/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Veteranbilstatus
Fra : Diskofil
Vist : 3464 gange
200 point
Dato : 18-05-02 22:48

Hvilke krav skal en bil opfylde, før den kan betegnes som veteranbil (med dertil hørende lavere afgifter)?

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 210 point
Dato : 18-05-02 23:00

Efter 25 år er bilen art betragte siom veteranbil....

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-05-02 23:01

Rettelse :

Bilen skal være 35 år eller ældre for at få 1/4 vægtafgift

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-05-02 09:53

Hej

Den generelle grænse for, hvornår et køretøj kan registreres som veteranbil/-motorcykel er, når køretøjet er registreret første gang før 1. januar 1960.
Et køretøj, der er registreret til veterankøretøj, må kun benyttes lejlighedsvis.

Hvis det drejer sig om vægtafgiftsbetaling for veterankøretøjet, er grænsen 35 år fra første registreringsdato. Her er der altså tale om en "rullende" grænse, hvor der er mulighed for nedsættelse af vægtafgiften til 1/4. Det er dog en betingelse, at køretøjet fremtræder som ved første registrering.

Når det gælder køretøjets indretning og udstyr gælder reglen om, at køretøjet skal være registreret første gang før 1. januar 1951. Så må man bl.a. køre uden kørelys om dagen.

Uddrag af følgende skrivelse:
http://home19.inet.tele.dk/nimbus7/WEBBLAD/August2001/August2001.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 09:12

"Diskofil" <Diskofil.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:32zF8.8969$HN.425160@news010.worldonline.dk...
> Hvilke krav skal en bil opfylde, før den kan betegnes som veteranbil
> (med dertil hørende lavere afgifter)?ve = 1omaling også
>
Når bilen er 35 år går den ned på kvart vægtafgift.
Hvis den importeres efter det 35 år skal du kun betale 20% af den normale
moms(25%) altså 5% i moms - afgiften bliver også nedsat.
Hvis den er fra før 1/1 - 1960 kan den indregistreres som veteranbil og skal
kun synes hvert 8 år.
Biler der er 25-34 år gamle kan forsikres som "Klassiker" - billigt.
Biler der er 35 år eller ældre kan forsikres som "Veteran" - meget billigt.
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454
Mazda 626 2,0 GLX

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 11:28

Kære Parkenss

Flot cut and paste fra siden......

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 12:53

Chevy Power skrev:

> Når bilen er 35 år går den ned på kvart vægtafgift.
> Hvis den importeres efter det 35 år skal du kun betale 20% af den normale
> moms(25%) altså 5% i moms - afgiften bliver også nedsat.
> Hvis den er fra før 1/1 - 1960 kan den indregistreres som veteranbil og skal
> kun synes hvert 8 år.
> Biler der er 25-34 år gamle kan forsikres som "Klassiker" - billigt.
> Biler der er 35 år eller ældre kan forsikres som "Veteran" - meget billigt.

...og for de fleste af ovenstående kræves at bilen ikke bruges som
primært transportmiddel - altså du skal have en anden bil ved siden af.

Ivar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 14:32

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
news:3ce79122$0$97321$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Chevy Power skrev:
>
> > Når bilen er 35 år går den ned på kvart vægtafgift.
> > Hvis den importeres efter det 35 år skal du kun betale 20% af den
normale
> > moms(25%) altså 5% i moms - afgiften bliver også nedsat.
> > Hvis den er fra før 1/1 - 1960 kan den indregistreres som veteranbil og
skal
> > kun synes hvert 8 år.
> > Biler der er 25-34 år gamle kan forsikres som "Klassiker" - billigt.
> > Biler der er 35 år eller ældre kan forsikres som "Veteran" - meget
billigt.
>
> ..og for de fleste af ovenstående kræves at bilen ikke bruges som
> primært transportmiddel - altså du skal have en anden bil ved siden af.
>
> Ivar
>

Ja og den må ikke bruges til hverdags transport, skal stå i en aflåst
garage, skal være i original stand (med fotodokumentation fra begge sider af
bilen) osv osv, det er ikke nemt.

Dog skal det siges at man kan få en brugsveteran forsikring til ca 2200
kr/år hvis man vil køre og ikke bare vise frem på søndage. Den kræver heller
ikke aflåst garage.

Jim Radmer
også på V8 veteran jagt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 20:48

"JR" <jr@NOSPAMradmer.dk> skrev i en meddelelse
news:sPNF8.46$5A.1743@news.get2net.dk...
> "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> news:3ce79122$0$97321$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >

<klip>

> > ..og for de fleste af ovenstående kræves at bilen ikke bruges som
> > primært transportmiddel - altså du skal have en anden bil ved siden af.
> >

Det er rigtigt

>
> Ja og den må ikke bruges til hverdags transport, skal stå i en aflåst
> garage, skal være i original stand (med fotodokumentation fra begge sider
af
> bilen) osv osv, det er ikke nemt.

Fotodokumentation er korrekt - aflåst garage er ikke et krav, citat fra
forsikringsbetingelserne :
"Veteranbilen skal tilstræbes opbevaret i lukket og aflåst garage"

>
> Dog skal det siges at man kan få en brugsveteran forsikring til ca 2200
> kr/år hvis man vil køre og ikke bare vise frem på søndage. Den kræver
heller
> ikke aflåst garage.

Endnu et citat fra betingelserne :
"Veteranbilen må kun benyttes som hobbykøretøj (som en vejledning max. 6.000
km. pr. år) og ikke som daglig brugsbil. Medlemmer af forsikringsklubben
skal have en brugsbil indregistreret i eget navn udover veteranbilen."
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454
Mazda 626 2,0 GLX

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger