/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Efternavnet Vilsen
Fra : vilsen
Vist : 1289 gange
50 point
Dato : 20-04-04 17:14

Omkring år 1835 skiftede min slægt efternavn fra Pedersen til deres kaldenavn "Vilsen" Kan nogen oplyse mig om hvad Vilsen betyder og er der forsket i denne slægt.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 20-04-04 17:18

ja det er der

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 20-04-04 17:19

det er et meget særpræget efternavn - er det fra udlandet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-04-04 17:42

lyder stadig som et sen navn altså dansk! Måske kommer det fra en Villy Pedersen? Hvor man så har brugte Villy til at lave et sen navn!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-04 18:06

Eller en afart af Villesen
se :
http://home0.inet.tele.dk/nbl/vroue_resen/B0221konf.txt

her er Jens Vildsen nævnt efter Jens Villesen, Ville? fra Koldkur??

"B0221";"Vroue-Resen Kb 1699-1760";"Vroue- Resen";"Fjends";"Viborg";76311;154;" C 225-1 f 73b";"17.apr.1757";"konf";"Jens Villesen";"Ville ??s s";"Kolkur";"mgl";"mgl";"mgl";""" Jens Vildsen af koldkur"""

Her i Sønderborg har vi ca 12 Villadsen, én Villesen og to Vilsen, ingen Vildsen,
min farmor er født i Villekold, men det er en anden historie.

mvh Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-04-04 18:12
Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-04-04 18:19

På FS. er der over 200 hit på og med navnet Vilsen.
Derudover kan navnet evt.stamme fra en by, gård, færgested osv.
Senta
International Genealogical Index / Denmark - 200+
Select records to download - (50 maximum)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-04-04 18:23

Dit efternavn og aner kan evt .være omskrivning af disse 2 herreder fra Ribe og Ålborg.
Senta
Vilslev Gørding herred Ribe Amt 30
Vilsted Slet herred Ålborg Amt 20

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-04 18:25

I Sydøst-Danmark har men flere med Vild som mellemnavn,
(er I jyder eller Øst danskere?)
så er der jo ikke langt til at en søn kommer til at hedde Vildsen,

se eksempler herunder, Svend:

HANSEN VILD, Hans   Chr   1669   Denm   Mari   Halste
Fa:   Hans VILD
Mo:
KRISTENSEN VILD, Niels Jorgen   Bir   1826   Denm   Mari   Vindeb
Fa:   Kristen NIELSEN VILD
Mo:   Karen MIKKELSDR
VILDSON, Christian Friderich   Bir   1833   Denm   Prae   Vordin
Fa:   Jacob Jensen VILDSON
Mo:   Maren SORENSEN

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-04 18:29

Du kan søge navnet på krak, eniro og se hvor vilsen er almindeligt i dag.
Hvis det har interesse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-04 18:38

Undskyld, jeg focuserede vist på Vildsen med d.

Vilsen kan være en fordanskning af Wilsen, der igen kan komme fra det udbredte engelske navn Wildson
se eksempel, Svend:

VILSEN, Kamilla Margrethe   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   7 Jun 1866
   Christening Date:   5 Aug 1866   Recorded in:   Vinderod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Vinderod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Pet JOHANSEN
   Mother:   Caroline Georgine WILSEN
Source:   FHL Film 48715   Dates:   1846 - 1877

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-04-04 18:38

På denne side er der bla.Vilsen-slægten 1850 Han Herred osv.
Senta
http://danpa.dda.dk/

SØGERESULTAT
Søgning på "vilsen"
4 registreringer

Fjerritslev
Vust Husflidsskole 1921-1951 Vust

Vilsen-slægten 1850 Han Herred
Gårdhistorie for Matr. nr. 7a Thorup By og Sogn hylde gårdhistorier 1749-1960 Thorup Sogn
Gårdhistorie for Matr. nr. 5oa Gøttrup By og Sogn hylde gårdhistorier 1798-1926 Gøttrup Sogn

4 registreringer