/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
drev betegnelse
Fra : sden
Vist : 320 gange
86 point
Dato : 21-04-04 20:48

hvordan bytter jeg om på drevene så drev H: bliver til C: og omvent?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 20:51

Lige med C er det nok ikke så smart!

Kommentar
Fra : sden

Dato : 21-04-04 20:55

jo, for lige i øjeblikket Hedder harddiske H: og det er det ikke alle programmer der kan finde ud af

Kommentar
Fra : sden

Dato : 21-04-04 20:56

jo, for lige i øjeblikket hedder harddiske H: og det er det ikke alle programmer der kan finde ud af

Kommentar
Fra : sden

Dato : 21-04-04 20:56

jo, for lige i øjeblikket hedder harddiske H: og det er det ikke alle programmer der kan finde ud af

Kommentar
Fra : sden

Dato : 21-04-04 20:57

beklager gentagelserne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 20:58

Hvad ligger der så på dit C drev?

Kommentar
Fra : sden

Dato : 21-04-04 20:59

C: drevet er en kortlæser og H: drevet harddiske

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 21:01

Hmm! Vender tilbage senere skal lige spise

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-04-04 22:30

I Windows XP/W2K
Kontrolpanet. Administration - Computeradministration - Diskhåndtering. Du højre klikker på det drev hvor bogstavet skal skiftes (skift drevbogstav....). Du kan jo flytte rundt ved at navngive med et bogstav længere nede i alfabetetog så flytte rundt som du ønsker.
Du kan jo starte med at give kortlæseren et bogstav længere nede i alfabetet så harddisken kan hedde C:\ og så kan du flytte rundt på tingene som du vil. Altså gør det ønskede ledigt og flyt.
VH
Bjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 22:32

Hej Bjarne! Undrer mig bare hvordan kortlæseren kan blive C drev!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-04-04 22:38

Hvis du sætter en anden harddisk på og fjerner den oprindelige senere kan der godt blive sjove bogstavbetegnelser og når man så sætter en kortlæser på vil den tage det første bogstav, der ikke hedder a eller b, som jo er dedikerede til floppy. Måske

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-04-04 22:39

ja et eller andet er der jo sket!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-04-04 22:44

Det virker jo godt nok, men det er noget rod. Jeg har set noget meget lig ovenstående på en maskine hvor jeg skulle bytte rundt på drevene og ende med at fjerne det oprindelige C drev der skrantede. Der var både CD-rom, brænder og kortlæsere til to typer så det så sjovt ud, men det fiksede jeg med ovenstående metode og det virkede.
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-04 22:47

Jeg er da også spændt på hvordan C: kan blive til noget andet, end styresystem.
>sden
hvordan ser "denne computer" ud
A diskette
B (denne bruges nok ikke)
C hvad er der i den
D
E
F
Hvilket bogstav har CD/ DVD/ brænder (hvis du har disse ting)
Har du også været inde og kigge der hvor BjarneD henviste dig til >diskhåndtering
Er det programmer som bruger CD/DVD som ikke kan finde det.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-04-04 22:51

Bl. a. som jeg beskrev Emesen og sikker på mange andre interessante måder

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-04-04 22:57

Ja jeg skrev mens du sendte og så det ikke.
Endnu sjovere hvis programmer er lagt på en anden partition.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-04-04 23:01

Der kan rigtig gå kage i det hvis man installerer på flere diske eller partitioner, men hvis der kun er en HD/partition og ellers bare flytbare diske burde det ikke give problemer.

Kommentar
Fra : sden

Dato : 22-04-04 09:35

til emesen
A: ingen ting
B: ingen ting
c: kortlæser
d: kortlæser
e: kortlæser
f: kortlæser
g: DVD-brænder
h: harddisk

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 22-04-04 10:57

Hej sden...

Det kan du ikke medmindre du installerer et andet styresystem på en anden
partition! f.eks. windowsxp og windows2000 og så windowsxp er "C:\" og 2000 er f.eks. "D:\"...

så starter du 2000 op som er "D:\" og går ind i følgende:
Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Administrativ Værktøj -> Diskhåndtering...
Her kan du så lave f.eks. "C" om til "H"...
Kan bare ikke gøres på aktiv boot-partition!

Mvh. Cooper .........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-04-04 11:39

Cooper har ret, jeg skiftede drevbogstaver rundt på diskene før jeg fjernede den disk der skulle ud da jeg jo netop havde lavet to styresystmer ved at ghoste over.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-04 16:38

Partition Magic
marker C: (aktiv boot partition)
Changes drive letter
tilsyneladende lader den sig omdøbe til et nyt drevbogstav
Men den kommer med en advarsel om at systemet måske ikke vil boote
Jeg tør dog ikke prøve.
Der er ingen advarsel på en "skjult" bootpartition.
Men her tør jeg heller ikke prøve.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:09

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar