/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kagedag
Fra : calista
Vist : 1241 gange
15 point
Dato : 19-04-04 18:09

Min datter har kagedag i skolen på næste fredag og jeg mangler en god opskrift på en kage til 20 unger i 1. kl.
Det må gerne være anderledes end den traditionelle chokoladekage!!
Og gerne lidt "sjov"

Cali

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 19-04-04 18:20
Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 19-04-04 18:37

Hej!
Lige nu er rabarber tilgængelige og smager godt i bagværk. Prøv evt. som fyld i boller et eks. er Lissie`s bageopskrifter hos Microsoft, hvor der er opskrifter på alverdens boller, som er meget nemme, og gode. Du kan også forsøge dig med en form for rabarbertærte, ok. i lidt stor str.
Pøj med det. La.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-04-04 20:50

Jeg er for træt nu.
Men vil gi' dig en masse go'e forslag i morgen, bl.a. har jeg en meget go' banankage, som børnene altid elsker.

frieda

Kommentar
Fra : 25

Dato : 19-04-04 21:07

Lones banankage

225 g margarine
460 g sukker
5 meget modne bananer
50 g knuste nødekerner
50 ge havregryn
1 1/4 dl kærnemælk
1/1 tsk salt
2 tsk natron
2 tsk vanillesukker
375 g hvedemel

Bagetid 45 - 50 min
bages på midterste rille ved 200 grader
Dejen kommes i en smurt bradepande
------------------------------------------------

Havregrynskonfekt/kugler

250 g havregryn
250 g mørk farin
50 g kakao
60 g margarine
4 tsk mandelessens eller romessens
1 dl fløde

kokosmel til at trille kuglerne i

havregryn hakkes eg gang igennem med maskinen, de øvrige ingredienser blandes i, alt æltes godt sammen, og trilles i små kugler, rulles i kokosmel eller der kan også bruges krymmel

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 19-04-04 21:38

Hej Frida!
hvis du er for træt (og for overlegen til at fuldføre dit svar, er der så grund til at du blander dig lige i denne debat?) overhovedet, så sov.
Mvh. La.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-04-04 23:07

Bananmuffins med chokolade (24 stk.) - så kan I selv smage dem inden...

225 g margarine
460 g sukker
4 æg
2 tsk. Natron
2 tsk. Vanille
1 ¼ dl kærnemælk
5 modne bananer
50 g havregryn
375 g mel
½ tsk. Salt
175 g grofthakket chokolade

Kom dejen i to muffinforme á 12 stk. (evt. med papirforme i)

200 grader i ½ time

MUMS!

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 20-04-04 00:01

Tja, det var da egentlig en mærkelig kommentar..

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 15 point
Dato : 20-04-04 08:32

SEPPE; min eller liseaa's?
liseaa; betyder mvh: med vrissen hilsen

Calista;
Nu har jeg fået sovet. Jeg er på rekreation efter en større operation og har ikke så mange kræfter endnu.

Her er et par forslag fra mig.
Min banankage svarer næsten til Camillasmosters.
Jeg plejer (til børnefødselsdage) at skære den ud og forme f.ex. et tog med vogne. Det kan dekoreres med glasur, M&M'er etc.

Anne Maries banankage

170 g margarine
280 g sukker
3 æg
Røres godt sammen

3 mosede bananer
100 g hakkede hasselnødder
40 g havregryn
1 1/10 dl kærnemælk
salt
1 1/2 tsk vanilje
1 ½ tsk natron
300 g mel

I en lille bradepande 35 min. ved 200°

Jeg laver almindeligvis dobbeltportion; så passer det til en stor bradepande og 20 sultne unger.

Følgende opskrift er chokolade, men hvilken!

Verdens bedste brownies

200 g mørk chokolade
200 g smør
500 g sukker
4 æg
200 g mel
4 spsk cacao
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
100 g hakkede valnødder

Smelt smør og chokolade, der er blevet brækket/skåret i mindre stykker.
(alle opskrifter siger ”i vandbad”, men det er altså ikke nødvendigt, hvis du rører hele tiden)
Pisk sukker og æg skummende.
Bland sukkermassen godt med den let afkølede chokolade.
Bland og sigt resten af ingredienserne forsigtigt i. (”fold” dem i med en dejskraber).
Bag kagen ved 180 grader i ca. 20 minutter i en rundform.
Den skal være fast for oven, men stadig fugtig indeni.
Skær den i meget små stykker; den er som konfekt.
Uhm

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 10:27

Lader spørgsmålet stå lidt endnu, bare for at skrabe flere opskrifter sammen

Men indtil videre, tak til jer der har svaret. (det er urimeligt, at man ikke kan dele pointene imellem jer!)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-04-04 11:49

Du må slå plat og krone... )

God fornøjelse!

Forårshilsen
Camillasmoster

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-04-04 12:20

Jeg har flere andre bradepande-opskrifter; ex. én med æbler og nødder og en traditionel kakao/chokoladekage, men synes de to nævnte, er bedst til børn i den aldersgruppe.
Nu om dage er jeg mest vant til at bage til min mands Big Band!

Jeg er bare glad, hvis jeg kan hjælpe, så gi' du pointene til en af de andre (bare ik' til liseea

Forresten har jeg også en meget go' trøffel-opskrift, som din adtter sagtens kan lære at lave. Minder om 25's, men er uden fløde

Trøfler

125 g havregryn
50 g margarine
30 g kakao
100 g sukker
lidt kold kaffe til at "samle" massen

Ælt alt sammen. tril til kugler og sæt i køleskabet.
Smager himmelske kolde.

Vores traditionelle julekonfekt (og påske, og forårs, og sommer, og....)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-04-04 12:21

tror jeg går ned og laver trøfler

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 12:23

For guds skyld ikke flere chokolade/ kakaokager!! Ungerne gider ikke spise dem. Det er nemlig hvad de får HVER evigt eneste fredag. Håbede på, at en eller anden måske lå inde med en kage, der skulle frugtfarve i, sådan lidt ala en giftgrøn eller blå sandkage ellign
Den tror jeg vil tage kegler!

Kommentar
Fra : stormb

Dato : 20-04-04 17:27

Her er en opskrift på Bladankage med grøn frugtfarve.

www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=8726

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 20-04-04 21:07

Her er et par opskrifter på kager som børn er vilde med. Det er rigtig at der står spiseske kanel

Kanelkage
500 g sukker
600 g mel
3 spsk. kanel
3 tsk. natron
7½ dl kærnemælk
175 g smeltet margarine

Glasur
175 g smeltet margarine
350 g flormelis
3 spsk. kakao
1 æg

Mel, natron, kanel sukker og kærnemælk blandes. Margarinen smeltes, alle ingredienserne blandes godt sammen
og dejen hældes i en smurt bradepande og bages ved 200 i ca. 20 minutter afhængig af dejens tykkelse.
Glasuren laves, mens kagen bage. Margarinen smeltes og blandes med flormelis og kakao, ægget tilsættes under kraftig omrøring
Glasuren smøres på lige når kagen er taget ud af ovnen.
Den er velegnet til frysning.

Bedstefars skæg
125 g smør eller margarine
125 g sukker
4 æggeblommer
300 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
1 1/2 dl mælk - ca.

INDLÆG:
Ca. 5 spsk. jordbærsyltetøj
el. - anden syltetøj

MARENGS:
4 æggehvider
250 g sukker
Evt. mandel- el. nøddeflager kan udelades

Smørret røres godt med sukkeret. Æggeblommerne røres i en ad gangen. Mel og bagepulver sigtes og røres i skiftevis med mælken.
Dejen fyldes i en smurt bradepande (ca. 2 1/2 l). Forbages ca. 15 minutter ved 170°, til overfladen er stiv.
Et jævnt lag syltetøj lægges på. Æggehviderne piskes godt stive, og 4 spsk. sukker piskes i. Resten af sukkeret vendes i.
Marengsmassen fordeles over kagen. Drysses evt. med mandel- el. nøddeflager
Bagetid: Yderligere ca. 15 minutter, til marengsmassen er stiv og gylden.

Med venlig hilsen
GCH

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 21-04-04 15:01

Tak for svaret frieda.
Og tak til jer andre. Rart at der er andre mere kreative kagebagere end mig