/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny tagkonstruktion istedet for build-up
Fra : 3773
Vist : 4010 gange
400 point
Dato : 23-04-04 12:25

Er der kandu'er der har erfaring med montage af en ny tagkonstruktion på et halvfjerdser-hus istedet for det eksisterende build-up tag.

Konstruktionsdetaljer - gerne links.

Metodik.

Priser mv...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-04 12:54
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-04-04 14:01

Vil du lave det selv 3773?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-04 14:18

Måske, ved det ikke. Har ikke købt noget hus endnu.

Det er muligt jeg vælger en medbyggerløsninger.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-04-04 14:33

Jeg står jo selv midt i et sommerhusbyggeri som jeg har lavet selv HELT FRA BUNDEN lieg fra vi købte en FULDSTÆNDIG tilgroet jungle af en grund til nu et år efter hvor jeg/hele familien er ved at nå afslutningen. Du kan kigge her hvor langt projektet er : http://www.lejetsommerhuspaafyn.dk
Og du er også MEGET velkommen til at kigge forbi hvis du en dag er på Østfyn...til alm. orientering/inspiration.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-04-04 17:00

Hvad er helt præcist et "build-up"-tag?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-04-04 18:39

Fladt paptag

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 23-04-04 22:14

Såfremt de lokale bestemmelser tillader det, kan der rejses w-gitterspær på den eksisterende konstruktion, og det kan så beklædes med mange forskellige beklædningstyper.
Det gamle tagpap og de brædder/plader det er brændt på skal også fjernes. Dette giver så mulighed for at få udført en god efterisolering.

Jeg tror der er eksempler på ovennævnte på Dansk Eternits hjemmeside.

MVH bse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-04 15:47

bse, ideen er netop at udnytte tagetagen. Derfor er gitterspær en ringe ide. Vi taler om en hanebåndsopbygning ovenpå eksisterende built-up konstruktion, ellers er der ingen ide i det.

Iøvrigt tror jeg slet ikke du har ret i at teknisk forvaltning skal indrages i skift fra built up til en relativt lav gitterspærskonstruktion - selvfølgelig såfremt byggelinier og BR95 overholdes.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 25-04-04 17:44
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-04-04 19:55

Man lavede faktisk buildup tage i to former, en med kun tagpap, og underisolering, dog ikke helt fladt da der skulle være et fald ind imod et nedløbsrør.
En anden form var som det første dog uden underisolering, hvor man lagde et rallag på ca 30 cm. ovenpå tagpappet som så skulle udgøre isoleringen.

Dog blev der lavet meget byggesjusk i netop 70-byggeriet ved buildup husene, som bl.a. fik dansk totalenterprise (hvis nogen kan huske firmaet) til at gå konkurs netop grundet byggesjusk ved buildup tage.

Mine svigerforældrer havde et sådant i en rækkehusbebyggelse, og havde konstant vandindtrængen, ikke lige fra deres tag, men det kunne godt være naboens eller måske længere nede i rækken vandet kom ind, og netop den flade hældning bevirkede, at vandet kunne løbe langt indtil det fandt et sted at trænge igennem.

I dag er alle disse huse ombygget med høj rejsning og delvis udnyttet tagetage.

Omvendt var den anden type med ral ovenpå, en betydelig bedre konstruktion og mange af disse konstruktioner findes stadig idag.

(Blot til orientering)
ellebye

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 25-04-04 21:30

3773. Jeg har ikke nævnt noget om at Teknisk Forvaltning skal indrages, men det vil være en god ide, da det vil være et tolkningsspørgsmål, for BR-S 98 gælder for " ombygning og andre forandringer, som er væsentlige i forhold til byggelovens eller reglementets bestemmelser". I dit oprindelige spørgsmål nævnte du ikke noget om udnyttet 1. sal. Men såfremt vægge og fundering er ok, kan der udlægges nyt bjælkelag mellem de gamle bjælkespær og herpå kan der rejses A-spær. Såfremt du vælger A-spær, skal der søges byggetilladelse, da du øger det bebyggede areal.

Mvh Bse

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 25-04-04 21:31

3773. Jeg har ikke nævnt noget om at Teknisk Forvaltning skal indrages, men det vil være en god ide, da det vil være et tolkningsspørgsmål, for BR-S 98 gælder for " ombygning og andre forandringer, som er væsentlige i forhold til byggelovens eller reglementets bestemmelser". I dit oprindelige spørgsmål nævnte du ikke noget om udnyttet 1. sal. Men såfremt vægge og fundering er ok, kan der udlægges nyt bjælkelag mellem de gamle bjælkespær og herpå kan der rejses A-spær. Såfremt du vælger A-spær, skal der søges byggetilladelse, da du øger det bebyggede areal.

Mvh Bse

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 08:29

Så meget ved jeg allerede bse! Se oprindelig spørgsmål, det er det jeg gerne vil have svar på!

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 28-04-04 12:19

3773. Du skulle måske overveje at behandle de folk der forsøger at hjælpe dig lidt pænere. Din måde at bide folk af på kan i sig selv være årsagen til at du ikke har fået det svar du leder efter.....

Jeg var involveret i et projekt sidste år, hvor der blev lavet 25 graders taghældning med eternit. Men hvis du ved alt allerede ved jeg ikke hvad det er du så gerne vil have os andre kanduer til at hjælpe dig med?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-04 13:02

Maly, hvis spørgsmålet er ved at køre af sporet, er du nødt til at få det på skinnerne igen. Hvis du ikke bryder dig om tonen i mine tråde, så hold dig væk. Hvis jeg vidste alt, spurgte jeg ikke her. Men kandu er et dejligt forum, hvor der kan findes masser af dejlig information og know-how.

Hvis du har gidet at kigge i ovenstående, har jakjoe og sidal faktisk fremtryllet en flok gode og antagelig brugbare links. Pallenoc inviterer til rundgang og sniksnak på hans egen lille byggeplads. bse kører lidt rundt i lovfiflerier og fik ikke helt fat i meningen med spørgsmålet - men det var måske lidt svagt formuleret fra min side. Jeg er overbevist om at bse ikke har noget problem i, at en del af opgaven kan jeg selv fikse.

...og Maly, man bestemmer selv hvilke tråde man vil involvere sig i. Mine tråde er mine, og derfor har jeg intet at bruge dine løftede pegefingre til. Jeg spørger - jeg får gerne svar - jeg giver mine medkanduer godt med point som tak for hjælpen. Guldsvar belønnes gerne med endnu flere (hvilket jeg har brugt et par gange tidligere).

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 28-04-04 13:54

Jeg skriver kun for at hjælpe. Der er temmelig stor chance for at jeg kan hjælpe dig, men jeg kan ikke gennemskue hvad det er du gerne vil have svar på. Og da jeg ikke bryder mig om tonen i din tråd, vil jeg nu følge dit råd, og forlade den. Undskyld ulejligheden, og god tur videre.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-04 13:58

Du må spille lige så meget småfornærmet du vil. Med den underlige bebrejdende skolelærer-facon, du lægger for dagen, tror jeg også hellere jeg er fri for din indblanding (undskyld til skolelærerne).

Kan du have dig et godt liv.

PS Godt at der er andre der kan læse og forstå det skrevne!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-04 14:07

Maly. Checkede lige dine råd vedr. carport. Hvis det er den slags du lokker med, tror jeg jakjoe, pallenoc sidal, elle og bse allerede har præsteret væsentlig mere end du er i stand til. Iøvrigt har de fleste af os mødt hinanden bunker af gange på andre tråde uden at komme op og slås, på trods af nogen tæsken frem og tilbage i trådene.

Til alle i andre, skulle i være i tvivl, ved jeg i forvejen rimelig meget om byggeri, men har ikke selv været involveret i sådan en sag her før. Til de links der er kommet - tak for det. Til dem der kommer - tak for det. Dem der vil spørge i denne tråd, til noget der findes relevant eller beslægtet - det er i velkomne til! Til Maly - bare hold dig væk - ingen har bedt dig deltage.

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 28-04-04 22:23

Hej igen.
Med hensyn til opbygning af tagkonstruktionen findes der i pjecen Træ 28 fra tagbranchens oplysningsråd vejledning og dimensioneringstabeller i fremstilling af A-spær og bjælkelag.

Jeg er ikke klar over om der findes links dertil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-04 08:21

Okay, tak for det bse, den vil jeg prøve at skaffe.

Har leget lidt med tegningerne. Jeg tror jeg får problemer med byggeprocenten ved fuld udnyttelse af 1. sal. Så lige nu leger vi med gitterspær og inddragelse af en carport.

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 15:58

Der er flere ting at tage i betragtning ved sådan et projekt.

Først må man ikke lade sig slå ud af en bebyggelses % der kan søges disp.
Der er også højde afstands grænse og vinduer mod nabo at tage hensyn til.

Ved ændring af taget skal det indgå beregninger på naturlaster og hvis loftsrumet skal udnyttes beregninger for loftsbjælker alt efter hvilken gulvbelægning man ønsker og angivelse af fastgørelse af taget til fundamentet.

Hvad med opvarmning og adgangsforhold til 1. salen og kan huset indbringe den merværdi som de omkostninger der er ved projektet.

Skal der være et minimum af vedligehold eller er du parat til at svinge penslen langt oppe på en stige.

Et par billeder og en adresse ville hjælpe meget ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 16:16

Klart pennerup, men så ryger anonymiteten her på kandu, idet sekund jeg køber huset (hvis jeg gør det).

Efter at vi har skitseret lidt på tingene bliver det for voldsomt med en udnyttelse af hele førstesalen. Grundplanen er 143m2. Som huset ser ud kan der vel udnyttes godt 100 m2 ovenpå. Et 45° tag vil spolere udsigten fra bagved liggende huse, så der vil nok komme indsigelser, hvis man prøvede at få den igennem. PT har vi leget med tanken om at inddrage en garage til beboelse. Det give lige den ekstra plads vi skal bruge. Huset er øjensynligt fuldmuret - eller i det mindyste delvis fuldmuret. Der er kælder under det halve af huset. Alt udført i pladsstøbt beton.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 16:20

Er du arkitekt pennerup? Så kunne der være et bette job her.

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 16:23

Bygningskonstruktør

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 16:31

Tæt nok.

Hvor henne i landet Pennerup?

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 16:34

Fyn land men hvad betyder evntuel afstand når der er mail etc.

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 16:34

Fyn land men hvad betyder evntuel afstand når der er mail etc.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 16:45

Ikke så galt, midt på fastlandets østkyst så der er ikke langt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-04 16:47

Vil det ikke være klogt at høre teknisk forvaltning om man må først (altså inden man køber huset).

Umiddelbart vurderer jeg at huset nemt kan tåle en bette investering. Det er udbudt relativt billigt (antagelig pga folks antipati mod flade tage).

Accepteret svar
Fra : pennerup

Modtaget 400 point
Dato : 03-05-04 17:27

Du kan finde lokalplanen på nettet eller hos mægler, der kan du se det meste; men det er altid klogt at forhøre sig først.

De er dog ofte tilbageholdende og skal gås lidt på klingen af en de har lidt respekt for, hvis der skal ske lidt ud over det almindelige.

Du kan vende tilbage, når du ved lidt mere konkret.

Flade tage kan sagtens renoveres med efterisolering og indbygget fald og det er tit den pæneste løsning arkitektonisk.

Det er også værd at få lavet en drifts og vedligeholdsplan, så man kender de fremtidige udgifter og få lavet en preoriteret rækkefølge på vedligeholdet, det giver den bedste totaløkonomi i længden.

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 03-05-04 20:06

Prøv ICOPAL håndbogen der kan du finde mange gode oplysninger, den er på biblioteket

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 13:30

Kommentar
Fra : pennerup

Dato : 25-06-04 14:52

Skal vi have gang i noget ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 15:05

Nej, beklageligvis har de sløve skiderikker der sidder hos amtet, taget røven på mig igen igen, og undladt at betale. Så 0 check fra dem, og huset er lige blevet solgt. Det er dæleme stygt at myndighederne bare kan tage røven på en.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-06-04 15:12

Orw, ved ikke om du kendte historien. Mit hus er eksproprieret, men man hænger stygt med betalingen. Det er det tredje hus, vi har luret på, der er solgt for næsen af os.