/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Problem med overførsel af DV i 16:9 til ~
Fra : cimbrerne
Vist : 366 gange
100 point
Dato : 16-04-04 10:10

Hejsa

Jeg har lige været en måned i Vest-Afrika. Til turen investerede jeg i et MiniDV kamera (SONY DCR-TRV19E). Jeg har optaget små 15 timers video i 16:9 format, som jeg nu gerne vil have overført til min PC til redigering. Med det software som fulgte med kameraet, forvrænger billedet til så det bliver vist som 4:3.

Dette er jeg naturligvis ikke interesseret i, og vil derfor gerne have hjælp/råd til at undgå dette problem!!

At det måske var usmart/dumt at optage i 16:9 fremfor 4:3 kan godt være, men dét er det for sent at gøre noget ved nu.

Det virker ikke rigtigt at det SW som følger med kameraet ikke understøtter kameraets funktioner. Hvad skal jeg gøre?? Jeg er desperat!

Med venlig hilsen
Johnny Nielsen

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 16-04-04 10:45

Øhhhh...... nu er jeg ikke rigtig med.. Det eneste sony mini-dv kamera i den serie du har (DCR-TRV**E-serien), som jeg ved har 16:9 format er DCR-TRV33E. Det er det kamera jeg har, og så vidt jeg kan læse i manualen er 16:9 format ikke muligt på DCR-TRV19E kameraet. Er du helt sikker på at det 16:9 du har optaget i ??

Hvis jeg tager fejl og du har optaget i 16:9 format, så har jeg her en hjemmeside som kan hjælpe dig. http://www.camcorderinfo.com/content/article_widescreen_mode.htm

Mikael

Kommentar
Fra : duckit.dk

Dato : 16-04-04 10:47

ellers brug det gratis program virtualdub som er klart det bedste gratis program til redigering og komprimering og div andre ting, jeg bruger det selv til alt.
www.virtualdub.org

Kommentar
Fra : cimbrerne

Dato : 16-04-04 11:54

Til Mikael_hanna:
Det er muligt at optage i 16:9. Dvs at kameraet blot lægger et par sorte bjælker over de normale billede. Jeg troede også at man fik et større optage areal, men det er som du rigtigt skriver kun "top"modellen det gælder.

mvh Johnny

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 16-04-04 12:18

Ok.

Jeg har stillet dit spørgsmål på et andet forum (den side jeg smed linket til før), og skal nok ajourføre dig med hvad de siger til dit spørgsmål.

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 21-04-04 09:12

Jeg har fået to links til dit problem. Pågældende beder mig læse de her "threads" og tilhørende links grundigt. Der i finder du en mulighed for at løse dit problem.

http://www.dvdrhelp.com/forum/archive/t211221.html
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/184867.php

Det er desværre den eneste hjælp jeg kan yde dig.. håber det kan bruges.

Mikael

Accepteret svar
Fra : mikael_hanna

Modtaget 100 point
Dato : 10-06-04 12:19

Hej du har åbenbart ikke fået hjælp endnu.. jeg fik lige et svar fra en. Prøv at se om du ikke kan bruge dette (læs indlægget fra "Luciano" http://www.camcorderinfo.com/bbs/showthread.php?s=&postid=76445#post76445

Mikael

Godkendelse af svar
Fra : cimbrerne

Dato : 10-06-04 17:43

Tak for svaret mikael_hanna.

Jeg har fornylig fået fingrene i Pinaccle Studio 9, og i dén version kan jeg angive at formatet er 16:9. Og så går det som en leg (næsten). Tak for hjælpen!

Johnny