/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Blænde dør i pudset væg ....
Fra : baksen
Vist : 9147 gange
75 point
Dato : 22-04-04 22:34

Er ved at blænde en dør af - i en pudset væg.
Valgte den hurtige løsning med dobb.gipsplader på træskellet ..... væggen skal senere påføres væv. Har fået den ene "side" på plads, meeen da der er tale om en pudset væg fra 50'erne hvor mureren åbenbart ikke har været heeelt så nøjeregnende frygter jeg at der - trods kommende udspartling - vil komme "aftegninger" af dørhullet.

Overvejer at fjerne træskellet og gipsplader og vælge en anden metode, hvor hullet sluttes af med et pudslag (let at "træke" puds på da der er tale om et "dør-hul".

Kan jeg undgå at "stable mursten" og f.eks. lukke med multiplader - i givet fald hvordan får jeg puds til at hæfte ? Terracotta-væv eller fugletråd eller ??????

Andre forslag er meget velkomne, men som sagt helst uden at skulle mure op i mursten.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 22-04-04 22:38

Så sæt blokke op. Giv evt et lag ujævn fliselim og lad det tørre inden du pudser.

mvh torben

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-04-04 22:39

baksen

er det en helstensmur eller en halvstensmur ? du kan altid mure hullet op i multiplader som du kan få i 7 & 10 cm det er muligt at spartle lige med det gamle murværk med Grov Saqndspartel, det bedste får du hos Flügger, du kan spartle i lag på ca 5 mm af gangen.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-04-04 22:40

hovsa - q = sandspartel

per

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 24-04-04 09:00

ta262 :
det var da en mulighed som vil indgå i mine overvejelser ....

bibsamie :
er sandspartling "holdbart" på gipsplade ?
Hvsi det er, er det den nemmeste løsning, da jeg allerede har opsat den ene "side" i gips ...

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 75 point
Dato : 24-04-04 10:26

baksen

sandspartel holder ligeså godt på en rengjort gipsplade som på murværk, husk bare lige at børste gipspladen ren for støv, eventuelt kunne du give gipspladen microdispenser ( grunder) først

per

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 24-04-04 16:01

Tak for svaret bibsamie, du "løber" med pointene.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 25-05-04 18:37

Efter-rationalisering - til brug for andre :
Gipsplade-løsningen duede ikke (ældre hus med pudsede vægge, som ikke var heeelt i lod - umuligt at skjule aftegninger).
Fjernede træskelettet og gipsplade og brugte Multi-plader, som jeg pudsede op med alm. mørtel (3-4 cm, hæftede fint hvis jeg tog det over 2 gange og "vandede" pladerne før pudsningen).
Brugte herefter sandspartel og fik et PERFEKT resultat - helt uden "aftegninger" af den tidl. dør-åbning.
Kan varmt anbefale denne fremgangsmåde til andre i samme "situation" .... *S*