/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Demineraliseret vand - enkelt
Fra : Andreas1982
Vist : 1660 gange
20 point
Dato : 20-04-04 14:55

Hvordan kan jeg demineralisere vand på en enkel og billig måde?
Jeg skal bruge ca. 10l. pr. uge og det må godt tage nogle dage for vandet at blive demineraliseret.

Jeg kan ikke tillade mig at bruge kemikalier, så mekanisk filtrering er den eneste mulighed.

/Andraes1982

Accepteret svar
Fra : Thrillseeker

Modtaget 30 point
Dato : 20-04-04 15:01

Opsamling af regnvand og filtrering gennem et kaffefilter er en god måde Og billig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-04 15:04

fordampning og efterfølgende kondensering af vandet er vel den letteste
metode hjemme. Det koster jo en del energi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-04 15:06

Hvad skal vandet bruges til?

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 20-04-04 15:14

Vandet skal bruges til at sænke KH i mine akvarier.
Regnvandet har jeg tænkt på men bor i lejlighed og desuden skal jeg bruge ca. 10l. pr. uge.

Havde forestillet mig noget a la nogle store cylindre som jeg kunne fylde op med filtervat og så lade vandet løbe igennem - evt. et par gange.
Vil det kunne lade sig gøre?

/Andreas1982

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 20-04-04 15:28

http://www.silhorko.dk/ handler med filtre.
eller:
Fx. en opvaskemaskine har et "kunstharpiksfilter" det fjerner kalken og nogle salte, dette kan regenereres med en kraftig saltopløsning, som skylles ud med vand.
Hvor rent skal det være?
/nilsg

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 20-04-04 15:32

Vel omtrent 2-3x så rent som fra vandhanen, da det skal blandes om med ca. 150l. akvarievand og sænke KH fra 15 til 12 (MINIMUM - GERNE MINDRE).

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-04-04 17:52

ET ionbytteranlæg kan købes hos firmaer, der handler med laboratorieudstyr. De mindste har en væsentlig højer kapasitet end den du har brug for. Jeg vil da også tro ,at du kan få det hjem fra materialister og apoteker, måske også fra akvariehandlere. Et ionbytteranlæg er det du spørger efter, det demineraliserer vandet i modsætning til destillationsanlæg som er meget dyrere og væsenligt mere kompliseret at arbejde med. Ionbytteren skrues bare på vandhanen og du tapper dine 10l, så enkelt er det, Mbh. Valde.

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 20-05-04 22:22

Der er også den mulighed at købe en rumaffugter, den giver et godt indeklima og så produkserer den
demeraliniseret vand ( mere end 10 liter pr uge ) Den afgiver også lidt varme til rummet. Pris ca 2000 kr.
Den kan købes billiger i Tyskland se www.praktiker.de

Kommentar
Fra : kvanclausen

Dato : 21-05-04 12:03

Hej!
Du kan også prøve på et kraftværk. Til højtryks - dampkedler og i fjernvarmeanlæg bruges udelukkende demineraliseret vand (som forøvrigt er renere end destilleret vand). Prøv at henvende dig til dit lokale el-selskab, som nok kan gelejde dig videre. En del kraftværker sælger demineraliseret vand. Man skal i reglen selv medbringe emballage.
Bortset fra det kan du regulere surhedsgraden i akvarier med forskellige kemikalier, f.eks. natronlud (basisk) eller saltsyre (surt)

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 22-06-04 12:57

Tak for svaret Thrillseeker.