/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
overvægtig
Fra : ela
Vist : 792 gange
120 point
Dato : 22-04-04 22:50

Jeg har en cavelier king charles der er 3 år.den er blevet kastreret
så har de en tendens til at tage på i vægt,jeg motionerer den med gåture
den får ikke for meget at spise.Men alligevel taber den sig ikke i vægt,den skulle
gerne tabe sig et par kilo.Er der nogle der har et godt råd angående slankefoder
hvor den også får de vitiminer den har behov for.

På forhånd tak for svaret. Ela

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-04-04 23:22

Hvordan kan du sige den ikke får for meget at spise. Hvis den ikke gjorde det var den ikke for tyk. Så enkelt er det.
Glem alt om specielt slankefoder, den skal som sagt blot have færre kalorier end den forbrænder.
Det nemmeste at gøre når en hund skal tabe sig er, kun at give den halvdelen af det foder du nu giver den erstattet med noget vand. Det fylder når maden indtages og derfor vil den ikke registrere at den får mindre. Vægttabet kommer ret hurtigt for hundene hvis du gør det, når den har nået normal vægt kan du øge portionerne, men ikke helt så meget som du giver nu. Det gav jo overvægt.
Selvfølgelig skal du holde lidt tilbage med godbidder mv., men ændre ikke voldsomt på hvad du plejer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-04-04 23:23

Dyrlægen har noget slankefoder, hvor man skal komme til vægtkontrol med hunden hver 14 dag. Derefter regner et computerprogram ud, hvor meget mere eller mindre mad hunden skal have i forhold til det den har fået de sidste 14 dage. Det er effektivt. Vores tabte sig jævnt med det og hun var helt vild med smagen. Desværre kan jeg ikke huske, hvad det hedder. Men hvis du ringer til din dyrlæge, vil han/hun vide det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-04-04 23:31

Jernladyen> Det er da vis en kur for tegnebogen, du der skitserer.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-04-04 23:32

Jernladyen> Det er da vist en slankekur for tegnebogen, du der skitserer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-04-04 23:36

qfha. Det var så vidt jeg husker ikke ret meget dyrere end det foder vi normalt købte til hende. Jeg er på pension, min samlever er på revalidering, vi bor i et gammelt elendigt hus og har 5 dyr og en bil der kører 10 km på en l benzin, så jeg vil mene det giver sig selv, at vi ikke har råd til noget vildt
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-04-04 23:39

Hvor meget i vægt af hundefoder giver du, har du tænkt på det, da din hund ikke skal have ret meget foder - før end det er for meget - før den tager på i stedet for at tabe sig.
Mine Dværgpinscher få knap 200 gram om dagen, men de er også meget aktive, jeg vil tro, at hvis du gik ned på 180 gram om dagen så vil den også tabe sig, dertil skal indregnes alle de godbidder den for foruden det daglige måltid. prøv at veje den mængde du giver hunden i det daglige måltid for lige at se om det er mere end godt er.

ellers kan du give senior foder i et stykke tid eller et specialt slanke foder, dyrlægens er da et af de muligheder som plejer at være gode, prøv at tage en snak med din lokale dyrehandler næste gang du skal ud og investere i nyt foder, han/hun har sikkert det du skal bruge, da der er så mange forskellige mærker er det svært lige nævne et som skulle være bedre end noget andet.

god fornøjelse - tag vægten frem ved næste måltid. pøj pøj med slanke kuren.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-04-04 07:43

Jernladyen> Det var nu også de gentagne besøg hos dyrlægen jeg tænkte mest på.

Det er normalt ikke svært for en hund at tabe sig, den kan jo ikke selv åbne kølskabsdøren, som vi mennesker. Så, får den for meget, er det os mennesker der giver den for meget. Her kan det som menneske være svært at styre sig i forhold til mængden af godbidder man udleverer. Derfor siger jeg også, at vægttabet skal foregå over en halvering af den ordinære fodring. Her er det som menneske lidt nemmere at styre sin misforståede venlighed overfor kræet.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 23-04-04 09:20

Hej Ela
Tag kontakt til den kennel, hvor du har købt din hund - bed dem om at give dig en foderplan svarende til din hunds alder.
Køb dig en digitalvægt, hvor du kan udregne eksakt de gr. som hunden skal have af de forskellige ting hunden skal have

Jeg har en flatcoated retriver - hvis vi ikke "drejer" på madskruen bliver den for tyk ~ hvergang hunden får et tyggeben - en hundekiks e.l. skal de gr. faktisk fratrækkes i den afmålte mad

En overvægtig hund levere kortere end en slank hund

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 14:29

Hej, Ela.
Jeg er enig med Jette. Snak med dyrlægen om en slankekur for din hund.
Jeg har ikke selv haft overvægtige hunde. Men jeg kender en dame, en folkepensionist (med tilsvarende pengepung) som havde en stærkt overvægtig beagle-tæve, Denise. Denise var gammel, ca 10 år og sat og stiv, og selvfølgelig meget madglad. Hendes "mor" havde slidgigt i knæene og turene blev derfor helt naturligt kortere. Så fik "mor" opereret knæene, og lufteturene blev i en periode skåret endnu mere ned. Men den fornuftige "mor" fik Denise på dyrlægens diæt, -----Og da de to dukkede op på marken igen, var det to helt nye "personer": "Mor" kan igen gå gode ture uden at få smerter, og Denise??? Jo, hun er et syn for guder! Hun sprinter gennem mudderpytter og løber om kap med hvalpene og de unge hunde. Hendes pels er glat og blank, og hun fælder ikke. Og det aller-allerdejligste er, når jeg møder hende, så har hun de gladeste øjne og et lille smil på læberne. Det er altså en helt anden hund!!!

Denises "mor" siger, at det dyrlægefoder, Denise spiser, det mætter godt, så Denise ikke virker specielt sulten. Og det synes jeg da også er ret vigtigt.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 23-04-04 16:25

Hej!
Jeg har prøvet et foder der hedder "Balder Light" Men udover at det var enorm godt samtidig med rigelig motion, kan jeg ikke sige noget om prisen og hvor du kan købe det, da jeg fik det gratis ifbm. et prøvepanel.
Noget andet er at hunde meget ofte har godt af en hviledag(nul mad) hvilket de også praktiserer i naturen. Husk ikke at motionere lige etter måltidet, det har jeg desværre prøvet en gang for meget.Ring til dyrlægen for oplysn. om forhandlere og gode råd, det koster ikke noget.
Mange hilsner La.

Accepteret svar
Fra : snusi

Modtaget 120 point
Dato : 23-04-04 17:20

Hej.

Jeg har en cairnterrier som også har nemt ved at blive overvægtig.

Lige nu er den på slankekur som foregår sådan: 14 dage hvor den får det halve af hvad der står på pakken ( jeg bruger foder fra Henne Pet food ) + grøntsager/æbler for resten.

Jeg køber nogle frosne poser grøntsager (blomkål, broccoli, gulerødder ol ) Jeg vejer af hver aften, og næste morgen er det optøet, det skal ikke koges.

Derefter en uge hvor hun kun får fuldfoder, den mængde der står på pakken.

Jeg skal lige hilse og sige at hun elsker at være på slankekur.

Rådet har jeg fået fra en kennel, og det virker.

Snusi

Godkendelse af svar
Fra : ela

Dato : 23-04-04 21:24

Tak for svaret snusi.

Kommentar
Fra : ela

Dato : 23-04-04 21:26

Tak for jeres interesse og deltagelse.

Hilsen Ela

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 24-04-04 11:49

Hej Ela

Det var da så lidt, håber I bliver lige så glade for slankekuren som vi er.

snusi