/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Panang karry - hvordan ?
Fra : fuldfart
Vist : 5818 gange
100 point
Dato : 19-05-02 20:27

Jeg ønsker at lave min egen Panang Karry, men er ikke helt sikker på hvad og hvor meget der skal i, er der én behjælpelig sjæl, der lige ligger inde med en opskrift på denne slags karry.
Jeg kunne også godt bruge at få af vide hvad det er der er specielt ved grøn, rød og andre slags karry.
Links til danske eller engelske sites kan evt. også bruges.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 20-05-02 00:51

Hej

Du kan prøve at sende en Mail til Kokken@Thai-food.dk Han/de er villige til at besvare div. spørgsmål. Email er hentet fra : http://www.thai-food.dk/Info_siden/info.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 20-05-02 01:04

Categories: Curry, Thai, Condiments, Pastes
Yield: 1 serving

--------------------------------------------------------------------------------

6 ea Dried red chili peppers
1/4 ts Fennel seeds
1 ts Coriander seeds
1/4 ts Mace
1 ea Lemon grass stalk -=OR=-
1 ts Lemon grass, dried
1 ts Lemon zest
1 ts Galanga, fresh*
3 md Shallots, peeled & chopped
5 ea Garlic cloves, chopped

Cut the chili peppers into small pieces & soak in cold water for 15
minutes. Separate the seeds & discard them. In a dry skillet, toast
the the fennel, coriander & mace over a very low flame for 5 minutes.

Put all of the ingredients in a mortar or food processor & blend to a
thick red-brown paste, adding drops of cold water to get the right
consistency. Store in a tightly covered container in the refrigerator
until ready to use.

* If using dried galanga, soak for 15 minutes

Makes 1/2 cup.

Pojanee Vatanapan's "Thai Cookbook"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 10:40

Hejsa
De forskellige farver kommer af hvilke ingredienser, der er i.
Karry er et blandingskrydderi og, jeg vil vove den påstand, at der er lige
så mange forskellige slags karryer, som der er husmødre, i de lande, hvor
det spises.
Min personlige erfaring er, at den grønne karry, er den stærkeste, i hvert
fald når man køber den som pasta i en thai-købmand og nej jeg ved ikke, hvad
der gør den grøn, men jeg ved at den røde er rød pga chilli og den gule er
gul pga gurkemeje.
Håber det hjalp lidt.
MVH Rikke
fuldfart <fuldfart.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:G3SF8.11909$4f4.504875@news000.worldonline.dk...
>

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 20-05-02 21:26

Jeg ønskede IKKE at få en opskrift på et eller andet med Panang Karry, det er mere hen i retning af hvad Rikke har fat i, jeg ønsker at lave min EGEN karry altså med chilli, gurkemeje, fennikkel osv..osv... men hvordan ???
Hvad skal jeg putte i for at ramme noget der minder om Panang Karry, eller grøn karry eller andre slags ?

Det er som Rikke skriver noget enhver husmor i østen kan lave, jeg skal bare lige ha' fat i een af dem

Accepteret svar
Fra : Dr_Dydendak

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-02 11:47

Du kan finde gode thai opskrifter her:
http://www.recipesource.com/ethnic/asia/thai/index2.html
Se under Green Curry Paste
Eller http://www.recipesource.com/ethnic/asia/thai/index4.html
Se under Panang curry paste eller Phanang curry paste eller red curry paste eller red&green curry paste.
Ifølge den opskrift på grøn karry er det grøn chilli der gør den grøn.
Siderne er på engelsk.
Hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 21-05-02 12:46

Malaysisk panang (Krung Kaeng Panang)
http://www.cyber-kitchen.com/recipes/Chicken_Satay.htm
Her er der også flere karrypastaer (både rød,grøn,gul og panang):
http://www.astray.com/recipes/?search=Thai
Dydendak

Godkendelse af svar
Fra : fuldfart

Dato : 21-05-02 13:23

Tak for svaret Dr_Dydendak.

Herligt sted !!!

Tak for hjælpen !

Mvh
John

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-05-02 21:06

Panaeng curry paste:
10 dried long red chillies, deseeded and chopped
5 shallots, chopped
4 cloves garlic, chopped
2 stalks lemon grass, chopped
2,5 cm piece galangal, chopped
1 tsp ground coriander seed
1 tsp ground cumin
3 coriander roots, chopped
1 tsp shrimp paste
2 tbs roasted peanuts

Using a pestle and mortar or a grinder, blend all the ingredients together
until they form a smooth paste.

Har ikke selv forsøgt mig med ovenstående, men opskriften kommer fra min
ellers udmærkede Thai kogebog "The taste of Thailand" af Vatcharin
Bhuminchitr. Bor du i Købehavnsområdet kan alle ingredienserne findes i de
asiatiske supermarkeder bag hovedbanegården.

Mvh.
Marianne
"fuldfart" <fuldfart.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:G3SF8.11909$4f4.504875@news000.worldonline.dk...
> Jeg ønsker at lave min egen Panang Karry, men er ikke helt sikker på
> hvad og hvor meget der skal i, er der én behjælpelig sjæl, der lige
> ligger inde med en opskrift på denne slags karry.
> Jeg kunne også godt bruge at få af vide hvad det er der er specielt ved
> grøn, rød og andre slags karry.
> Links til danske eller engelske sites kan evt. også bruges.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 25-05-02 10:11

Mange tak....jeg skal melde tilbage med tips og erfaringer når jeg har nogen omkring fremstilling af karrypasta.

Allervenligst
John