/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Mercruiser brændstofforbrug ??????
Fra : pjk
Vist : 2337 gange
120 point
Dato : 23-04-04 10:37

Jeg har idag en 24 fod´s Coronet og står over for et motor skifte.
Er der nogle der har kendskab til march/topfart + brændstofforbrug på de forskellige modeller ?,
ved en 24 fods der ca vejer 1500 kg.
Jeg har planer om en 5,0 eller 5,7 liters motor, men alt har interesse.

Mvh Per

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-04-04 10:54

Selvom det er dyrere i indkøb så KØB EN DIESELMOTOR!!! Den er LANGT mere økonomisk i længden og diesel er efterhånden ligeså "effektfuld" som benzin...for slet ikke at tale om den mindre brandfare.
En Coronet 24 er et GODT dansk produkt med stolte "traditioner". Hvis du kan huske filmen "Mig og min lillebror og storsmuglerne" var det netop en Coronet 24 som havde en "hovedrolle" i filmen. Med de motorer du har i "kikkerten" (eller tilsvarende) snakker vi en servicefart på over 30 kn. og over 40 i topfart. En dieselmotor vil ca. have 1,1 liter/sømil ved servicefart.

Held og Lykke med din DEJLIGE Coronet og nye motor (bare det var min!!!)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-04 11:03

Mange oplysninger om forskellige motorer.

http://www.siim.dk/bade/mercury.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 29-04-04 11:21

Hej Pjk. Jeg havde en cobia 23 (canadisk) speedbåd for et par år siden. Den var udstyret med en 5,0 l. OMC, som stort set er magen til Mercruiseren. Min motor havde 230 HK, båden var 23 fod og vejede små 1600 kg. Marchfarten var omkring 35 knob og topfarten ca. 43 knob. Ganske som pallenoc skriver i sit svar ovenfor. Jeg ville nok vælge en 5,7 l, for min båd var lidt (for) længe om at komme op og plane.
Diesel-motorer er selvfølgelig dejlig økonomiske i drift. Vi brugte ca. 40 liter i timen når vi trak vandski. Men da dieselmotoren er temmelig meget dyrere at anskaffe, skal man sejle en hel del for at det kan betale sig.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 29-04-04 14:18

Hej maly01

Forbruget er da ikke så tosset hvis du trækker vandski og kun bruger 40 liter i timen.
Er der andre der har haft eller har oplysninger om forbrug på 5,0 og 5,7 liters motore vil jeg gerne høre mere for at danne mig et overblik.

Mvh Per

Accepteret svar
Fra : maly01

Modtaget 120 point
Dato : 29-04-04 15:59

For øvrigt: Motoren var fra 1989 og med karburator. Hvis man køber en ny/nyere motor kan det nok gøres endnu bedre. At trække vandski 1 time: 25min. fuld gas, 20min. marchfart og 15 min. tomgang.

Godkendelse af svar
Fra : pjk

Dato : 26-05-04 07:52

Tak for svaret maly01.