/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvordan fjernes græspletter fra nylonbuk~
Fra : Claus999
Vist : 3876 gange
50 point
Dato : 17-04-04 10:53

Hey..
Jeg har nogen nylon fritidsbukser, hvor der er kommet en grim græsplet på.. Jeg kan ikke få det af i almindelig vask.. Hvad kan tage det??

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-04-04 10:58

Prøv med Vanish toxic action.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-04-04 11:24

> Claus999
Det lyder underligt, men prøv med lidt motor-rens og herefter en tur i vaskemaskinen.
Denne kur fjerner næsten alle former for pletter.
/PG

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 17-04-04 11:25

hvis du smører almindelig opvaskemiddel (sulfo) godt ind i pletten og lad det virke et par timer inden du vasker bukserne, plejer det at virke. Det er et forsøg værd.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-04-04 11:29

sprit.
mvh
Jenst

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-04-04 11:31

kik her
http://www.ask-alex.dk/artikler/?cid=12&menusession=vask
søg på græs
Mvh Natmaden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-04 11:39

Du kan også prøve med 1 del sprit + 1 del 3 dobbelt salmiaksprirtus + 3 dele lunkent vand.

http://www.dr.dk/GDS/raad_enkelt.asp?id=59

Hvis du vil bruge sipelips tip skal du lægge bukserne i en plasticpose, lukke posen og lade det trække et par timer.

mvh ans

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-04-04 12:36

Hmmm! Jeg ved ikke om det virker på nylon-bukser, men det gør på cowboybukser.
Lad pletten trække et par timer (eller en nat) i kærnemælk.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-04-04 12:38

Ellers er der også "Pletrens'" hjemmeside http://www.plet-rens.dk/index.php

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-04-04 12:39

Citat
Græs på tøj
Du kan ofte få en græsplet af, hvis du straks skyller tøjet under rindende vand. Lad vandet løbe igennem pletten, mens du samtidig gnider forsigtigt.
Kan tøjet tåle kogevask gnides pletten med citronsaft. Gamle pletter opblødes i tykmælk, og der skylles efter med mælk. Tøjet skylles godt og vaskes med et enzymholdigt vaskemiddel.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Skal tøjet kulørtvaskes, må pletten under ingen omstændigheder behandles med vand, idet det gør det sværere at fjerne den. I stedet for gnides pletten med 8% ufortyndet salmiakspiritus, hvorefter tøjet skylles efter og vaskes med enzymholdigt vaskemiddel ved så høj en temperatur, som tøjet tillader.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Skal tøjet vaskes på uldprogram stænkes pletten med 8% ufortyndet salmiakspiritus og duppes forsigtigt væk. Der skylles efter med koldt vand.
Skal tøjet vaskes på silkeprogram duppes pletten med en blanding af 3 dele sprit og 1 del 8% ufortyndet salmiakspiritus, hvorefter der straks duppes efter med koldt vand.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-04-04 15:27

Du kan jo også sy en lille bamse... eller plæneklipper oven på pletten

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-04-04 16:19

Ja eller fave bukserne grønne, med græs , det holder også i maskinvask

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 17-04-04 21:09

Jeg har købt Glycerol på Apoteket og det bruger jeg til alle slags pletter nu. Jeg putter bare lidt på, ligesom med opvaskemiddel, lader det virke et par timer eller længere alt efter, hvor hårdnakket pletten er. Det har indtil videre kunnet tage alle de pletter jeg har prøvet bl.a. chokolade, børnegylp, blod, sovs, ketchup osv. Jeg tror en flaske med ca. 250 ml. koster omkring 60 kr., men det holder også flere år. Man skal lige lave en lille prøve først, for jeg mener der er noget stof der ikke så godt kan tåle det (men jeg har nu ikke været ude for det) - det står nok på flasken.

Rosekamp

Kommentar
Fra : Claus999

Dato : 18-04-04 12:27

Jeg takker mange gange for de gode kommentarer!!!!

Kommentar
Fra : lasmus

Dato : 09-06-04 21:09

wanish kan tage næsten alt, det er ikke bare en god reklame, den virker.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 22-06-04 09:23

Hmmm
Sprit og nylon er da ikke en go kombination..
Og det med opvaskemiddelet, det er ikke nødvendigt at komme det i en plastik pose..
Jeg bruger det til ungernes tøj, og det har aldrig været i en plastik pose inden det skulle vaskes..

Anni