/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Træ-overligger ved ny indv.dør
Fra : baksen
Vist : 4882 gange
50 point
Dato : 19-04-04 18:25

Har "skåret" et hul i indvendig murstensvæg (pudset) og monteret en dør.

Overligger/drager i kraftigt tømmer - der dog "fylder" mindre en halvstensmuren.

Hvordan dækker jeg drageren ind (4-5 cm på hver side) ?
Kan vel ikke lægge et pudslag på 4-5 cm ?
Gipsplade ? Vel lidt problematisk at få området 100% plant med den pudsede væg ?

Er der en der kan hjælpe med en "fidus" eller et godt råd ? *S*

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 19-04-04 18:43

du kan vel godt bruge gipspladen.
evt. finish laves med alm gips. når det er tørt pudser du efter og.......voila!!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-04-04 18:57

du skal købe et par stykker terracottavæv hos en murer, dette sømmer du på overliggeren, derefter kan du pudse op med en mørtel cementblanding for eksempel 6 til 1 det holder.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-04-04 18:58

jeg kikkede lige på dit spørgsmål igen en halvstensmur er 11 cm så må det eksisterende pudslag være ret tykt.

per

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 19-04-04 19:01

Hvis det var mig ville jeg lave en lille støbekasse til en overligger, lav den 1-2 cm smallere end vægtykkelsen og ca 30 cm bredere end karmåbningen.Tag en bred forskalningsbræt og skru 2 lange brædder ovenpå med afstand lidt mindre end vægtykkelsen, sav 2 endestykker til og skru dem fast så de bestemmer længden. Til armering ville jeg bruge 2 længder ½" galvaniseret vandrør(måske har du noget gammelt rør liggende, sort rør kan måske også gå an) sav det af så det passer i længden(1-2 cm kortere end overliggerens færdigmål) fastgør dem nede i støbekassen med nogle lange skruer gennem endestykkerne(forsøg at få dem til at sidde midt i bjælken med lidt afstand imellem), hæld beton på og vent et døgns tid, skru den fra hinanden og vupti så er du klar.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-04-04 19:05

kurdi

er du helt sikker på at det er det rigtige spørgsmål du svare på ??????

per

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-04-04 19:15

>"bibsamie / Per"

Kunne også være drageren af svært tømmer der er ca. 20 mm i bredden (håber det er af en god kvalitet)

MVH
Michael Christensen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 21:14

baksen - vi mangler lige nogle mål som passer.
11 cm mursten + puds ca. 13 cm.

4,5 cm (puds)
???? cm (kraftig drager) er det i en bærende væg
Hvor tyk er muren ca

Emesen.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 19-04-04 22:42

Emmesen : skrivefejl, sorry ..... helstensmur *G*

... men stadig flere cm som skal "fyldes" ud på begge sider, og min tvivl går på om det går an/holder at pudse det op.

Har ikke lige målet på overliggeren "ved hånden" ...

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 19-04-04 22:46

Hej.
Jeg tror jeg ville lave det færdigt med noget godt og pænt træ, som jeg ville sætte uden på på begge sider. Noget rigtigt flot træ og så ville jeg lade det være synligt. Ikke noget med at tapetsere ovenpå eller male. F.eks teaktræ eller mahogni er meget in i øjeblikket og jeg synes det ser rigtigt flot ud. Man kan eventuelt give det en gang olie, så det står endnu flottere.

God arbejdslyst.

Peter.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 23:10

Hvis det skal tapetseres/væv på kan du gøre som jeg gjorde.
Jeg satte også nye døre i, men døre i dag er højere, og det er et lille problem.
Jeg byggede ud på overliggeren med fire klodser fordelt med to i siderne osv.
så det lige passede med eksisterende væg når der blev sat en gipsplade på.
Brug evt. en tyk gipsplade 13mm. Hård masonite eller knudsen kiler/plaststykker kan bruges til nøjagtig tilpasning.
Emesen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-04-04 23:39

baksen

du afgør jo helt selv om det skal laves proffesionelt eller du vil bruge nogle af de her beskrevne amartørkneb, hvis du vil gøre det proff. så kik på mit tidligere indlæg.

mvh
per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-04 23:43

bibsamie - det har du ret i - men det er nemt og ser meget pænt ud.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-04-04 23:48

emesen

det er jo på ingen måde for at genere dig og dine forslag, så jeg håber ikke at du tager det ilde op.

mvh
per

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 20-04-04 14:39

Ryk det skrammeltræ ned, og støb en ordentlig overligger, det sku jo gerne være noget du ka stå inde for. Jeg synes at høre en gang selvforherligelse i nogle af de kommentarer der kommer og rakken ned på andres, hvis i ikke har noget positivt at sige så hold kæft. Ynk ynk.

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-04 15:27

kurdi

du er dog en amartør af væreste klasse for det første støber man ikke en overligger selv og slet ikke i glatte rør det skal være kamstål eller tentor stål alt andet er nytteløst, hvordan havde du tænkt dig at man skulle tage den eksisterende overligger i træ ned uden der derved opstår sætninger i det overliggende murværk, en overligger køber man færdig idag, så jeg ved ikke hvad fanden sådan en amartør som dig bilder sig ind, du er et simpelt skvat uden nogen form for ansvarsfølelse og særdele uvidende i dette forum ihvertigfælde, så pak du sammen og forsvind herfra.

per

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 20-04-04 16:54

Bibsamie og Emesen : jeg vælger een af Jeres forslag, men vælger at lukke spørgsmålet nu og har trukket lod om pointene - de gik til Bibsamie *S*

Emesen : dit forslag er brugbart fordi der alene er tale om "pynt" ...

Synes ikke man i dette forum behøver at bruge den slags skældsord om diverse forslag og ideer .... som der er nogle der har brugt her.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 20-04-04 16:55

Tak for svaret bibsamie.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 20-04-04 17:27

baksen

bukker og takker

per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-04-04 19:09

Baksen - det er da godt nok med lidt "mul" hvis løsningforslaget er lidt uprofessionelt.
Bibsamie mener det ikke så slemt.
Emesen.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 06-08-04 17:50

Efterskrift :

Kunne ikke få fat i teracotta-væv, så brugte "fugletråd" som "grundlag" for pudslag - det gav et særdeles godt resultat.