/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Surt vasketøj!
Fra : zippen
Vist : 2143 gange
100 point
Dato : 18-04-04 20:26

Efter en akut tur på sygehuset, kom jeg hjem til en vaskemaskine med 4 dage gammelt halvvådt meget ildelugtende vasketøj. Jeg har prøvet alt de midler jeg kan komme i tanke om, for at få lugten væk. Men uden held. Det lugter stadig surt. Dog knap så slemt som da jeg tog det ud af maskinen.

Jeg har prøvet:
- at vaske det på en så høj temperatur som muligt - med skyllemiddel
- at vaske det med eddike
- at komme rodalon i vandet
- at hænge det til tørre ude
- at sætte det i blød i biotex, rodalon og eddike (hver for sig)

Er der nogen der kan hjælpe mig, da det er gået ud over noget af mit bedste tøj.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-04-04 20:42

Hæng det til en ordentlig udluftning inden næste vask - ikke noget med tørretumbler.

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 18-04-04 20:47

Jeg ville prøve med atamon
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : karinrb

Dato : 18-04-04 20:56

Hej Zippen,
jeg ville nu mene, at rodalon ville tage lugten. Har du vasket tøjet kun i rodalon, altså uden vaskemiddel. Hvis man blander rodalon og vaskemiddel, har rodalonen ingen effekt.
Har du haft delt tøjet i flere portioner, så der ikke er en stor mængde, der skal "bekæmpes" på en gang.
Ellers kan jeg kun foreslå, at du spørger Forbrugerstyrelsen forbrug@forbrug.dk
Karinrb

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 18-04-04 21:06

Jeg har prøvet at vaske med rodalon alene og i små portioner. Men jeg her ikke prøvet med atamonen endnu. og vil også lige prøve at hænge det ud først. Er der andre der har gode råd nu hvor vi er ved det. Inden jeg lukker spørgsmålet?

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 110 point
Dato : 18-04-04 21:48

Hej Zippen

Jeg ved ikke om det hjælper på surt vasketøj, men det hjælper på "kælderlugt"! Vi hentede 2 duge hos min mor, som havde haft dem liggende i sin kælder... og de lugtede af kælder. Vi lagde dem i blød i kærnemælk (2 liter og 1 liter vand) i ca. 24 timer, vaskede dem som normalt og lugten var væk...

Ved ikke om du kan bruge det til noget... men måske er det løsningen.

/Mira c",)

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 18-04-04 22:05

Følg Refis råd. Jeg er ret glemsom, når det gælder vasketøj. Det eneste, som hjælper, er tørring af tøjet, inden det vaskes igen.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 20-04-04 08:06

Kan det tænkes det er vaskemaskinen der stadig lugter og smitter af på tøjet? Så skal den jo renses. Jeg mindes (Leth eller et radioprogram) at have hørt at opvaskemaskine sæbe er godt.

Kommentar
Fra : JetEye

Dato : 20-04-04 14:53

For meget sæbe i vaskemaskinen kan gøre at tøjet, p.g.a. sæbeaflejringer i vaskemaskinen, kommer til, at lugte surt. Hvis problemet er vaskemaskinen, så er det meget svært at gøre noget ved, men prøv at "rense" maskinen med klorin og uden sæbe. Kom eventuelt et gammelt stykke tøj eller to med i maskinen. Det råd ElseR kommer med (opvaskemaskine pulver) lyder også udemærket.

Jeg forstår ikke at Rodalon ikke virker på problemet, men dette kan skyldes at lugten ikke skyldes bakterier

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 22-04-04 01:27

Tak for svaret Chamira. Det skal afprøves

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 22-04-04 16:41

Velbekomme Zippen

Håber du får bugt med lugten... det er altid "surt" med sådan noget vasketøj.

/Mira