/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
jordledning
Fra : nejrup
Vist : 2517 gange
15 point
Dato : 19-04-04 20:02

hvordan kan tjekke om ens jordledning er forbundet fra stikkontakt til f.eks. jordspyd. (om den virker som den skal.)

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 19-04-04 20:14

Du kan åbne stikkontaktet og få jordledningen til at ramme fasen (forsigtigt!). Hvis HFI relæet ryger virker alt som det skal.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-04-04 20:15

Hvis der er en jordledning (gul/grøn) i dine kontakter er der sandsynlighed for at du har jord i disse. Det gavner bare ikke noget hvis dine stikkontakter ikke også har et ekstra hul til din jordledningen.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 20:16

Om den virker som den skal - kontrolleres af en elektriker.
Emesen.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 19-04-04 20:17

DET HER MÅ DU IKKE du kan kortslutte lortet NEJ NEJ LAD VÆRE MED DET......

Det skal du have en elektriker til vi har special værktøj til den slags.

Ved faktisk ikke om man kan det selv. Det er lidt pinligt at sige som elektriker.. men hvad ved jeg.

Men hvis dit hus er bygget efter 1/4 1972 skulle der gerne være jord overalt i installationen. Lovkrav.

så hvis dit hus er nyt så er der jord på din stikkontakt

olefahnøe

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 25 point
Dato : 19-04-04 20:23

Ikke på fasen, skal du lave det stunt, så gør det til nullen, det skal få HFIén til at slå fra.
Alternativet er en fatning med en 60W pære i, sæt den ene kledning på fasen og den anden på jord, pas på fingrene.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 19-04-04 20:23

Ikke på fasen, skal du lave det stunt, så gør det til nullen, det skal få HFIén til at slå fra.
Alternativet er en fatning med en 60W pære i, sæt den ene ledning på fasen og den anden på jord, pas på fingrene.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 20:28

DU MÅ IKKE SÆTTE FASE TIL JORD (hvis altså du har din familie kær)
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-04 20:29

gør endelig ikke som bv32 siger.
olefahnoe ved hvad han taler om.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-04-04 20:36

Du kan IKKE selv udføre denne test. (Medmindre du vil investerer 8.000 - 10.000 i måle udstyr)

BV32 har dog til dels ret, man kan få HPFI relæet til at springer ved at kortslutte jord og fase, men det giver dig dog ikke nogen ide om hvor følsom din jord/HPFI er, så måske er det ikke følsomt nok til at redde dig i en given situation.

Jeg har selv trukket nyt strøm i hele mit hus (200m3 - 2etager). For at sikre mig at det hele nu var udført ordentligt, så fik jeg en elektriker til at lave et fuldstændigt "Installationseftersyn" Som indebære at ca. 50% af installationerne skilles ad, alle synlige installationer kigges igennem. HPFI bliver målt, jordledning kontrolleres, tykkelsen af isolering på ledningerne måles.
Prisen for et sådan total eftersyn koster normalvis 2 timer á 350 kr. ex moms. De er givet rigtig godt ud. Personligt synes jeg det er en rigtig god ide at få foretaget. 80% af alle hus brænde opstår i el-systemet. (undre mig at TRYG ikke vil give rabat på villa forsikringen når man har et "Installationseftersyn".

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 20:38

Skal du absolut kontrollere - så kan du kontrollere dit HFI/HPFI relæ sådan.
monter en lampe til højre ben (0) og jordbenet (set på vej ind i stikkontakten)
Sæt en 15 watt pære i og sæt stikket i .........relæet skal nu falde.
Et jordspyd har selv elektrikere svært ved at kontrollere.
Emesen.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 19-04-04 20:47

IGEN LAD VÆRE AT KORTSLUTTE NOGET

Det går nok bare galt...

for proff hjælp

Ole Fahnøe

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 19-04-04 21:24

Emesen har ret
Du kan tage en lampe med så lille en pære som mulig og forbinde på et hanstik hvor ledninger en er forbundet som emesen siger, den skal klappe HFI/HPFI relæet, og så må du regne med det virker.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 19-04-04 21:27

Hej Thulin
Lyder godt med et installationseftersyn, men den allerstørste procentdel af elbrænde opstår faktisk i forbrugsapparater (fjernsyn, komfur osv.).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 21:29

Dette er ikke kontrol af din jordforbindelse men kun kontrol af om relæet kan registrere en fejlstrøm.
Din jordforbindelse kan stadig være utilstrækkelig.
Emesen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-04-04 21:46

Du kan tage et multimeter og måle mellem jordledningen og f.eks. et vandrør, der skal være mindst 1000 Ohm modstand.
Hvis dette ikke siger dig noget, skal du som andre siger, få fat i en prof.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 21:52

Altså - vandrør er tilsluttet oliefyr/gasfyr som er forbundet til samme jordklemme.
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-04-04 22:00

den med fatningen og glødelampen er et alternativ( til testning af relæ'et) slå det fra ok tag et katIII måleins. og mål i mellem jord og fase en eferktiv jord vil ligge på ca. 230v???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-04-04 22:03

->emesen
Helt ok.
Jeg skriver også f.eks.
Der findes også andre varmekilder
Og forstår han ikke hvad jeg skriver og kan sætte sig ind i det------så prof.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 22:08

Ja - og vi ved jo ikke hvor "nejrup" er henne, sådden rent elektrisk.
Der kan jo anes en smule nervøsitet her i tråden for hvad "nejrup" bliver lokket til.
Emesen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-04-04 22:11

He-he

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 20-04-04 13:07

tak for alle svar. har prøvet med et multimeter , jord + nul = 0 volt. jord + fase = 220 volt ? kan det bruges til noget.
en stikkontakt 1487 ohm. svingende. en anden o ohm. dvs. at der er jord med i den ene men ikke i den anden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-04-04 14:38

der hvor der er 220v i mellem fase og jord er "jord" husk at af prøve men fatning og glødelampe relæet skal slå fra ellers er der noget galt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-04 19:07

Desværre er det sådan i dag at en stikkontakt ikke behøver at være tilsuttet jord
selv om der er 3 ben >undtaget visse steder< (ret mig hvis jeg husker forkert)
Og så skulle det gerne vise 230v, som er den nye spændingsstørrelse.
Emesen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-04-04 19:38

Der skal ikke være jord på kontakter idag. MEN det er afhængig af hvornår installationen er lavet.
ALLE nye installationer skal have jord, uanset om det er til en lampe eller til strøm udtag.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 20:51

du kan roligt kortslutte jorden og nullen... Hvis der ikke sker noget, har du ikke jordforbindelse i din installation. Hvis din hfi slår fra, har du jordet din installation. Om jordingen er tilstrækkelig (overholder alle regler) er en anden sag, her kræves et stykke speciel værktøj (en megger).

mvh

Bamse82

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 20:54

Thulin>>

det du har gjort er dybt ulovligt!

du må ikke selv lave din installation.. heller ikke selvom en elektriker tjekker dem! sådan fungerer det ikke!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 21:00

Bamse82>
Hvad så med
"instrueret person"
L-AUS kyndig person
Emesen.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 21:02

man må vel stadigvæk ikke udføre sine egne installationer med mindre man er udd. til det?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 21:12

Der skal ikke absolut en elektriker til at lave el-arbejde.
Meeeen en aut. el-indstallatør skal sikre sig at det laves efter forskrifterne, og han/hende står også med ansvaret.
Emesen.
Maskinarbejder/ "instrueret person"/ L-AUS kyndig person

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 21:18

iflg. http://www.goer-det-selv-el.dk/08_spoergsmaal_og_svar/index.htm er det kun el el-installatør (og dem der arbejder direkte under ham) der må udføre arbejdet....

men kunen da godt forestille mig at en L-AUS kyndig person må! men hvordan kan man blive L-AUS-mand uden at være elektriker??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-04 21:21

Ok jeg arbejder som reparatør på et hospital - derfor.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 21:22

okay.....

lyder som en lækkert job! så må vi andre jo køre med rillefræseren og blive beskidte!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-04-04 15:12

Bamse82...

Tja...... Man må heller ikke køre for hurtigt......

Noget af det sjoveste. Jeg fik godtkendt 99% af alt det som jeg havde lavet, men til Elchecket, påpegede han at hele min tavle var ulovlig, da det var trukket i for tynde ledninger, ikke at det betød noget, da sikringerne ville springe, men rent teori så er der en samtidighedsfaktor som ikke blev overholdt.

Gæt hvem der havde lavet tavlen og sat den op ???? En Aut elektriker.

Men om end ikke andet så tager jeg mine elinstallationer mere seriøst end de fleste, ellers "ofrer" jeg vel ikke XXX kr på at få lavet et elcheck.

NEJRUP, skynd dig at få lukket dette spørgsmål, da det nu er blevet til en politisk bombe, og de næste 30 indlæg skal handle om hvad man må og ikke må....

Selv om det egentlig ikke er relevant for dette spørgsmål. (De fleste ved godt hvad de må og ikke må, vi har ikke brug for moralske vogterer)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 16:43

Bamse82 > jeg bliver da også beskidt - men badet er opfundet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-04 18:36

bor du i lejelighed?? bamse82 eller hus??

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 26-04-04 18:53

bor i hus!!!

jeg har absolut ikke noget imod at folk laver deres ting selv, hvis de laver det ordentlig.. og hvad jeg kan se ud fra billederne fra dit hus, Thulin, ser det jo ok ud!

Sort arbejde er jo mindst ligeså ulovligt som det du gør, og det gør vi andre :D

Jeg skal ikke være en politisk vogter eller noget som helst! har bare set for mange installationer af lavvolts-spots som har brændt hul i noget fordi folk ikke har vist hvad de skulle gøre eller har manglet respekten for elektricitet (og dermed varmen!)

Der findes (desværre) også mange klamphuggere af nogle elektrikere som laver en gang lort! det er en skam at ødelægge et håndværk på den måde... men det er nok svært at lave om på!!!!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-04 19:05

Hopper af her.........spørgeren har vist fået svar.
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-04-04 20:33

tavleberengninger!! for tynde ledninger hvilken mm?? 4 eller 6 ??

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 30-04-04 10:17

Tak for svaret Fromsej.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 30-04-04 17:08

Velbekomme, tak for point. (o;

Kommentar
Fra : damskov

Dato : 27-11-04 14:30

det er noget sludder at man ikke selv må lave el-installationer...

Du må lave alt, så længe du ikke tilslutter det til el-nettet.
Dvs du kan lave næsten alt selv og få en elektriker til at lave selve tilslutningen til el-nettet.
Det er som regel svært at finde elektrikere, der vil gå med til en sådan arbejdsfordeling, både af hensyn til egen indtjening men også fordi elektrikeren står med hele ansvaret, hvis der sker noget.

Som regel kræver det at man kender en elektriker personligt og som sikrer sig at du laver tingene ordentligt. Jeg har set mange fuskede installationer lavet af aut. elektrikere i gamle og helt nye bygninger, så jeg mener at en person med
1) rigelig tid
2) hænderne skruet rigtigt på
3) installationsvejledning fra en aut. elektriker
kan lave det mindst ligeså fornuftigt som en aut.

Udover det har jeg set mindst ligeså mange hjemmelavede ting, der var/er livsfarlige - så lad være med rode med noget uden at involvere en elektriker.