/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hjælp! Afløbet er stoppet
Fra : bv32
Vist : 2797 gange
50 point
Dato : 21-05-02 22:12

Afløbet af vores vaskemaskine kører under gulvet til badeværelset, hvor det havner i afløbet der. Røret under gulvet tilstopper med jævne mellemrum med noget tykt stads. Det er ret svært at rense fordi der sidder et jernrør (hvor vaskemaskinens afløbsrør sættes i) fra ca. 1 meter over gulvet ned og så via en vinkel på 90 grader fortsætter den under gulvet. Jeg besluttede mig for at lave en smart konstruktion med en kabel og en vaskeklud for at rense røret under gulvet i retningen fra badeværelset til bryggers. Det skulle jeg aldrig have gjort! Kluden sidder ret fast nu midt i røret under gulvet! Som om det ikke er nok besluttede jeg mig for at save jernrøret af lidt over gulvet (ved vaskemaskinen) for at se om jeg kunne få noget ind fra den anden side. Det kunne jeg ikke.

Er der nogen der har en ide, hvad jeg kan gøre nu? Er der en måde at få kluden ud? (den sidder rimelig godt fast). Lige ved siden af vaskemaskinen, som står i bryggers, er der en vask. Man kunne vel godt få en fagmand til at lave et nyt afløb måske med et T-styk fra afløbet der?

Kommentar
Fra : User

Dato : 21-05-02 22:33

Hej...

Her er et par skøre løsningsforslag
Hvis du tilfældigvis skulle have en kæmpe stor kompressor stående kunne du måske blæse kluden igennem.
Hvis en haveslange kunne føres ind i røret, kunne du slutte den til det varme vand (vil nemmer fjerne snask og lign) og for fulde gardiner prøve at spule kluden ud.
Mht. om der kan laves et nyt afløb fra vasken i bryggerset, så ja selvfølgelig kan der det - hvis du er parat til at grave i lommerne. Men ellers hvis det bare er ganske almindelig plastikrør det er lavet af, så kan du selv købe det t-stykke i et byggemarked, og så sætte det på.
Du skal blot huske på at vaskemaskinens afløb skal være i ca. 1m højde, da den ellers vi stå og tømme sig i utide.

Håber det kan bruges eller give inspiration

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 22-05-02 08:16

Tak for dine foreslag. Ved du, om man godt selv må lave afløb til vaskemaskinen? Det er jo ikke så vanskeligt at sætte et T-styk på under vasken (ligesom ved opvaskemaskinen) og føre et rør ud til vaskemaskinen (1 m. højde). Eller er det selve kloaken man ikke selv må "rode med"?

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-02 09:56

Hejsa

DU må kun lave fra køkkenbordet og frem til og med vandhanen.
Og det du vil igang med er det som hedder faste installationer og der skal der en
autoriseret til at lave det.
Hvis du med at rode med kloakken, mener udbygning af denne, må du heller ikke dette
lovgivningen kræver at det er en autoriseret der laver dette.
Hvis du laver noget af ovenstående skal du vide, at din forsikring højst sandsynligt IKKE
vil dække hvis der på nogen måde skulle ske en skade.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 22-05-02 18:10

hej,

Jeg går ud fra, at det tykke stads består af den normale "lækre" blanding af vaskemaskinesnask og ikke andet? I så fald vil det meste være stof-fnuller/lommeuld og resten sæberester og fedt m.v.

jeg ville først forsøge med masser af koghed vand, for at prøve at opløse noget blandingen - det kan evt. få klumpen til at flytte nedad mod afløbet, hvis du skubber på med en sonde.

Hvis det ikke nytter, kan du blive nødt til at gå over til skrappere midler (og dermed sætte mundkurv på miljø-samvittigheden). Det kan f.eks. være eddikesyre eller afløbsrens (kaustisk soda). Hvis du lader røret stå og soppe med det f.eks. natten over, burde du kunne skylle resterne ud med masser af varmt vand.

hvis de skrappe er for meget, har jeg også en mere miljøvenlig løsning til dig. Jeg fandt nemlig et link vedr. en afløbsrens baseret på enzymer (den vil jeg selv forsøge mig med næste gang behovet opstår!) - læs mere om afløbsrensen på

http://www.biosol.dk/Produkt%20sider/Andre%20produkter.htm

Og så håber jeg, at du snart har gennemgang igen, for det er da ikke til at undvære sin vaskemaskine.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 03-06-02 20:28

Hej bv32
Herligt, at det ikke kun er mig, der får lavet noget kvaj en gang i mellem!
Hvis du kan få en aftale med en VVS-er kan du evt. selv lave installationen og så få ham/hende til at syne den - det er nok billigere end at få en prof. til at lave det hele.
Held og lykke !!!

Kommentar
Fra : zengle

Dato : 13-07-02 00:02

hej

man kan til en vær tid tage hen til den nærmeste vvs mand og låne/leje en spiral og så er broblemet løst :) billigt og nemt

kh vvs manden