/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
nedrivning at "cigarkasse" -træloft
Fra : yrsas
Vist : 6144 gange
20 point
Dato : 24-04-04 15:42

Hej,
har fået en bolig hvor der er et "gammeldags" træloft i stuen -et indre billede af cigarkasse kommer til én!. Det vil sige at loftet er sænket lidt med disse træ-finérbrædder. Men vi kunne god tænke os at få dem ned og lægge filt i loftet i stedet for. Lidt mere moderne look!
Men hvad gør vi???? er der nogle gode råd herinde fra?
Tak fra Yrsas.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-04 16:17

I vil have filt i loftet??Fortæl lidt mere specifikt hvad i mener .
Er det isolering?Vi må vide lidt mere.Så kommer de gode råd.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-04 16:44

Et gæt:
Dit loft er pudset, og du vil "tapetsere" med filtvæv, og så male.
Overfladen skal renses og spartles helt glat, for ellers kan ujævnheder ses tydeligt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-04 18:23

Du har nok ret emesen,og så må bygherren følge dit
koncept(det var det der i gamle dage hed en opskrift).Men ja,"moderne look" og så hvidt loft,
det har da været moderne et par dage.Lad os nu få en kommentar fra Yrsas.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 24-04-04 18:23

Hej

Hvis det var mig der skulle lave et sådant loft ville jeg først forskalle det med lægter for derefter at skrue
gipsplader op. så skal de spartles og slibes, primes, og så kommer filten. så har iet loft der er pænt.
det gamle skal ned først !!!!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-04-04 18:29

OR

du forskaller ikke med lægter du forskaller med forskallingsbrædder i 3/4 x 4 eller 1 x 4 pr, 60 cm da gipsplader er 120 X 244 cm med spartelkanter skal du have microlit op er det ikke nødvendigt med gaze i samlingerne men skal du bare male skal der gaze i samlingerne for ikke at få svindrevner i loftet, husk at være meget omhygge med spartlingen, derefter gives microdispers ( grunder ) og så kan du male.

per

Kommentar
Fra : OR

Dato : 24-04-04 19:56

bibsamie

Jeg ville forskalle med lægter da et gammelt loft ikke er lige. Det er noget nemmere at rette op med lægter.
Jeg ville også kun forskalle pr. 40 da en gipsplade har en tendens til at hænge lidt med tiden.
Samlingerne vil jeg nu give armeringbånd, selvom der skal filt på loftet så er det sikrest så der ikke opstår revner
da et hus/loft altid arbejder (Eller hvis man smækker hårdt med dørene)
Man kan leje end maskine der kaldes en giraf til at slibe loftet med det er den der giver den bedste løsning og samtidigt
kan man suge støvet væk. (støvsuger kan monteres)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-04-04 20:31

OR

sikke dog en gang sludder du kommer med, forskrifterne fra danogips og gyproc siger pr 60, det er også derfor der er en markering på pladerne i midten for at det er nemmere at ramme skruepunktet, uden at skulle markere det på pladen før monteringen, man kan da saktens sætte gaze i samlingerne før microlit men det er bare dobbelt arbejde uden at det bliver en ski- bedre af den grund, hvad skulle foremålet være at sænke logtet min 28 mm istedet for 19 mm opretninger er ens om det er lægter eller forskallingsbrædder. det er da klart at man kan leje en girafsliber med støvsuger, som uden tvivl gør arbejdet lettere hvis man som privatperson vil ofre lejeprisen, det er jo ikke bare at slibe med en girafsliber hvis det er din opfattelse, og så er den fjong, det kræver øvelse.

til din orientering taler jeg af erfaring fra 30 år i byggebranchen.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-04-04 20:32

ups logtet = loftet. 28 mm skal rettelig være 38 mm da en lægte er 38 x 57 mm

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-04 20:35

Hvis det er de gammeldags pladelofter du tænker på, store plader på måske 1.5 x 1,5 m der er sømmet op og hvor samlingerne er dækket med lister eller de er samlet med et lille mellemrum, og højst sandsynligt også lakerede, så har jeg med stort held engang matslebet et sådant loft og malet det hvidt med en grov rulle. Det blev ganske pænt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-04 20:38

Ups, jeg ser nu at du skriver brædder, så må der da være en forskalling under, se efter sømhoveder eller mærker efter en dykkerm Måske kan den gamle forskalling bruges.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 24-04-04 21:13

bibsamie.

Ok jeg har godt nok ikke 30 års erfaring . men jeg mener nu stadig at det bliver det bedste resultat. med hensyn til det med giraffen var det et forslag ikke nogen tvang...
Jeg giver ikke min mening til kende bare for at blive svinet til af en ældre herre med 30 års erfaring.
De lofter jeg har lavet, er på denne måde og det er ikke få (Bare som en slags garanti for at jeg ved hvad jeg taler om)
30 års erfarring i byggebranchen kan jo også være en specialarbejder........

Undskyld til yrsas for at jeg har skrevet sådan noget sludder

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-04-04 23:29

OR

ups du er nok nærtagende OP, jeg tvivler da ikke på at du har lavet de omtalte lofter, men blot ikke på en proff. måde, nej jeg er ikke spec. arbejder jeg har et mindre entr. firma hvor vi renovere huse samt bygger nye, undskylder hvis jeg har stødt dig. dit forslag om girafsliber er helt ok og proff.men skal du ud og leje så er det først og fremmest ganske få steder det udlejes og er ikke ligefrem billigt ca 500.- pr dag med papir, og støvsuger. men ganske dejligt stykke værktøj.

mvh
per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-04 23:46

Det er vel ikke så dyrt for en giraf!!!!!!!!
En gulvafsliber koster vel cirka det samme, og selvgjort er velgjort.
Det er ikke altid erfaringen der tæller, men at hænderne er skruet rigtigt på.

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 25-04-04 15:36

hej igen, kan se at der har været livlig debat på mit indlæg.
Vi har ikke rørt loftet endnu, så vi ved ikke hvad er inden under (oppe over?). Loftet er sammen sat af træfinér brædder(ikke tykke tror vi) og er kantet med en pynte liste. Hvad vil I forslå når vi tager det ned...hvor skal vi starte???
Kan vende tilbage når vi har fjernet lidt brædde og fortælle om det "oprindelige" loft.
Er blevet lidt forvirret over indlæggene....skal vi til at lægge nye brædder på, forskalle, spartle, rense osv???? Det er mange ting på engang at forstå for en lidt uvidende personage som mig.
Vores idé er at få "tapeseret" loftet med filtvæv og male det.
Tak Yrsas

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 25-04-04 15:43

yrsas

der går altid kuk i svarene, grundet nogen mener at de er klogere end andre, det resultere bare i at i ikke får det svar i fortjener, det er kedeligt, men i kan uden tvivl gå på jeres lokale byggemarked og få den rigtige vejledning, så bliver i da ikke helt rundtosset, oved de devigerende råd.

med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-04-04 17:17

Jeg har ikke specielt forstand på lofter eller håndværk i almindelighed, men jeg har - eller min mand har fjernet træloftet, og så har jeg spartlet de ujævnheder der måtte være. dernæst opsat glasfilt og malet 2-3 gange. Vi har nu et flot - glat - loft med stuk. Hårdt arbejde for enperson, men absolut ikke umuligt. Og u går jeg snart igang med et andet værelse.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 27-04-04 21:31

hej igen.

Kunne man ikke bare slibe og male det loft som sidder der.

Har selv gjort det engang, det blav fllot og er meget nemt.