/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havehortensia
Fra : Jette_Miller
Vist : 839 gange
50 point
Dato : 23-05-02 12:37

Er der nogen der kan oplyse mig om hvordan man bedst passer en havehortensia i "lille" potte, som jeg har været så heldig at få foræret.
Hvor skal den helst stå. Sol, halvskygge eller hvad ?

Mvh Jette

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-02 12:59

Hej

Du kan stille den både i sol og halvskygge,---men min erfaring siger mig, at den ikke trives i fuld sol hele dagen.
Planten skal have NPK-gødning. Eller du kan vælge at vande den med alm. hverdagsgødning som potteplanterne får.

Du kan jo også vælge at plante den permanent i haven. Hvis,--så plant den i et surbundsbed.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 23-05-02 13:09

hvis det er en rød hortensia, skal den stå i surbund.
men hvis det er en blå hortensia, forertækker den en kalkholdig jord

vejlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-05-02 13:32

Ups----Helt korrekt, havde lige glemt det med farverne

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 13:53

On Thu, 23 May 2002 10:37:02 GMT, "Jette_Miller"
<Jette_Miller.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen der kan oplyse mig om hvordan man bedst passer en
>havehortensia i "lille" potte, som jeg har været så heldig at få
>foræret.
>Hvor skal den helst stå. Sol, halvskygge eller hvad ?

Halvskygge er nok det bedste - hortensia har det ikke så godt med at
tørre ud, hvilket kan ske ret hurtigt pga. de store blade.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 18:08

> Er der nogen der kan oplyse mig om hvordan man bedst passer en
> havehortensia i "lille" potte, som jeg har været så heldig at få
> foræret.
> Hvor skal den helst stå. Sol, halvskygge eller hvad ?
>
Hvis potten er lille i forhold til planten, kunne det være en god idé, at
plante den i en større potte (gerne med rhododendron-jord), eller plante den
direkte i haven. Kom evt rhododendronjord i plantehullet.
Hilsen
Aase

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 10-06-02 12:53

hej alle ! vi har tre Hortensia i haven , men har nu erfaret at de måske skulle ha' været sat i surbundsbed ! kan de ikke stå i alm. havejord ? mvh Karin 42

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-06-02 13:23

hej parkenss ! jeg mener ikke at du har svaret mig på mit spørgsmål ang. Hortensia - som det fremgård af kartoteket her ! og ellers er det blevet væk for mig - mvh Karin 42