/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Plejefamilie
Fra : Mallie
Vist : 684 gange
200 point
Dato : 16-04-04 12:40

Hvis et barn pt bor hos bedsteforældrene (mormor og morfar) fordi begge forældre, som er skilt, er blevet erklæret uegnede som forældre af retten, hvordan kommer man så, som bror til barnets biologiske mor, altså onkel (og tante) til barnet i betragtning til at "overtage" barnet når bedsteforældrene bliver så gamle at de ikke længere magter opgaven eller dør.

Sagen besværliggøres yderligere af af vi bor i danmark, men min mand er englænder og barnet + bedsteforældre bor i england.

Vi vil være kede af hvis hun bliver sat i pleje hos fremmede. Men har vi overhovedet nogen chance for at få lov til at adoptere hende eller få hende i pleje og dermed flytte hende fra england til en opvækst i danmark. Hvad skal vi gøre og hvor skal vi henvende os ?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 16-04-04 12:43

Måske kan dette hjælpe:
http://www.im.dk/publikationer/udl2001/bil02_1.htm

/Cooper

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-04 12:50

Der skal mange flere oplysninger til for at råde.

Bl.a. barnets alder - bedsteforældrenes alder - hvorlænge barnet har boet i England - hvilken ret har erklæret forældre uegnede osv.

Du er nok bedst tjent ved at henvende dig til en advokat der har med adoption at gøre - han vil kunne råde dig 100 %

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-04-04 12:54

Okay, barnet er pt. 2 og bedsteforældrene er hhv. 65 og 69 år. Barnet har altid boet i england og retten som har givet bedsteforældrene forældremyndigheden over hende har erklæret begge forældre uegnede.

Men vil det sige at det ikke er helt umuligt at vi kunne komme i betragtning, det er et forsøg værd at undersøge det ?

Vi er alle selvfølgelig bekymrede over hvad der skal blive af hende og det ville give alle parter noget ro at få på plads hvad der skal ske med hende når de engang falder bort

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-04 13:03

Sålænge barnet ikke er ældre er mulighederne da tilstede skulle jeg mene.

Efter det jeg har forstået er barnet IKKE adopteret men blot i pleje hos bedsteforældre.
Nu melder historien jo ikke noget om HVORFOR forældrene er erklæret uegnede og der kan jo være mange årsager.
Jeg går ud fra det er en engelsk ret der har erklæret dem uegnede.
Så uanset vores gode råd vil du få brug for en advokat til at kommunikere med det engelske system.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 16-04-04 15:56

Hej
Jeg ved ikke hvordan juraen er. Men jeg tror på at I styrker jeres position ved at have meget kontakt med barnet, dels som argument for at komme i betragtning ved en juridisk afgørelse, dels ved at barnet når det opnår en vis alder selv kan få indflydelse og derfor vil vælge jer, hvis I har en god og tæt relation. Det kan bl.a. være ferieophold hos jer, også så det med at flytte barnet til et andet land bliver en mindre barriere, både i praksis og i myndighedernes opfattelse. Så inviter bedsteforældre og barn på ferie og inviter barnet alene når det aldersmæssigt er muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 05-01-06 12:54

Tak for svaret refi.