/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problem med IDE og SATA Diske
Fra : Befan
Vist : 238 gange
100 point
Dato : 19-04-04 17:48

Hey..
Jeg har et problem med mine 2 HDDer, en IDE og en SATA.
For jeg vil gerne have SATA HDD'en til at være MASTER.
og IDE HDD'en til at være SlAVE.
Altså så jeg installere Windows på SATA HDD
og bruge IDE HDD til oplaging af filer.

Jeg ved det kan lade sig gøre, da jeg har haft det sat op på den måde før.

Håber at i kan hjælpe....
MVH Befan

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-04 17:55

Hej Befan
Jeg kører min comp som du skriver, når du installerer windows XP skal du lige i starten trykke en F-tast for ar installere en 3. parts driver, som du har til din sata-disk, hvis du gør det kan du få det til at virke som du beskriver.

Jeg kan ikke lige huske hvad det er for en f tast, men du skal bare være meget opmærksom i starten af installationen.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 17:59

Jamen det har jeg skam tænkt på...
Men jeg har bare ikke nogen 3. parts driver til min SATA-disk...
Det fulgte ikke med.....
Er det noget man finde på nettet??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:12

så vit jeg husker er det F2 tasten og driverene kan du altid hente på dit bundkort's hjemmeside.
Manse9933

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 18:14

Jeg har en diskette med FastTrak 376/378 der er miniport drivere, men jeg ved ikke om den kan bruges til din sata. Hvilket mærke er din sata ?

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 18:15

Okay.... det prøver jeg

og det er ikke F2 det er F6 tasten.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:16

læg dem på en diskette og hav denne diskette i a drevet når du har sat dit cd-rom drev til first boot device og skal begynde OS indstallationen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 18:17

Ja, det er nok som Manse skriver, på din cd'er til dit bundkort at den driver ligger.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 18:18

Tja men men hvor akn jeg finde den driver ...
Jeg har et ABIT IS7-E bundkort.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:19

F6 muligt, det er længe siden jeg indstallerede mine SATA diske og OS

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 18:20

okay... helt sikker.. det må jeg prøve, det på cden..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:20

Det er bedst at hente de sidste nye drivere fra bundkortet's hjemmeside

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:23

dem på cd'en er garanteret forældet,og det er bedst at få de sidste nye
drivere som kan have rettelser for mulige fejl o.s.v

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 18:28

ja.... men kan i så hjælpe mig med at finde den.. det er et Abit IS7-E bindkort jeg har...???

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:31
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 18:42

Jeg kan ikke umiddelbart finde opdateret miniportdrivere til dit bundkort, så jeg ville bruge dem der er på CD'eren hvis ikke Manse har et link.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 18:44

jetg tror jeg ahr fundet en, da jeg prøvede at søge på Google jeg vil prøve med først.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:45

så vid jeg kan se så har du intel chipset>så prøv og hent
og tjek dem driverne>
Abit IS7-E
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=80

Intel INF Update v5.00.1015

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:46
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-04 18:52
Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 19:54

Jeg har prøvet med denne SiliconImage 3112A SATA Driver
http://www.abit-usa.com/products/mb/drivers.php?categories=1&model=79
Tror i den kan bruges...??

For det ved jeg ikke rigtigt om det er den rigtige.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 19:58

En anden ting...
Kan det være at man skal sætte IDE disken i en sec. i steder og pri. og sætte cd-rom'erne i den anden??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 20:05

Nej det burde være ligegyldigt, jeg har mine 2 rom drev siddende som slaver og 2 IDE diske siddende som master.
Det handler alene om at du får installeret den miniportdriver til din sata i starten af XP installationen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 20:08

Om driveren du henviser til er den rigtige, ved jeg ikke, jeg ville nok lade XP søge driveren på cd'eren til bundkortet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 20:13

Hvis du er i tvivl om XP bliver installeret på den rigtige disk, så nøjes med at have sata og cdrom tilsluttet til installationen er foretaget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 20:38

okay vil det så sige at jeg kun skal have Sata disken i når jeg installere.
og sætte den anden i når jeg har installeret windows of Sata driveren??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 20:45

Ja det var en mulighed, så får du kun et valg til din XP installation.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 19-04-04 22:08

Nu har jeg prøvet at installere windows Xp med kun Sata disken....
og installeret alle bundkorts drivere...
Så prøvede jeg at sætte den almindelige IDE HDD til så prøvede den sku at Boote op på den i stedet for SATA disken...
Hvordan kan det være???
og hvordan kan jeg få det ændtret så den booter op på den rigtige...??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-04-04 23:06

Hej Befan
Når jeg starter op på min kan jeg, inden windows booter, vælge ved hjælp af ctrl f. Du må også kunne vælge, enten ved en F-tast eller en kombination af ctrl og en tast, hvilken disk du vil opstarte på. Du er sikker på at du har din miniportdriver installeret ? Den skulle du gerne kunne se inden XP booter.

Hvis du har etstyresystem liggende på IDE disken kan det være forklaringen, men så burde du som beskrevet ovenover kunne vælge..

//bentjuul

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 20-04-04 17:23

nej jeg er ikke sikker på at jeg har miniportdriver installeret?
Hvordan kan jeg tjekke det, og hvor kan jeg finde den hvis jeg ikke har?

-Befan-

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-04 18:13

Prøv at se i enhedshåndtering under diskdrev hvad du kan se her.
Men du burde kunne se miniportdriveren inden XP starter booter op hvis den er installeret.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-04 18:19

Jeg kommer lige til at tænke på om du har ændret din boot i bios !!
Din 1. boot skal hedde "SCSI".

//bentjuul

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-04-04 18:36

der er ikke noget der hedder SCSI inde ved boot bios, der er kun noget der hedder Hard Disk, CD-Rom, diskdrev osv...
Kommer den kun frem når man har installeret driveren til det inde i windows??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-04-04 18:46

ups jeg kom til at svare på min Far konto...

Hilsen Befan

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-04 18:49

Det kan være at den hedder noget andet, din sata skal være 1. boot. Den skal du finde i din bios, og står den som alm. harddisk skal du vælge den, stig54.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-04 18:55

Du må have en manual til det bundkort, hvor du kan se hvordan bios skal sættes op hvis du kører sata.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : Befan

Dato : 20-04-04 20:58

Tak for svaret bentjuul.
Det tog lidt tid... men nu virker det, med den der 3. partsdriver som man køre før min installere ved at trykke på F6.
Endnu en gang TAK

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-04 21:26

Selv Tak Befan, men fandt du ud af at sætte bios rigtigt ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 20-04-04 21:59

Ja ... ta kker for alt .. og for at holde så længe ud... hehe