/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
mikrokort
Fra : lykkebo4
Vist : 799 gange
160 point
Dato : 21-04-04 21:49

er der nogle som har mikrokort som de ikke bruger iøjeblikket fra Grønbæk sogn
ligeledes søges mikrokort fra Kindertofte sogn sorø amt som de gerne vil låne ud eller sælge

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 160 point
Dato : 22-04-04 08:28

Har du prøvet at se i Landsarkivet i Viborg, jeg ser du ikke bor så langt væk fra det?
Jeg ved godt man hverken kan købe eller låne dem her, men man kan da gennemse kortene i arkivet.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 09:37

Jeg bor ikke i dette område- bor på sjælland, og er ikke mobil med at komme nogle steder.
min fars familie stammer fra aunsbjerg- sjørslev- / Ans-grønbæk- og min mor fra Koed Attrup sogn Randers amt,

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-04-04 09:53

Så kan jeg godt se problemet.
Har prøvet at få oplysninger via
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/kildetyper/folketaelling.htm

Jeg ved godt at oplysningerne er ret mangelfulde, men jeg selv har da fået noget ud af at gennemgå folketællingerne.

Man skulle have samme ordning som i Sverige. Der kan man via sit lokale bibliotek rekvirere microkortene, og gennemgå dem her. Det har vi desværre ikke i Danmark, hvor man er nød til selv at tage enten til kirkesognet, eller landsarkivet. Og at sætte en anden til at gøre det koster dyrt.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 13:26

til elleby tak for hjælpen det vil jeg så prøve- har hørt at man kan rekviere kortene igennem Landsarkivet i Viborg- og bestille kortene hjem - man skal bare ringe til arkivet- det har jeg hørt- så det vil jeg også prøve

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-04-04 17:43

Her må jeg så sige tak til dig, det vidste jeg ikke man kunne, og da jeg selv også bor på Sjælland, og er handicappet, har jeg heller ingen muligheder for at tage til Viborg.
I øvrigt stammer min slægt fra Bornholm, så det er et relativt begrænset område jeg skal lede på.

Held og lykke med søgningen

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : lykkebo4

Dato : 22-04-04 18:17

Tak for svaret ellebye.det er jeg glad for at du kan bruge- er selv ikke så mobil som jeg gerne vil være. så må man søge ¨på andre områder.
Har selv et mikrofichs apperat- som jeg bruger meget.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-04-04 13:07

Du kan også spørge Niels Bierring Lauritsen
om du kan få hans afskrifter af bl.a Grønbæk sogn?
http://home0.inet.tele.dk/nbl/andre.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 23-04-04 13:34

tak for alle de gode råd