/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
ny pudset vægge, hvad vil i male med !?
Fra : Odense
Vist : 2906 gange
50 point
Dato : 20-04-04 19:14

ny pudset vægge, hvad vil i male med !? (både inde og ude)

links til gode produkter er velkommen

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-04-04 19:35

Hej Odense.

Fandt lige noget til dig, men kan desværre ikke finde ud af hvilken maling der anbefales..

Male nypudset mur:
Før du kan male skal pudsen være ensartet "hvidtør". Vi anbefaler du venter til foråret da du får det bedste resultat hvis luften er forholdsvis tør og temperaturen er over 10 grader.

nappet fra: http://www.byggekram.dk/sw499.asp - som i øvrigt er en god side!

Mvh Niels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 20-04-04 19:36
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-04-04 19:43

Kan du vente til i morgen? Så skal jeg spørge min husbond. Vi har nemlig malet pudsede vægge både ind- og udvendigt.
Specielt udvendigt brugte vi sidste år en helt ny "vidundermaling", hvor alt skidtet simpelthen praller af. Den er dyr, men alle pengene værd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-04-04 20:16

Til udendørs brug tror jeg ikke du finder bedre maling end Sadolin Stærk Murmaling, den er dyr, men den holder længe og er prisen værd.
Du kan ikke male det første år udvendigt fordi muren vil få knopper af den fugt der vil have svært ved, at passere, selv en diffusionsåben maling, som ovenstående.
Indvendigt skal du bare finde en god indendørs maling med en glans der passer til smag og behov.

Accepteret svar
Fra : eskild8720

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-04 22:27

Både til udendørs og indendørs kan med fordel bruges CEMPEXO(murfarve)fås i farve:Hvid,Grå,Creme samt gul.Der går ca. 1kg til 2-4 kvadratmeter( ved 2 strygninger),spande fås i 12,5 kg.God stærk murfarve med lang holdbarhed må dog ikke bruges hvis der tidligere har evt. været kalket eller malet med alm. plastmaling (for at undgå afskalning)Kan forstå at væggene er nypudssede,vær opmærksom på at de er helt tørre.Inden uanset hvilken type i vælger brug da altid en grunder både for at give en ens sugeevne/+ bedre vedhæftnig/bedre mætning/mindre forbrug af murfarve + bedre holdbarhed.Murfarven CEMPEXO kan købes i stort set alle byggemarkeder.Kan dog ikke bruges på metal og træ.
eskild

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 06-05-04 18:25

Tak for svaret eskild8720.