-04 00:13

"jeg kan tilføje at jeg harhaft to mærkelige fejlmeddelelser i mine musik programmer!" Hvis det er MP3 som du har hentet fra fildelingsprogrammer, og der mangler eller er støj et sted inde i dem, så er det efterhånden et gammelt problem, da musikindustrien ligger dem ind for at ødelægge muligheden for at dele. Om det er lovligt at ødelægge musik er en anden sag, men der er ikke så mange der ønsker at anlægge sag mod dem. Og de spredes som pesten, da dem der har hentet dem stadig har dem, og således deler med andre. Der siges at det er nær ved hver 5.de MP3 der er ødelagt, uanset hvilket program der bruges til at hente med.
Du kan være ganske rolig for at mcafee, nok skal sige til hvis der er nogen virus, der prøver at blive aktiv.
Du skal altid være nervøs for dit E-drev, ikke på grund af virus, men nok mere på grund af harddisk nedbrud, det sker jo før eller siden.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : noianiz

Dato : 26-04-04 00:13

Tak for hjælpen ellebye. den sættes stor pris på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-04-04 00:23

Her vil jeg give pallebhansen helt ret, det er altid en god ide at tage backup vel at mærke på en ny harddisk i fald den man har "går ned".

Jeg har altid 2 seperate harddiske i min pc, med lige netop det ene formål at tage backup af egne kreationer. Skulle en af dem gå i stykker har man så stadig sit arbejde, og kan så starte forfra på en anden, men hele tiden at have en kopi.

Jeg har sågar altid en ekstra harddisk med samme software liggende på i fald den jeg bruger går i stykker, så tager det blot 2-3 minutter at sætte den anden i og er fuld funktionsdygtig.

Kald det livrem og seler, men i dag tager selv rigtige mænd backup.

mvh
ellebye