/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
tændt pc
Fra : johnni
Vist : 721 gange
50 point
Dato : 19-05-02 16:12

hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny amitech.
hilsen johnni.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 19-05-02 16:16

Der er kun problem ved at have den tændt hvis:

1) Du har ADSL, og på den måde lader den stå sårbar overfor hackerangreb.

2) Er lidt nærig, og vil spare strøm.

3) Har stillet den op af en masse let antændelig væske/materiale. En pc kan godt blive lidt varm, men der skal meget til, før den sætter ild til noget.

Min computer har stået tændt 24/ i 8 uger uden problemer (dog lige genstart engang i mellem, f.eks efter at have installeret noget). Normalt står min PC tændt fra 8:00 til 22:00 og bliver så slukket om aftnen fordi blæserne genere.

Accepteret svar
Fra : 2mmy

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-02 16:19

Jeg tror ikke på, at det skulle være noget problem. Her i huset har vi 2 stationære og én bærbar computer der står tændt det meste af dagen.

Tænker du på noget specielt?

Kommentar
Fra : als

Dato : 19-05-02 17:01

Tænker du kun på hacker-angreb så sker der intet hvis du har et 56-k modem som du starter når du skal på nettet, men som ellers ikke er tændt. Har du ADSL o.lign. som konstant er opkoblet til nettet sker der sædvanligvis heller ikke noget, såfremt du benytter en god firewall.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 19-05-02 17:05

Selv den bedste firewall vil aldrig kunne afvise et hackerangreb ligeså effektivt som en slukket computer
Hvis du ikke bruger den til noget i længere perioder, kan du evt. gøre det let at afbryde netforbindelsen.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 19-05-02 17:09

Er det på grund af overhedning af processoren du spørger om, så skal du installere noget som WinCooler eller Refrigiator. Den holder computeren nede på lav niveau, mens du ikke bruger den.

Kommentar
Fra : als

Dato : 19-05-02 17:14

2mmy>Det har du da ret i, men det johnni nok tænker på er hvorvidt det er "farligt" med en tændt pc tilsluttet nettet på den ene eller anden måde. Han skriver ikke hvilken forbindelse han har. Det er klart at en konstant forbindelse øger chancerne for hackerangreb, medens den er lig nul ved en slukket computer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 15:52

On Sun, 19 May 2002 14:12:17 GMT, johnni <johnni.news@kandu.dk> wrote:
> hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
> have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
> amitech.

Prøv at uddybe det lidt. En tændt pc bruger strøm, så hvis du slukker
den er det billigere for dig. Hvordan skulle der kunne ``ske noget med
den''.

--
Jesper

Godkendelse af svar
Fra : johnni

Dato : 19-05-02 18:53

tak til 2mmy.
hilsen johnni.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 17:09

On Sun, 19 May 2002 16:51:45 +0200, Jesper Louis Andersen wrote:

> Prøv at uddybe det lidt. En tændt pc bruger strøm, så hvis du slukker
> den er det billigere for dig. Hvordan skulle der kunne ``ske noget med
> den''.

Ja, vi bør nok vide hvilken windows version du bruger, og hvilken
internet forbindelse du har, og om du benytter firewall/antivirus
software.

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

Linux! The choice of a GNU generation!

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-05-02 18:56

johnni tænker næppe på at pc'en kører for fuld skrue døgnet rundt. De fleste har vel deres pc indstillet, så den går på standbye efter et stykke tid uden aktivitet. Da der i så tilfælde stadig er køl på, er der absolut ingen fare for overophedning.
Rent hardwaremæssigt kan du roligt lade din pc være tændt. Min har været tændt i over et år, døgnet rundt, uden nogen form for defekt, virus, o.l.
mvh
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 19:44

On Sun, 19 May 2002 14:12:17 GMT,
johnni <johnni.news@kandu.dk> wrote:
> hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
> have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
> amitech.

Hvis det er det sikkerhedsmæssige omkring hackere, så vil jeg sige at
du skal pille netværkskablet ud af den når den er tændt :)
Alternativ holde den slukket.
--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.
Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 20:29

Povl H. Pedersen you wrote:

>> hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
>> have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
>> amitech.
>
> Hvis det er det sikkerhedsmæssige omkring hackere, så vil jeg sige at
> du skal pille netværkskablet ud af den når den er tændt :)
> Alternativ holde den slukket.

Og hvis du vil være 100 procent sikker, så behold computeren i den orginale
indpakning evt. i bunden af et skab.

--
Claus U http://www.cykeltyven.dk

Husk at tænk på regnskoven
når du skal købe dine havemøbler

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 20:55

Claus U <nospam@my.dyndns.dk> wrote:
> Og hvis du vil være 100 procent sikker, så behold computeren i den orginale
> indpakning evt. i bunden af et skab.

"Tilgængelighed" er en del af sikkerhed.

Naar man kun er 15 aar kan det vaere sjovt at sige til folk at de skal
slukke computeren for at undgaa sikkerhedstrusler. Desvaerre loeser det
ikke problemet, og giver uvidende brugere indtrykket at det er "alt
eller intet" naar det kommer til sikkerhed og funktionalitet.

Desvaerre er du ikke den eneste i gruppen der totalt har misforstaet
dette.

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.area51.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 21:07

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse news:slrnaefskb.3ju.nospam@home.terminal.dk...
>
> Hvis det er det sikkerhedsmæssige omkring hackere, så vil jeg sige at
> du skal pille netværkskablet ud af den når den er tændt :)
> Alternativ holde den slukket.

Alternativt kan du i "winipcfg" afbryde forbindelsen til nettet med kommandoen "frigør" og starte den igen med "Forny".

"winipcfg" er en del af Windows

--
Med venlig hilsen
PoulC
poulc@ofir.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 23:51

On Sun, 19 May 2002 22:07:24 +0200, Poul Christensen <poulc@ofir.dk> wrote:
> Alternativt kan du i "winipcfg" afbryde forbindelsen til nettet med
> kommandoen "frigør" og starte den igen med "Forny".
>
> "winipcfg" er en del af Windows

AFAIR kun visse versioner. I nyere kan man bare slå netværksinterfacet
fra direkte (ved at få det til at være som ikon i den taskbar og
højreklikke på det eksempeltvist).

--
Jesper

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 20-05-02 05:13

Ved ikke om det har noget med virus eller firewall at gøre, men som du skriver johnni er det mere CPU temperaturen jeg tænker på.
Husk at åbne kabinettet en gang i mellem og støvsuge blæseren, specielt hvis du bor i en privat lejlighed og der ikke bliver rengjordt til dagligt!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-05-02 07:34

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote
>
> Alternativt kan du i "winipcfg" afbryde forbindelsen til nettet med
> kommandoen "frigør" og starte den igen med "Forny".

Det gælder ikke for statisk eller automatisk
konfigurerede IP-adresser.

Ole Thomsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-05-02 22:12

jlouis@jarnsaxa.diku.dk (Jesper Louis Andersen) wrote in
news:slrnaegb1v.8kh.jlouis@jarnsaxa.diku.dk:

> On Sun, 19 May 2002 22:07:24 +0200, Poul Christensen <poulc@ofir.dk>
> wrote:
>> Alternativt kan du i "winipcfg" afbryde forbindelsen til nettet med
>> kommandoen "frigør" og starte den igen med "Forny".
>>
>> "winipcfg" er en del af Windows
>
> AFAIR kun visse versioner. I nyere kan man bare slå netværksinterfacet
> fra direkte (ved at få det til at være som ikon i den taskbar og
> højreklikke på det eksempeltvist).
>

Det gælder kun, hvis den bruger, der er logget ind har administartive
rettigheder, eller hvis politikken på pc'en er sat til, at den bruger, der
er logget ind må disable netværksinterfaces.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 17:38

>hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
>have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
>amitech.
>hilsen johnni.

Nu har mange af de andre snakket om "sikkerheden", hacker osv. Men
mener du ikke bare om den kan tåle det, uden at brænde sammen??

Den skulle gerne kunne tåle at stå tændt i laaaaaaaaaaaaaang tid uden
problemer. Dvs. hvis ikke den kan tåle at stå tændt, eks. en uge, uden
at gå i sort, eller blive for varm, så er der nok noget galt!

Men hvad mente du helt præcis med dit spørgsmål? Var det
sikkerheden(hacker osv.) eller..............?

mvh Uffe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 18:11

On Sun, 26 May 2002 18:37:47 +0200, Rafter <Rafter@dkw-stuff.dk> wrote:
>>hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
>>have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
>>amitech.
> Den skulle gerne kunne tåle at stå tændt i laaaaaaaaaaaaaang tid uden
> problemer. Dvs. hvis ikke den kan tåle at stå tændt, eks. en uge, uden
> at gå i sort, eller blive for varm, så er der nok noget galt!

De burde kunne holde i laaaang tid. Jeg har maskiner der har staaet taendt i
aarevis uden at noget sker.

--
Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 19:28

Jesper Louis Andersen wrote:
>
> De burde kunne holde i laaaang tid. Jeg har maskiner der har staaet taendt i
> aarevis uden at noget sker.

På universitetet har vi også mange computere stående tændt stort
set altid. Og det giver da sjældent problemer. (Men så vidt jeg
ved var der engang nogen, der gik i stykker fordi de blev slukket.
De havde stået tændt så længe, at de ikke kunne tåle at blive
kølet ned. Printkortene knækkede.)

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 19:43

In <3CF1294D.4F9940CF@daimi.au.dk> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

>Jesper Louis Andersen wrote:
>>
>> De burde kunne holde i laaaang tid. Jeg har maskiner der har staaet taendt i
>> aarevis uden at noget sker.

>På universitetet har vi også mange computere stående tændt stort
>set altid. Og det giver da sjældent problemer. (Men så vidt jeg
>ved var der engang nogen, der gik i stykker fordi de blev slukket.
>De havde stået tændt så længe, at de ikke kunne tåle at blive
>kølet ned. Printkortene knækkede.)

Paa min arbejdsplads har nu maatte slukke for stroemmen ca: en gang om aaret til alle servere pga. ny UPS og lign.
Og hver eneste gang har nogle diske staaet i stykker.

/Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 21:20

Den Sun, 26 May 2002 18:37:47 +0200 skrev Rafter:
>>hej er der nogle der kan fortælle mig hvor længe det er tilrådeligt at
>>have sin hjemme pc.tændt uden der skulle ske noget med den,jeg har en ny
>>amitech.
>>hilsen johnni.
>
>Nu har mange af de andre snakket om "sikkerheden", hacker osv. Men
>mener du ikke bare om den kan tåle det, uden at brænde sammen??
>
>Den skulle gerne kunne tåle at stå tændt i laaaaaaaaaaaaaang tid uden
>problemer. Dvs. hvis ikke den kan tåle at stå tændt, eks. en uge, uden
>at gå i sort, eller blive for varm, så er der nok noget galt!

Der har været tale om at IBM ikke anbefaler at man har strøm på deres
nye IDE-diske (efterfølgerne til GXP-katastrofe-serien) i mere end 8
timer om dagen. Så man burde måske lige checke manualen.

Udstyr købt som "server" skal kunne holde til 24/7/365 drift. Men mig
bekendt lave Amitech ikke servere.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 21:21

Den Sun, 26 May 2002 18:42:40 +0000 (UTC) skrev Martin Moller Pedersen:
>In <3CF1294D.4F9940CF@daimi.au.dk> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
>
>>Jesper Louis Andersen wrote:
>>>
>>> De burde kunne holde i laaaang tid. Jeg har maskiner der har staaet taendt i
>>> aarevis uden at noget sker.
>
>>På universitetet har vi også mange computere stående tændt stort
>>set altid. Og det giver da sjældent problemer. (Men så vidt jeg
>>ved var der engang nogen, der gik i stykker fordi de blev slukket.
>>De havde stået tændt så længe, at de ikke kunne tåle at blive
>>kølet ned. Printkortene knækkede.)
>
>Paa min arbejdsplads har nu maatte slukke for stroemmen ca: en gang om aaret til alle servere pga. ny UPS og lign.
>Og hver eneste gang har nogle diske staaet i stykker.

Det kan være det er derfor vores driftfolk får trang til at flytte rund
på alle serverne hver anden måned... Det er bare helt umuligt at få en
høj uptime i serverrummet.

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."
- Alan Cox

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 22:16

On Sun, 26 May 2002 20:19:55 +0000 (UTC),
Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:
> Der har været tale om at IBM ikke anbefaler at man har strøm på deres
> nye IDE-diske (efterfølgerne til GXP-katastrofe-serien) i mere end 8
> timer om dagen. Så man burde måske lige checke manualen.

Jeg er ret sikker på, at det er 12 eller 15 timer i døgnet der er
anbefalet i dokumentation. Men IBM har officielt sagt at de sagtens
kan holde til at køre 24/7.

Det er muligt at det er af politiske grunde, da de hellere vil sælge
dyrere SCSI løsninger.

> Udstyr købt som "server" skal kunne holde til 24/7/365 drift. Men mig
> bekendt lave Amitech ikke servere.

24 timer, 7 dage pr uge, 365 uger pr år ?
Det hedder enten 24/7, 24/365 eller 24/7/52.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 21:55

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Der har været tale om at IBM ikke anbefaler at man har strøm på deres
> nye IDE-diske (efterfølgerne til GXP-katastrofe-serien) i mere end 8
> timer om dagen. Så man burde måske lige checke manualen.

Er det noget, der kan bekræftes med en url e.l. til en troværdig kilde?

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 22:12

Den 26 May 2002 22:55:03 +0200 skrev Christian Laursen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:
>
>> Der har været tale om at IBM ikke anbefaler at man har strøm på deres
>> nye IDE-diske (efterfølgerne til GXP-katastrofe-serien) i mere end 8
>> timer om dagen. Så man burde måske lige checke manualen.
>
>Er det noget, der kan bekræftes med en url e.l. til en troværdig kilde?

Hvad jeg umiddelbart kunne finde:
http://www.theinquirer.net/08030205.htm
http://www.bestcomputerbuilders.com/newne4ws.htm
http://www.guru3d.com/cgi-bin/newspro/ktalk/1015894756,13003,.shtml

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-05-02 22:21

Den Sun, 26 May 2002 21:16:20 +0000 (UTC) skrev Povl H. Pedersen:
>On Sun, 26 May 2002 20:19:55 +0000 (UTC),
>Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:
>> Der har været tale om at IBM ikke anbefaler at man har strøm på deres
>> nye IDE-diske (efterfølgerne til GXP-katastrofe-serien) i mere end 8
>> timer om dagen. Så man burde måske lige checke manualen.
>
>Jeg er ret sikker på, at det er 12 eller 15 timer i døgnet der er
>anbefalet i dokumentation. Men IBM har officielt sagt at de sagtens
>kan holde til at køre 24/7.

Ok, det havde jeg ikke fået med.

>Det er muligt at det er af politiske grunde, da de hellere vil sælge
>dyrere SCSI løsninger.
>
>> Udstyr købt som "server" skal kunne holde til 24/7/365 drift. Men mig
>> bekendt lave Amitech ikke servere.
>
>24 timer, 7 dage pr uge, 365 uger pr år ?
>Det hedder enten 24/7, 24/365 eller 24/7/52.

Skal ting nu også være teknisk korrekte?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 05:46

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote
>
> Paa min arbejdsplads har nu maatte slukke for stroemmen
> ca: en gang om aaret til alle servere pga. ny UPS og lign.
> Og hver eneste gang har nogle diske staaet i stykker.

Det er et forholdvist udbredt fænomen, og som regel
er det fordi lejerne er slidt ned og motoren ikke kan
sparke pladerne i gang.

Jeg har ofte fået disken i gang igen ved et let slag på
disken med f.eks. håndtaget af en skruetrækker samtidig
med der tændes for strømmen.

Ole Thomsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 06:10

On Sun, 26 May 2002 21:16:20 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

>> Udstyr købt som "server" skal kunne holde til 24/7/365 drift. Men mig
>> bekendt lave Amitech ikke servere.
>24 timer, 7 dage pr uge, 365 uger pr år ?
>Det hedder enten 24/7, 24/365 eller 24/7/52.

Nu vrøvler du. Der står ikke 24*7*365, så der er ingen grund til at
gange i første omgang.

Udtrykket hedder "24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om
året", evt. forkortet til fx 24/7/365. At en del folk mener, man
absolut skal gange de tal med hinanden, kan jeg virkelig med min
bedste vilje ikke forstå.

Udtrykket omhandler selvfølgelig over "hele døgnet over, der holdes
ikke weekend, og helligdage er heller ikke noget problem".

--
- Peter Brodersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-05-02 16:48

Peter Brodersen wrote:
> On Sun, 26 May 2002 21:16:20 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> <nospam@home.terminal.dk> wrote:
>
>>> Udstyr købt som "server" skal kunne holde til 24/7/365 drift. Men mig
>>> bekendt lave Amitech ikke servere.
>> 24 timer, 7 dage pr uge, 365 uger pr år ?
>> Det hedder enten 24/7, 24/365 eller 24/7/52.
> Nu vrøvler du. Der står ikke 24*7*365, så der er ingen grund til at
> gange i første omgang.

Hvad så med skudår?
(Okay, skal nok alde være!

--
Anders Lund - news@anders.adsl.dk
Message enhanced by "OE-QuoteFix" - http://home.in.tum.de/~jain/