/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
underholdning til et familietræf
Fra : Rfou
Vist : 3590 gange
400 point
Dato : 24-04-04 13:09

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg skal være med til at arrangere et familietræf - det gerne skulle blive starten på en tradition.

Vi bliver ca 80 til 100 mennesker i alle aldre, vi har en sportsplads og et klubhus til rådighed. Traktementet består af kaffe/te + en spidstegt gris. Derudover skal detltagerne selv medbringe proviant og drikkevarer.

Men vi bliver jo nødt til at have et program, der ligesom er velegnet til at ryste folk sammen, så gode forslag og idéer modtages med kyshånd.

Vejret kan jo være lunefuldt, så vi er nødt til at forberede os på, at det hele kommer til at foregå indendørs, så der vil en quiz sikkert være på sin plads - gode spørgsmål og svar efterlyses, Det må gerne dreje sig om Himmerland, Aalborg og egnen deromkring. Forslag til andre underholdende ting er velkomne.

Er vi heldige, er vejret jo til udendørs aktiviteter, og en tovtrækningskonkurrence falder lige for.
Der er 6 grene på familiestammen, så jeg har tænkt mig, at indbyde hver gren til at stille med hvert sit hold.
For at sikre en nogenlunde ensartethed i holdene, kunne man vel bestemme at hvert hold ikke måtte overstige f. eks. 500 kg i samlet vægt.

Men i er sikkert sprængfyldte med gode idéer, lad os høre. Det kan sikkert være til glæde for mange.

Alle forslag modtages med glæde - De bedste med begærlighed.

God weekend til alle.

_________________

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 24-04-04 14:23

ja der er sørme nok at gå i gang med.
en quiz er altid godt - den med byerne kan jeg godt li:
dig ikke se = dublin (du blind)
beerpiece = ølstykke
osv osv
præmie til det hold der gætter flest indenfor en aftalt tid.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-04 15:42

Hej Rfou
Mon ikke denne side kan give lidt inspiration... http://www.kursuscentret.dk/sw466.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-04-04 15:46

Ellers er der jo al'tid den med at spise et ½ æble af et vandfad (½ fyldt med vand) og hænderne holdes på ryggen. Selvfølgelig på tid og holdene imm. men det er ikke sikkert "damernes" make-up er så begejstret

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 400 point
Dato : 24-04-04 15:51

Til sidst...
* sækkeløb
* løbe med æg på ske
* bytte balloner imm. benene på hinanden (ikke bruge hænderne)
* spise eller drikke et eller andet på tid
* skattejagt
* kaste konkurrence (dart, hestesko, bold osv.)
* forhindringsløb
* blindebuk
* mikado med en hel masse kosteskafte (MEGA Mikado)
Jammmmen, jamen.... kun fantasien stopper for udfoldelserne
Søren

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 24-04-04 16:28

Det er i hvert fald en god begyndelse. Jeg lader dog spørgsmålet stå åben en tid endnu, for træffet er ikke før i slutningen af juli.

Jeg skal også lige finde ud af hvordan deltagerne er fordelt aldersmæssigt. Jeg ved den ældste er 87 og den yngste er 2, men derimellem må jeg lige studere lidt mere.

Men foreløbig tusind tak. Rudolf

Kommentar
Fra : esterlone

Dato : 24-04-04 16:47

Her er en leg der er sjov og alle kan være med til på en måde.
hvor alle skriver en seddel og der er noget der opfører et lille stykke.
har selv været med til det flere gange og det er bare så sjovt.
I kan jo selv skrive lidt om på det så det handler mere om jer selv.
Der er også mange andre lege inde på den her side
http://www.fdf.dk/bn/sketch/read.php?id=135

håber i får det sjovt:)

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-04-04 07:34

At lege "Gæt og Grimasser" er ALTID et hit for ALLE (aldre). Vi gjorde det engang til en "fætter og kusine fest" hvor hvert hold som også bestod af forskellige familiegrene med stort aldersspænd. Vi skulle så gætte de/et job samt nogle af de fritidsaktiviteter hvert holds deltagere havde eller foretog sig. For det første får alle rørt sig, bliver "rystet sammen", griner og har det sjovt og for det andet går der nemt en time eller mere med dette sjove indslag.

Dernæst skulle hvert hold lave en sketch/opføre et lille "skuespil". Da festen foregik i et lokale med scene var dette indslag jo oplagt.
Den bedste vi oplevede var denne RIGTIG gode lille historie som du/I måske kan bruge til inspiration:

Et hold valgte en slags "fortæller/sprechtalmeister" som begyndte at fortælle en "romantisk" historie om et ungt pars første "måneskinstur". Hun/han (HH) vælger et par, gerne et ægtepar (men ikke nødvendigvis) fra de andre hold og beder dem komme op på scenen. HH fortæller om dette forelskede par som jo gerne ville være lidt alene og går sig en aftentur ned til den lokale "elskovsti/skovkant eller hvad man måtte synes". Her kan de side på bænken og være forelsket og kysse hinanden (evt. kysselyde) mens de lytter til de idylliske/romantiske "omgivelser". HH kalder/udpeger en ny person/"frivillig" til scenen som skal være en gøg i det fjerne som kukker.
Men det er ikke nok med den "romantik" så to nye bliver kaldt på scenen for at være kirkeklokkerne fra den gamle landsbykirke som ringer solen ned (ding-dong) skal de sige.
Derefter tre nye personer som skal stå som tre svajende piletræer som suser i vinden.
En ny person udpeges til at være den kvækkende frø i mosen, én skal være den tudende ugle og så fremdeles...alt efter hvor langt man vil trække historien/mange "effekter" man vil have på scenen.
Hver gang der kaldes nye "effekter/statister" på scenen gentager HH forløbet så alle på scenen hver gang skal "udføre" sin opgave til stor glæde og morskab til de andre i salen.
Klimakset kommer når resten (eller en enkelt) fra ens eget hold (som ikke har været i salen) pludselig træder ind i salen fra et tilstødende lokale mens vedkommende ser "alle effekterne" i aktivitet på scenen og med et overraskende udtryk højt udbryder: "SIG MIG... HVAD FOREGÅR DER EGENTLIG HÈR???!!!" HH på scenen kikker ned på sin holddeltager og siger mens HH går væk fra scenen: "DET MÅ DU DA NOK HAVE LOV AT SPØRGE OM!"
Vi som sad i salen var SIMPELTHEN FLADE AF GRIN over denne sketch i almindelighed samt den sidste bemærkning i særdeleshed.

Når det nu er en så stor hal er det jo muligt med en stor (oppustelig) madras som ALLE kan løbe og hoppe på. Selv de ældre vil synes det er sjovt når de første "hæmninger" er overvundet...ved nogle af de førstnævnte aktiviteter.
En hoppeborg til børnene vil også vække JUBEL.

Rigtig GOD FORNØJELSE!!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-04-04 15:17

hej
vi har lige prøvet med nogle linedansere
hvor gæsterne var oppe at prøve
rigtig sjovt men meget meget svært
ole

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 29-04-04 09:56

Hej

Denne leg har jeg brugt nogle gange, med stor succes.

Man vælger 6 "frivillige", som man selvfølgelig har udvalgt på forhånd, idet man bør udelukke dem, som man tror vil "stå af" undervejs.

De sættes på 6 stole, som står i 2 grupper af hver 3 stole, (2 hold), således at alle har ansigtet vendt imod publikum.

Der udpejes to uvillige pointtællere.

Alle 6 deltagere skal nu tage sko og strømper af, og pointtællerner tager en god tusch og skriver et bogstave på undersiden af hver fod, således at publikum kan læse bogstaverne, når deltagerne holder fødderne op. Der skal på hvert hold stå " S Ø S T E R ". Deltagerne får lov til lige at tjekke, hvad der er skrevet.

Man fortæller selvfølgelig reglerne, medens deltagerne får skrevet bogstaverne under fødderne, således at man er klar til "kampen", når bogstaverne er skrevet.

Nu skal du læse en historie, som du har skrevet på forhånd. Der må du bruge din digteriske frihed, og skrive en god historie om Himmerland, Aalborg m.m., samt sniger du selvfølgelig lidt sjov ind om deltagerne og om nogle af tilskuerne. Brug god tid på at skrive historien, det er en stor del af underholdningen.

Det vigtige i historien er, at du får så mange ord ind som kan staves med bogstaverne S Ø S T E R

F.eks.:

SØS
ES
ER
TØS
ØSTERS
STØR
SØRET
SØSTRE
og glem ikke SØSTER
og mange flere, det letteste er at gå en almindelig dansk ordbog igennem, og lede efter relevante ord, ved først at læse alle ord som starter med SØ så dem med SE og så dem med STØ, STE, RØ, TE, TØ o.s.v. Der er faktisk over 50 ord som kan staves med de 6 bogstaver, men jeg kan ikke lige finde min liste. Gå systematisk til værks, og få skrevet alle brugbare ord ned, også selv om det umiddelbart ser ud som om de ikke kan bruges i historien. Når først du skriver historien, så kan du snige flere ord ind, end du først troede. Bemærk at nogle af orderne har flere betydninger, og dermed kan bruges på forskellige måder i historien.

Det sjove kommer nu. Hver gang der kommer et ord, som et hold kan stave til, så siger du ordet lidt højt, og stopper historien. Så gælder det for de 2 hold om, først at få stavet ordet med fødderne. De kan selvfølgelig ikke selv se bogstaverne (de er jo nedenunder foden). De må ikke rejse sig fra stolene og ikke sætte sig på jorden/gulvet. Det hold som først får stavet korrekt til ordet, de får et point. (publikum og pointtællerne skal kunne læse ordet).

Det er de uvillige pointtællere som notere point.

De værste ord, f.eks. ØSTERS gemmes selvfølgelig til slutningen af historien. De værste ord er dem med mange bogstaver, men det kan også være nogle hvor der skal byttes meget rundt på bogstaverne, f.eks. STØR.

Min erfaring er også, at ord hvor der kun skal bruges et "S", der vil de første 2 deltagere på hver hold, forsøge at få deres S med, idet de ikke lige tænker på, at der er et S mere med. De giver nogle sjove situationer, når de febrilsk vrider benene ind i de andre 2 deltageres ben.

Det letteste og bedste er at skrive bogstaverne med en tusch, men hvis det er koldt, eller deltagerne er generte, så kan man lave bogstaverne på pap og så sætte bogstaverne fast med elastikker el.lign., men min erfaring er, at så falder de af i "kampens" hede. Hvis man vil bruge legen flere gange, så kan man overveje at købe nogle billige hvide tennissokker, og så skrive bogstaverne på disse.

God fornøjelse

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : Rfou

Dato : 29-04-04 17:41

Tak for svaret CLAN. og til i andre der har hjulpet. Nu har jeg da fået noget inspiration