/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliemaling på plastikmaling
Fra : Hugos
Vist : 6266 gange
100 point
Dato : 23-04-04 13:07

Hej!

Skal til at male hele husets udvendige træ. De tidligere ejere har brugt akrylmaling som skaller af i flader. Min ide er,
at jeg vil slibe det væreste af og så male med Gori oliemaling. Kan man det?? Eller skal jeg bide i
det sure æble og male med acryl?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-04-04 13:33

Nej jeg synes du skal give det som dit træværk fortjener: TRÆOLIE!!! Træ er et "levende" materiale og det er en dårlig løsning at bruge arcylmaling på (specielt udvendigt) træ. Om det er GORI, PINOTEX, hjemmelavet eller jem og fix den billigste er underordnet. Træet har alt andet lige fortjent/godt af træimprænering/olie.
Bid i det sure æble og få et godt resultat...ikke mindst på langt sigt.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-04 13:47

Gori eller lignende er absolut det bedste til udv. træ.
Jeg har et træhegn der tidligere er malet med plastikmaling. Det er sidste år skrabet og mat slebet godt i bund. Stadig er der dog gammel plasticmaling der skaller af, så det er en lang proces. Oliemalingen får ikke bundså det kan binde fast. Den gamle undeliggende maling skaller af. Har du tålmodighed så brug Gori ellers må du male med den maling deer er på nu. Det skal dog siges at det er på glat træ det er sværest at skift, ved rå træ (uhøvlet) går det noget nemmmere:

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-04 14:38

Olie på plast hænger aldrig fast! Hovsa - det rimede. Af med l.....! En vis hjælp kan du få ved at pensle en tynd film af kølervæske, glykol, på. Det trænger ind bag plastmalingen og gør den lettere at kradse (stålbørste/stiv gulvskrubbe) eller skrabe af. Det har en ekstremt lille overfladespænding, hvad folk med utætte bilkølere ofte har erfaret. Med vand i systemet kommer der intet ud. Med vand plus glykol siver det ud "alle steder". Og når glykolen er trængt ind i løbet af en dags tid eller to, kan du sagtens stryge olie- og alkydholdige ting og sager på. Jeg gør det helt rutinemæssigt som en ekstrabeskyttelse, idet glykolen er svampedræbende (jeg plejer at opløse borax og borsyre i glykolen; så blir virkningen endnu bedre. Kig på Google under "chemotherary for rot"). Jeg så forresten en gang et skrift fra Tenologisk Institut om overfladebehandling af trævinduer. De anbefalede plastmaling! Og så var der bagi en stribe "havarirapporter" om ødelagte vinduer. Så vidt jeg husker var ALLE de vinduer, som var ødelagt af rådsvampe plastmalet. Det vækker til eftertanke. For nogle år siden var der en del avisskriveri om en plastmalingstype, som hed "Demidekk" (det lyder norsk). Leverandøren havde måttet punge ud med massevis af kroner i erstatning til dem, som havde stolet på de fagre løfter om, at det dækkede og beskyttede i én påstrygning.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 23-04-04 16:55

Hej Hugos
Bid i det sure æble slib alt i bund grundigt,hvis ikke når du så bruger en olieholdig maling kan du risikere at det bopler op ,akrylmaling aldrig under olieholdig(på terpentinbasis)gælder også gori.Altså slib godt(meget)i bund. derefter kan du egentlig vælge hvad du vil,dog helst noget med nogle farvepigmenter i feks.bland gori ludfarve med farvelys hvis du gerne vil bibeholde træets udseende,hvis ikke der er pigmenter i så kommer solens stråler igennem og du ødelægger dit træværk.Hvis ikke du gider alt dette store forarbejde,så fortsæt med akrylmaling,du får nu et resultat som giver løse flager /bopler,hvor træet under begynder at gå til fordi det kun er overflden du behandler istedet for at gå ind i træets kerne.Hold dig lidt fra kun olie(ingen farvepigmenter)kan dog få en med lidt ludfarve.Bedst med gori eller andet tilsvarende.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-04-04 18:53

pbp_et>> Vær lidt forsigtig når du hænger et mærke ud.
Demidekk fra Jotun kom ikke til at betale de erstatninger fordi fejlene skyldes forkert bundbehandling.
Demidekk fra Jotun er i øvrigt ikke plastmaling (eller acryl), men en vandemulgerende oliemaling. Jeg er for øvrigt en af dem, der har anvendt Demidekk efter forskrifterne og har kunnet male med interval på 7 - 8 år på gavltræ og da jeg købte huset var gavlen nogle år gammel, og jeg boede der i 17 år og malede 3 gange og det er stadig fint på trods af mange svindrevner da jeg startede med at bruge Demidekk. Demidekk er dyrt og pengene værd hvis man følger anvisningerne. Dem der havde problemer med afskalning havde malet direkte på trykimprægneret træ uden grunding.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 23-04-04 19:51

HOVSA! ovre i Esbjerg ligger Esbjerg Paints,de fremstiller et geniprodukt der hedder arsignol, det er stærk " tobak" for videre kommende : gør det nu rigtig rengør vinduerne til grunden: 1) grundingsolien som hedder 170 derefter serie 171 eller extramodellen, i bedste fald skifter du hårfarve inden du skal smøre igen DET ER IKKE PÅ VAND/AKRYL...