/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
HVORFOR TISSER DEN?????????????????
Fra : sazzy
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 19-04-04 20:34

Hey!!
Min bedste veninde har bedt om et godt råd, og jeg forstår hende godt.
Hjemme hos hende har de en kat som jævnligt tisser forskellige steder, også selvom den har adgang til haven.
Den tisser på køkkengulvet, frakker, potteplanter(er fjernet), og mange andre steder.
Den brækker sig også nogle gange, men det er ikke lige så slemt som tisseriet.
Hendes far snakker nogle gange om at få den aflivet og det er min veninde ikke meget glad for at høre. Og det forstår jeg godt, for hun har den skønneste kat.
Hendes far siger at hvis hun ikke kan give bevis for at det evt. kan behandles, vil han nok aflive katten.
Og det er så her jeg har brug for jer og jeres svar.
Kan det behandles? Kan man tage den med til dyrelægen? Den startede med det for 4-5 år siden og er ca. 9 år gammel.
Håber I giver nogle svar.
Lukker først spørgsmålet når jeg ved nok.
Hilsen sazzy

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 19-04-04 20:40

Den tisser, for at markere sit territorium! MEN MEN undersøg om den har fået blærebetændelse!!!!!
Er kattebakken ren som den skal være??????
Det med at brække sig, KAN skyldes en naturlig refleks pga. hårboller. Katte slikker sig, og der dannes hårboller i maven, som må op!
børstning børstning og børstning KAN afhjælpe dette!
hvis katten var min, ville jeg pga. dens alder få den undersøgt hos dyrelægen ....
For alt er ikke som det skal være ifht. tisseriet - jeg kunne forstå det, hvis det var en han - som lige var blevet fertil, men aldersmæssigt ser det mystisk ud.

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 19-04-04 20:45

Hej igen.
Katten har fri adgang til haven, så vi behøver ikke kattebakke

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 19-04-04 20:45

di behøver ikke kattebakke

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 19-04-04 20:47

jeg har lige fået lov at skrive. det er mig der har katten og jeg hedder kira.
vi har ikke brug for kattebakke for katten kan gå ud ihaven

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 19-04-04 20:48

Nej, men hvis der er et eller andet i haven f.eks en fremmed kat der ikke respekter at det er dens territoríum, kan den godt blive "frustreret" og så markerer den indefor... men som sagt, der kan altså ligge noget sygdom bag - f.els blærebetændelse...

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-04-04 08:17

Hej sassy

Prøv alligevel at give katten en bakke indendørs, det kan lige nøjagtigt være det råd der vil give resultat. Den kan nemlig p.g.a. alder være fortrængt fra sit eget territorium i jeres have, og så sker afmærkningen indendørs.

Det er da et forsøg værd.

Med hensyn til hårbollerne, så giv den noget kattemalt, det vil hjælpe

Karin

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 20-04-04 15:53

Ja - så er vi enige Karin..
Men, jeg synes stadig ikke det bør udelukkes lige for en ordens skyld, at
få den kigget på hos dyrlægen. Territoriale problemer er det helt åbenlyse,
men netop derfor, lukker man måske øjnene for andre muligheder.
Og ja, malt hjælper - men det hjælper ligeså godt - at børste, børste og børste de løse
hår af - har den "ekstremt" hårtab udover fældeperioden, vil en kostændring nok være aktuel.
Ha' en god dag
Deleur

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-04 23:48

Du skriver ikke, om det er en hankat eller en hunkat, og om den er kast./steriliseret. Det ville være rart at vide. Både vores gamle kast. hankat og vores lille ster. hunkat har haft hver deres omgang med tisseri overalt. De havde begge blærebetændelse. Tag den til dyrlægen og få den undersøgt, og hvis den ikke er neutraliseret, så få det gjort, uanset om det er en hun eller han. Det kan være, det kan hjælpe på problemet, i hvert fald, hvis det er en hankat. Og så kan han heller ikke sætte små vildkattebørn i verden. De har et forfærdeligt liv med orm, sygdom, bylder og slagsmål, så det er bedst at undgå, når man kan.
Det lyder, som om din far ikke bryder sig om katten. Den kan godt tisse af bare stress, hvis han råber ad den hele tiden, eller er efter den. Nogle katte har et MEGET sart nervesystem. Hvis han vil have katten aflivet, må han ikke gøre det selv, den skal aflives humant med en sprøjte hos dyrlægen. Og så kan han lige så godt betale for at få den undersøgt og neutraliseret, hvis den ikke er det. Det koster ikke ret meget mere end en aflivning.
Jeg håber, i får styr på det, og redder kattens liv.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 21-04-04 07:42

Katten er en hunkat og hun ER steriliseret.
Hendes far har ikke noget imod katten, men er bare så træt af at den tisser, og han ville selvfølgelig tage den til dyrelægen hvis den skulle aflives

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 21-04-04 20:28

Så er der en mulighed for, at den har blærebetændelse. Hvis i prøver at lægge et hvidt stykke papir oven i en tissetår, kan i se om der er blod i urinen. Men under alle omstændigheder kan det være en god idé at få den tjekket hos dyrlægen. Den kan også finde på at tisse, hvis den har ondt. Vores den lille tissede da vi fik hende som killing. Hun holdt op et par uger, og så tissede hun videre. Til sidst tog vi hende til dyrlægen som fandt ud af, at hun havde en meget kraftig blærebetændelse og hun havde haft den i lang tid. Det gør meget ondt på en kat at have blærebetændelse. Det er jo ikke spor sikkert, din venindes kat har det, men det er bedre at få det tjekket.
Sidst men ikke mindst er det ikke en selvfølge, at folk tager deres kat til dyrlægen for at blive aflivet. Mange får dem skudt, brækker nakken på dem, drukner dem og andre afskyelige aflivningsmåder.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 21-04-04 20:30

Ja, det med blærebetændelse - har jeg antydet for længst... Var det ikke en ide at tage til dyrlæge SNAREST!

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 21-04-04 20:44

Ja det er trist hvordan npogle ejere afliver deres dyr.
Så hellere give dem en værdig død hos dyrelægen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-04-04 20:52

Ja det har du ret i. En af mine forrige venner påstod han elskede sin kat over alt i verden. Da den blev gammel og syg, brækkede han nakken på den. Men han var også gammel jægersoldat. Behøver jeg sige, at han IKKE er en af mine venner mere?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sazzy

Dato : 23-04-04 15:48

hej jeg lukker ikke spørgsmålet endnu

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 23-04-04 16:49

Sazzy, har du talt med din veninde om at få den til dyrlæge??? - Når det er AF- eller be- kræftet om den har blærebetændelse, vil jeg da godt lige give dig et MEGET interessant link. Jeg ved ikke om du har hørt om det - men jeg kender MANGE der har haft stor succes, mend at henvende sig her - og beskrive et adfærdsproblem. Efterfølgende har de der laver remedierne sammensat en lille flaske, der rækker til en måned.(pris: kr. 99 - det fremgår af deres HP) Og det er nok, til at finde ud af om det virker. Jeg har selv prøvet med god effekt og har bekendte, der har haft problemer af helt andre karakterer - også de er blevet hjulpet - men her er linket:
http://www.webwitch.dk/Dyr/aromaterapi_til_katte.htm
Prøv at læse lidt på disse sideR - og henvende dig til dem pr. mail. Her beskriver du problemet - og du vil få rigtig god hjælp!
Hilsen Deleur

Kommentar
Fra : leilub

Dato : 28-04-04 22:14

Jeg er helt enig i at den er syg, og bør komme til dyrelæge. Men det behøver ikke at være blærebetændelse, det kan også være sukkersyge.

held og lykke
leilub

Kommentar
Fra : assies

Dato : 29-04-04 12:30

Jeg havde en kat der gjorde det samme. Det viste sig at en af hans hjørnetænder sad så skævt at hver gang han lukkede munden bed han sig selv. Han fik tanden fjernet -- og problemet forsvandt.

Godkendelse af svar
Fra : sazzy

Dato : 03-05-04 20:09

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-05-04 01:34

Selv tak, sazzy. Håber, du har fået løst problemet.
Hilsen Jette