/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkort Opsætning???
Fra : chris21
Vist : 892 gange
20 point
Dato : 21-04-04 01:45

Jeg har lige anskaffet mig et Geforce FX5200 128mb - men jeg har det problem at når jeg vil se f.eks. en film så flyder farverne ud og det "lagger" helt vildt... Jeg har ikke en pind forstand på grafikkort, men jeg er dog 99% sikker på at det er mit kort den er gal med da al anden hardware fungerer glimrende. Jeg ved at farverne kan blive transparante eller flyde ud hvis man clocker sit kort, men det har jeg jo ikke gjort. Desuden har jeg fundet ud af at der er et utal af forskellige indstillinger man kan pille ved i menuen for grafikkortet - men jeg aner ikke hvad nogen af disse indstillinger ændrer på eller hvad de end betyder, så jeg tør ikke røre dem.

Jeg ville blive meget meget taknemmelig for et svar hurtigst muligt da jeg sidder og er mere frustreret end nogensinde før i mit!

Mange Venlige Hilsener
Christian

PS. desværre er jeg lige blevet en ny bruger så jeg kan ikke give jer flere point for svaret end de 20 man åbenbart starter med her på siden 8( - ikke lige PT ihvertfald!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-04-04 06:38

Ad dit PS: Du kan oprette dig som superbruger - og så er der straks 200 ekstra poient at rutte med

Ad dit spm:
Hvilket bundkort sidder grafikkortet på?
Hvilken CPU?
Hvor meget RAM?
Hvilket operativsystem?
Hvor mange gange AGP er der på bundkortet?
- lidt flere oplysninger, så er det lettere at hjælpe (hvis jeg/vi kan).

mvh Berpox

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 10:03

Motherboard: Gigabyte GA-8IPE1000 series, AGP 8X / Dual Channel DDR - Intel 865PE chipset!
RAM: 1 stk. 256 DDR pc3200 og 1 stk. 256 DDR pc 2100, så 256 RAM!
Operativsystem: Windows XP pro - eng!
Jeg håber det kan hjælpe os begge lidt mere på vej 8)!

Mange Venlige Hilsener
Christian

PS: Er der ikke noget med et onboard grafikkort på nogle motherboards? Kan det være det der er problemet?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 10:10

prøv og tage 256 DDR pc 2100 ramne ud og se om det hjælper vis du køre
Dual Channel DDR skal ram blokkene være ens,og dine ram vil køre med hastigheden med den mindste ram nævner altså pc 2100,så det kan være
dit problem,vis din bios er sat til dual ram.
Manse9933

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 10:22

Nu har jeg prøvet det som du sagde med at tage den ene RAM blok pc 2100 ud! Men problemet opstår stadig - så jeg står stadig på lige så bar grund som før, desværre 8(

Mange Venlige Hilsener
Christian

PS. Jeg har desuden prøvet at opdatere mine drivere flere gange, så det er desværre heller derfor!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 10:25

du skal helst have samme type/version ram, størrelse og hastighed,vis du vil køre optimal hastighed,og specielt hvis du køre dual,og rammene skal understøtte dual,der er som reglen en side med anbefalinger af hvordan og hvilken ram er bedst til dit bundkort på bundkorts poroducentens hjemmeside

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 10:29

har du været inde i bios under din chipset opsætning og tjekke om dit grafikort er sat til f.eks. agp8 o.s.v eller sæt disse indstillinger til auto
og tjek dine ram indstillinger

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 10:43
Kommentar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 11:05

Inde i min BIOS kan jeg ikke finde nogen menu der giver mig adgang til opsætning af grafikkort 8( - jeg har været inde i samtlige menuers undermenuers undermenuer og der findes kun en menu hvor jeg kan stille clockfrekvensen og den står som den skal gøre ifølge grafikkortets manual.

Jeg har nu været inde på de 2 links du sendte mig. Der skulle ikke være nogen problemer med at hardwaren ikke kan sammen og i manualen står der ikke rigtig noget som helst der kan være mig mit problem behjælpelig. Jeg går snart helt agurk!

Er der ingen af jer der derude der har oplevet noget lignende?

Mange Venlige Hilsener
Christian

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 11:15

nu gider jeg ikke at læse hele manualen igennem,men er der ikke noget i din bios der hedder chipset,det kan være skjult,prøv page up og page down i menuerne i bios?+ der må være chipset indstillinger (Intel 865PE chipset)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 11:18

det er chipset/bus der styre dit grafikort/ram indstillinger,det plejer at ligge under advancet setup

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 11:35

Nu har jeg ledt og ledt som en gal efter noget sted i min BIOS hvor jeg kan lege med opsætning af grafikkort og lignende! Og jeg er enten enormt dum eller også findes der bare ikke en manu hvor jeg kan vælge nogle indstillinger for noget der bare ligner lidt at det har med et grafikkort at gøre! Det er simpelthen så dumt det her!!!

Mange Frustrerede Hilsener
Christian

PS - når det her problem er løst så vil jeg ligge på knæ for min frelser!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 11:55
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 12:05

og du kan prøve og gendindstallere chipset driverene fra dit budkort cd
eller fra hjemmeside,plus hent den sidste nye driver til grafikkortet på
producentens hjemme side,eller søg>
http://tw.giga-byte.com/VGA/Awards/Awards_List.htm

Manse9933

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 20 point
Dato : 21-04-04 12:10

Har du forresten ikke et update utillity,award bios og nogle bundkort har disse programmet til at opdatere bios med, se i start alle programmer eller
på bundkorts cd'en,som henter bios opdateringen fra nettet og så opdatere
bios hved at følge programmets anvisninger.
Manse9933

Kommentar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 12:54

Det var lige det der skulle til med de drivere, jeg kom bare til at hente de forkerte drivere først åbenbart!! Det virkede da jeg brugte cd'en og derefter opdaterede online derfra 8)

TUSIND TUSIND TAK

Christian

PS: Jeg er virkelig virkelig glad for du gad bruge tid på at hjælpe Manse9933 8) - du er en guttermand!

Godkendelse af svar
Fra : chris21

Dato : 21-04-04 12:56

Helt vildt mange tusind gange tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-04-04 12:58

det er bare i orden
selv tak
Hygge
Manse9933