/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Dantax Digitalkamera
Fra : randilist
Vist : 1063 gange
20 point
Dato : 22-04-04 08:44

Hej derude. Håber en kan hjælpe mig med dette. Jeg har et Dantax Dititalkamera 4100z3 (4,1 megapixel). Iflg. min manual skulle jeg kunne tage 50 billeder i bedste kvalitet (3 stjerner) og største opløsning (2272 x 1704 pixel) på mit 128 mb kort, men... jeg kan tage ca 110 billeder. Kameraet er korrekt indstillet. Min ene bror har et kamera magen til, som bare hedder Medion, men det er samme indmad og funktioner. Hans kan kun tage de 50 som står i manualen. Min anden bror, som er fotoekspert mener, at jeg er blevet snydt og at kameraet ikke kan være et 4,1 megapixel, men kun ca 2,0. Jeg går meget op i fotografering, så jeg er ikke tilfreds med kameraet, da jeg ikke synes, det tager gode billeder. Er der nogle, der kan svare mig på, om der er en fejl i kameraet??? Mvh Randi

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 22-04-04 08:52

Få pengene tilbage hvis du stadig har bonen.
Køb evt. dette her i stedet : HP Photosmart 850...DET ER ET MEGAGODT KAMARA!!! Kåret som et af de bedste "amatør"kamaraer med prof-status/specifikationer

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-04-04 09:31

Hej randilist,

Hvis største opløsning er (2272 x 1704) svarer det til lidt under 4 megapixel hvis du ganger de 2 tal.

At du derimod kan tage ca. 110 billeder på et 128 mb kort kan skyldes flere ting:
1: Enten optager du ikke i max. opløsning.
2: Hvis du har mulighed for at indstille hvilken kompression ( jpg ) du ønsker at gemme i, har du evt. stillet til største kompression (dårligste kvalitet).

Hvis du overfører billederne til din PC, vil du under properties kunne se hvilken oplysning du har taget billederne med.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-04-04 09:34

Jeg er enig med pallenoc få pengene tilbage. Billedkvalitet ser vi forskelligt på og skal man have superskarpe og gode billeder er min erfaring, at mange af disse compact kameraer ikke lever op til det de lover.

Jeg har haft digitalkamera siden 1997 og havde først et Olympus 400, mindre end et år efter et andet og større olympus, men så skiftede jeg til det et Nikon Coolpix 5000 et rimeligt dyrt kamera med 5 mil. pixels. Selv dette kamera blev jeg aldrig glad for, for jeg syntes at skarpheden var for dårlig, men havde det dog i ca 3 år.
Først sidste år fandt jeg et kamera der levede op til mine krav om skarphed, som jeg er lykkelig for i dag. Det har godt nok en opløsning på 6.3 mil. pixels, men det væsentlige var at jeg kunne udskifte optikken, for den er altafgørende.

Dette kun skrevet for at vise dig hvor svært det kan være at købe det rigtige kamera, et kamera man bliver rigtig glad for. Netop fordi vores kvalitetsniveau er forskelligt.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : henrik59

Modtaget 20 point
Dato : 25-04-04 17:59

Hej randilist

Som andre har skrevet, afhænger filstørrelsen for et digitalfoto af antal pixels og kompressionen. JPEG billeder er altid komprimerede, f.eks. fylder et 4 megapixel-billede ukomprimeret omkring 11 MB, men kameraet komprimerer filen til ca. 2 MB.

Et godt råd om kameravalg: Hold dig fra "Bilka-kameraer" og kameraer fra "elektronikproducenter" (HP, Sony, Casio etc.) med mindre de har optik fra de "gamle" kameraproducenter (Canon, Nikon, Pentax, Zeiss, Leica m.fl.). De gamle producenter af analoge kameraer laver simpelthen bedre objektiver. Jeg har f.eks. set en test, hvor Canon lammetævede Sony i 5 Mpix-klassen, formentlig pga. bedre optik.

Desværre markedsføres kameraer næsten kun på antal pixels, mens lysfølsomhed, intern billedbehandling og optisk kvalitet er meget overset. Et godt 2 Mpix kamera kan tage betydeligt bedre billeder end et halvgodt med 5 Mpix. Antal pixels har kun betydning for, hvor meget du kan forstørre dine billeder, intet andet. 2 Mpix rækker til 15X20 (til nød 20X30), med 3-4 Mpix kan man gå højere op.

Gå ind på http://www.dpreview.com/ eller http://www.megapixel.net eller http://www.steves-digicams.com. Her kan du se billeder i fuld størrelse optaget med et hav af forskellige kameraer.

Godkendelse af svar
Fra : randilist

Dato : 26-04-04 08:54

Tak for svaret henrik59. Jeg ved ikke det store om digitalkameraer og dit svar har hjulpet mig meget. Jeg har netop købt mit Dantax kamera i A-Z, fordi det var billigt. Jeg har overvejet at sælge det og købe et HP Photosmart 935, men nu kan jeg jo læse at det måske ikke er godt. Da det jo har Pentax objectiv, burde det jo være udmærket. Jeg har desværre ikke råd til et større og bedre, som feks Olympus. Tusind tak for dit svar. Nu er jeg blevet meget klogere. Mvh Randi

Kommentar
Fra : randilist

Dato : 26-04-04 09:03

Hej til jer andre, som besvarede mit spørgsmål. Også tusind tak for jeres besvarelse. De svar kunne jeg også bruge til noget. Jeg kan fortælle jer, at jeg har klaget, der hvor jeg har købt det og vi tjekkede med et kamera magen til. Mit kamera vidste 116 billeder. Deres kun 69, så det er blevet sendt ind til reparation. Jeg kunne desværre ikke bytte det til et andet. Til Ivan: Jeg har kontrolleret og jeg har optaget i største opløsning og bedste kvalitet. Tak skal I ha. Mvh Randi