/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
loppe/tægemiddel
Fra : snusi
Vist : 1298 gange
150 point
Dato : 21-04-04 20:05

Hej
Hvor gammel skal en hvalp være før den må behandles med et middel mod lopper/tæger?

Vi er meget ofte i skoven.

snusi

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 21-04-04 20:10

tæger skal du ikke behandle med noget, du "nuller" tægen på bagkroppen og til sidst slipper de. Du kan sagtens bruge loppemiddel også imens din hund er hvalp.

Held og Lykke

Bluevovse

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-04-04 20:22

Man kan købe tægetang, vi er MEGET glade for vores, den bruges jævnligt, da vi går meget i skoven med vores hunde.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 160 point
Dato : 21-04-04 20:42

Hvis du bruger Frontline kan du bruge det fra hvalpen er otte uger. Det virker også mod tæger. Fordelen ved at bruge et loppe/tægemiddel er, at hunden ikke bliver inficeret med sygdomme, tægen fører med sig. Frontline dosseres efter hundens vægt.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 21-04-04 20:59

Tak for svaret Jernladyen.

Det lyder dejligt at jeg kan bruge det allerede nu. Hvalpen er 3 måneder, og har allerede haft den første tæge, som jeg heldigvis fik taget af hende før den sad rigtig fast.

Min store hund har også haft den første tæge, som jeg tog med tægetangen. Jeg plejer først at begynde behandlingen i maj måned og fortsætter resten af sommeren, men tægerne er åbenbart allerede "vågne" og klar til at springe på os

Det er lige netop for at forhindre at hundene bliver inficeret med sygdomme som tægerne fører med sig, at jeg gerne vil behandle dem.

Snusi

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-04 21:08

Hej Snusi.
Det er ikke kun et spørgsmål om årstid, tror jeg, men også på hundens modtagelighed. Vores den gamle kunne ikke tåle at høre ordet loppe eller tæge, så var hun fuldt besat med det samme. Vores nuværende har haft max 5-6 tæger og ingen lopper på 3½ år.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 13:48

Ex-spot virker også mod tæger.

Men hvis hunden bader, så holder virkningen kun få uger. Silke svømmer flere gange om dagen, så jeg har opgivet loppemidler. I stedet undersøger jeg hende med en almindelig billig kam hver gang vi har været ude og gå. Og der finder jeg mange flåter inden de har sat sig fast.
Jeg er selv magnet for flåter, har haft borreliose 2 gange på 1 år. Jeg har så fundet ud af, at flåterne ikke kan lide eucalyptus. Derfor smører jeg ben og fødder ind i "kopattesalve" fra Netto hver morgen. -Jeg har ikke haft flåter siden jeg begyndte på det for et år siden.

Hvis man kunne finde en hundeshampo eller noget spray med eucalyptus, så ville den nok også virke forebyggende..