/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Avl af Hvid skybjerg
Fra : greg
Vist : 2104 gange
46 point
Dato : 21-05-02 11:08

Hej
Jeg har i længere tid haft 6 hvid skybjerg gående i selskabsakvariet (3 af hvert køn)og hunnerne har været med rogn utallige gange, og hannerne har spillet op, kurtiseret hunnerne og de har jagtet hinanden, men jeg har aldrig set skyggen af æg eller unger, så jeg går ud fra de er blevet ædt!
Nu har jeg sat alle 6 skybjerg i et 25ltrs med en anelse grus i bunden, et lille luftdrevet filter, og overfladen dækket med flydeplanter(Store lodne blade på overfladen med lange rødder) jeg har bare en almindelig glødepære spot på akvariet.
Akvariet blev startet med 75% vand fra selskabsakvariet og resten fra hanen.
Den ene hun er smælder fed, og de to andre er halvfede!

Bør der nu ikke komme nogle unger, oder was?
Efterstræber forældrene deres unger?
Hvor lægges æggene? På bunden eller imellem rødderne?
Hvis der nu kommer nogle unger, hvad skal de så fodres med? Kan knust flagefoder gøre det?

Håber I kan hjælpe lidt!
MVH Frank Gregersen

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 56 point
Dato : 21-05-02 11:31

Hej

Du burde have en god chance for at ungerne forbliver levende. Jeg giver dig lige en artikel om Hvid Skybjerg da den vil give dig en bedre formulering end jeg er i stand til :

http://users.cybercity.dk/~bkb5381/art36.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-05-02 12:14

"greg" skrev i en meddelelse:
> Nu har jeg sat alle 6 skybjerg i et 25ltrs med en anelse grus i bunden,
> et lille luftdrevet filter, og overfladen dækket med flydeplanter(Store
> lodne blade på overfladen med lange rødder) jeg har bare en almindelig
> glødepære spot på akvariet.
> Akvariet blev startet med 75% vand fra selskabsakvariet og resten fra
> hanen.

Jo - det er vist den første æglægger for mange akvarister - den er ret nem
at have ned at gøre.......

Det lyder OK - skybjerg er ikke så glade for varme - så du behøver ikke
have nere end stuetemperatur.

> Bør der nu ikke komme nogle unger, oder was?

Jo - de er normalt meget villige til at yngle

> Efterstræber forældrene deres unger?

De er ikke slemme til at tage hverken æg eller unger - bare sørg for
at de har rigeligt med andet foder - og at der er nogle fintløvede planter
som ungerne kan gemme sig imellem.

> Hvor lægges æggene? På bunden eller imellem rødderne?

Helt klart ja - de bliver lagt mellem planterne - men de fleste ryger nok
ned på bunden.....

Lige når de klækkes, så hænger ungerne en kort tid ruder, planter og
andre steder - men de begynder hurtigt at svømme frit.

> Hvis der nu kommer nogle unger, hvad skal de så fodres med? Kan knust
> flagefoder gøre det?

Knust flagefoder eller knust (hårkogt) æggeblomme er OK

/Jan

Kommentar
Fra : greg

Dato : 21-05-02 13:53

Hej og tak for svaret, det var lige hvad jeg har brug for!
Nu må vi se om der snart kommer lidt unger!
MVH Frank Gregersen