/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophæve køb?
Fra : Broodwar
Vist : 782 gange
333 point
Dato : 19-05-02 14:44

Jeg har været ude i en diskution med en medarbejde i Fona, om hvornår man kan kræve pengene tilbage for en vare. Jeg vil helst ikke til at forklare situationen her, da jeg ikke mener, at det vil være passende. Men det drejer sig om en video, jeg har købt dernede og som der nu er problemer med.

Det er en ret dyr video, så det er ret vigtig for mig :-|

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 19-05-02 14:46

Problemer med den? Hvad mener du?

Hvis du har sendt den til reparation, og det har taget for lang tid og du har sendt et krav, hvor du giver dem en 14 dages frist, er du berretiget til at ophæve købet - og få pengene tilbage.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 19-05-02 14:47

Kontakt evt. Forbrugerinformationens Rådgivning på 70 13 13 30.

Accepteret svar
Fra : 2mmy

Modtaget 343 point
Dato : 19-05-02 14:56

Hvor længe må sælger være om at afhjælpe?

Uanset om det er dig, der kræver afhjælpning eller sælger, der tilbyder at afhjælpe, skal det ske "inden rimelig tid".
Der kan ikke gives noget klart svar på, hvor meget tid en sælger må bruge på at afhjælpe en mangel. Det må afgøres fra sag til sag:

Fejl, der er nemme at lokalisere og reparere, skal afhjælpes hurtigt - indenfor maksimalt et par uger. Det kan fx være en sko, der skal limes eller sys.

Fejl i teknisk komplicerede produkter- fx PC'ere - og periodiske fejl har sælger længere tid til at afhjælpe. Der kan også lægges vægt på, om det er vanskeligt at skaffe reservedele, om varen må sendes til udlandet eller lignende. Hvis fejlen opstår i - eller lige før - sælgers ferie, vil dette også give sælger længere tid til at afhjælpe.

Hvis afhjælpning påfører forbrugeren væsentlig ulempe, taler dette for at give sælger en kortere frist til at afhjælpe: Det kan være fordi, forbrugeren ikke kan undvære varen, det kan fx være en tvillingebarnevogn, en madras eller et køleskab.

Stiller sælger en erstatningsgenstand til rådighed, vil det formentlig give ham længere tid til at afhjælpe.

Kilde: http://www.fi.dk/ret/retpligt/koebersrettigheder/

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 15:19

Kære Parkenss

Det var sgu ikke fair når 2mmy bruger så meget tid og energi på kommentarer til spørgsmålet
at du hugger svarmuligheden.

Nu håber jeg virkelig 2mmy får de point for det han leverer er da service

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-05-02 15:46

Zonker: Hvad er fair efterhånden her på KANDU !!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg redegør gerne hvorfor jeg (som en høg) kastede mig over FORMODET SVAR:" På det tidspunkt jeg satte mit indlæg ind omkring købeloven havde jeg ikke fået opdateret siden, dermed ikke set 2mmy`s sidste kommentar !!!!!!!!!!!!! OH--skræk,--at jeg usle person ---for en gang skyld tillader mig at træde i visse personers fodspor,---indrømmet ---det er ynkværdigt
"Hugger svarmuligheden"...........jeg græder mine salte tårer,---uunddskyyyyldddd 2mmy,--snøft,---dit store arbejde får forhåbentlig spørgsmålsstilleren til at afvise mit "HUGGEDE" Svar.

Grædende Hilsener
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Broodwar

Dato : 19-05-02 19:01

Tak for jeres deltagelse alle sammen, undskyld ventetiden, men der var nogle ting jeg skulle ordne. Parkness, det var sikkert et godt link, men bare ret indviklet.

Tak for svaret 2mmy.

Jeg glæder mig til, at kunne smutte ned i Fona når de åbner på tirsdag.