/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forskel på VSOP og XO
Fra : bantam
Vist : 2112 gange
200 point
Dato : 23-04-04 22:55

Hej

Kan nogen fortælle hvad forskellen på en VSOP og XO cognac er??

med venlig hilsen
Bantam

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 210 point
Dato : 23-04-04 22:57
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-04-04 00:08

Dette burde sige hvad forskellen er:

V.S.O.P. (Very Superior Old Pale). Burde i virkeligheden hedde VSOD (dark), da Cognac'en bliver mørkere, jo mere lagret den bliver. Lovmæssigt skal den være modnet i min. 4 år, men de gode firmaer producerer som regel ældre VSOP. Kvaliteten kan variere meget fra firma til firma (og derved prisen).

XO, Napoléon, Très vieux osv... Mange firmaer har deres egen opkaldelse, som kun aldersmæssigt er kontrolleret af dem selv. Loven kræver en min. modning i 6 år.
Når man taler om alderen for en Cognac, bør man huske på, at man ofte forstår gennemsnitsalderen af de Cognac’er, som er blandet i den pågældende Cognac. Der kan således f.eks. være både 4 års, 15 års og 30 års Cognac’er i en 10 års VSOP.

For det første skal en cognac komme fra cognac-distriktet i frankrig for overhovedet at måtte kaldes for en cognac.

Ellers er det lagringtiden der er afgørende for hvilken betegnelse man må give cognacen og ikke som nogen tror kvaliteten. Men selvfølgelig bliver en cognac bedre jo længere tid den har lagret.

ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-04-04 09:03

Lige en tilføjelse.

ALderen er ikke en gennesmnitsalder, men minimumsalderen på den yngste cgonac i "blandingen"

Det vil sige at der i en VSOP ikke må være blandet cognac der er yngre end 4 år

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 24-04-04 15:17

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-04-04 15:25

Helt ok.

God weekend.

mvh
jakjoe