/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af træloft (listeloft)
Fra : Vatos
Vist : 10513 gange
25 point
Dato : 16-04-04 09:44

Nu har jeg to steder set folk hvor maling af træloft er "mislykkedes". Her mener jeg at loftet (listeloft) blev malet pænt, men når træet arbejder udvider det sig eller trækker sig sammen og derved opstår "revner" i malingen i samlingerne.

Hvad skal man gøre for at undgå dette ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 09:48

Ikke meget, andet et at male når loftet er så tørt som muligt (lige efter en række vinterdage med knaldhård frost). Alternativt må du rive skidtet ned - male det - og op igen.

Træet "suger" og "afgiver" fugt efter hvor meget fugt du har i luften - sådan er det.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 09:52

Det skal altså være så tørt som muligt.....

Hvad hvis man lukker alle vinduer og døre, og varmer rummet op (altså over 25 grader) ? Er det godt nok?

Jeg kan sgu ikke vente med at male til næste frostdag *s*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-04-04 09:57

Hvad med at leje en affugter, som kan stå i rummet? Så kan det da ikke tage så lang tid.

Nej, jeg synes også, at nu må frosten godt vente lidt.

MVH
Camillasmoster

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 09:59

Det hjælper dig sansynligvis ikke nok. At du varmer op, sænker den relative fugtighed men vanddampindholdet målt i kg pr kg luft er det samme. Umiddelbart vil jeg antage at kørsel med en affugter i X-antal dage burde være mere smart. Men at give dig en garanti for at det bliver succes er jeg lidt ked af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 10:01

Iøvrigt er det relativt tørt lige nu. Vi har ret lave nattemperaturer, så duggen sætter sig lystigt om natten. Umiddelbart vil jeg antage at tidspunktet ikke er det ringeste.

Skal du male rigtigt eller lude?

Kommentar
Fra : eln

Dato : 16-04-04 10:04

for 3 år siden malede jeg alle vores lofter med trip trap panelhvid, hvid ikke ekstra hvid , også listelofter 20 år gamle,et stort arbejde,men ingen problemer med revner,først vaske lofterne med trærens dernæst male 2 gange så tyndt som muligt,kun 2 lister ad gangen ellers tørrer malingen for hurtigt,og der bliver "overgange" . årerne i træet er meget synlige

mvh.eln

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 25 point
Dato : 16-04-04 12:17

Hej 3773
Lige et lille fif omkring lud - fik det af en maler. Jeg vil kalde det "lud look alike"
Stuen hos os har fyrtræs loft, og skulle efter min mening "lysnes" da det var blevet lidt mørk i farven.
Her tropper min malerven op med 1 l. hvid murmaling, iblander det i 10 l. vand. begynder at male uden rengøring eller noget (vådt i vådt maling). Jeg tænkte FUCK med store bogstaver, men resultatet blev til min overraskelse, som om loftet lige var blevet ludbehandlet - super! og så koster det ikke en brøkdel af alt det andet.
Det skal lige tilføjes, at det nu er 3 år siden, og at loftet stadig står som nyt.
Hygge...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 12:27

-> Clan. Min lillebror brugte samme princip (også efter råd fra en maler), det blev også pænt (og var billigt). Han brugte billig Bilka-maling.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 12:30

vådt i vådt ??

Han blandede bare malingen med vandet, piskede lidt og så op med det ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-04 12:35

Vådt i vådt Ikke noget med pauser, malingen må ikke tørre og så fortsætte malerarb.
Der skal males med våd maling på vådt påført maling... lad os kalde det vandsjask og ikke maling

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-04 12:38

NB: Mal som andre har beskrevet. 1-2-3 brædder af gangen (hele stuens længde). Hvorefter proceduren gentages på de næste 1-2-3 brædder... til sidst har du taget alle sammen og kan lige plette evt. helligdage efter

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-04 12:40

NNBB: Det ser ud af h...... til + ligner ikke rigtigt noget, men vent bare til det er tørt, så fremstår det flot og "ludbehandlet"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 12:41

Det er nemmere med maling (sjasket) end det er med luden. Luden tørrer temmelig hurtigt. Der kan man nem lave skjolder, hvis det smutter. Lav et forsøg på et løs brædde (hvis du har et), så kan du se om du er tilfreds med resultatet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 12:42

Brug pensel - rulle duer ikke.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-04 12:43

Nå nu bliver der efterhånden mange NNNBBB'er
Husk at omrøre i spanden, da malingen har det med at bundfælde i alt det dersens vand, men ja det blev bare iblandet vandet og så bare ellers "op med det"

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-04-04 13:05

Det går fint med at bruge rulle, hvis bare man husker at trække efter med pensel. Atlså rulle på to tre brædder ad gangen derefter pensel i revnerne og trækkke brædderne af.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 13:37

Hvordan bliver revnerne når træet bliver tørt og trækker sig sammen ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-04-04 13:40

Jeg/vi brugte pensel... og kan ikke se noget når træet arbejder imm. sommer og vinter
(forestil dig lige det strinten og sjasken der ville opstå med noget så flydende som vand på en malerrulle)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 13:44

Loftet skal nok "lud-sjaskes", men der er også skråvægge og de skal nok være helt hvide.

se evt. http://www.aub.dk/~vatos/imgs/105-0557_IMG.JPG

Hvad foreslår I ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 13:54

Jeg har også sådan nogle skråvægge. "Lud-sjask" det hele. Vælg lidt farver til gipsvæggene.

Hvis dit træ ellers er ordentligt tørt, bør det ikke revne og/eller trække sig. Læs øverste indlæg.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 13:57

Jeg vil bare ikke have en sommerhus effekt i stuen med alt det træ.........

Jeg leger lidt med ideen om at flå skråvæggene ned og sætte gips op, så kunne jeg også få isoleret ordenligt samtidig !!
(men fy for pokker det lyder hårdt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 14:04

Nah, ikke så slemt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 14:05

Øbs, hvis du isolerer indvendigt, skal du huske at flå dampspærren ned og genmontere den på den varme side af isoleringen. Sørg for det bliver ordentlig tæt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 14:05

Det siger du, nå der også skal lægges gulv, opsættes ny trappe, ordnes badeværelse og køkken plus det løse !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 14:10

Jeps hårdt arbejde med sådan nogle gamle huse. Alternativet er at "gemme" loftet lidt. "Fusk-lude" træet og fikse det i runde to.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 14:12

Jeg er ikke færdig med mine 19 års ombygning. Til gengæld køber amtet skidtet og brækker det ned - surt show!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-04-04 14:32

Du har ikke et billede af hvordan loftet kommer til at se ud ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 14:34

Nej - beklager (det er derfor du skulle finde dig et loftbrædde, og lave dig en prøve)!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-04-04 08:39

Jeg har lige fået et tip om at bruge en svamp til at sjaske det op med. Var det noget ?

Det er vel også meget vigtigt at blandingsforholdet er den samme over det hele, ellers bliver der vel en synlig forskel ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 08:55

Jeg tror helt klart du har ret i den med blandingsforholdet på maling. Svamp - ja hvorfor ikke. Men som jeg tidligere har skrevet - lav nu en lille prøve først. Prøv ved den lejlighed svampen også. Så får du selv syn for sagen med hvad der er smart.

Ps Fint gammelt hus iøvrigt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-04-04 08:56

takker......vi er også glade for det......vi får nøgle i aften !!

Jeg finder et stykke træ i min lokale Silvan og afprøver på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 09:04

Held og lykke med hytten Vatos.

Husk og lukke og acceptere dine tråde, når du mener at have fået svar, ikk'?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-04-04 09:38

3773: Ja, jeg er igang med lære det.......er jo ny her *s*

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 30-04-04 09:41

Tak for svarene

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 30-04-04 09:43

Hvordan accepterer man flere indlæg ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-04 10:05

Det kan man ikke. Man må vælge en, man synes er bedst.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 03-05-04 08:22

Så kom jeg igang.......efter at have behandlet den ene skråvæg og set den tørre, blev konklussionen at den ikke blev lys nok. Derfor har vi besluttet at male den hvid.

Efter at have givet det meste en gang, kan vi se at det bliver ikke rigtig god løsning.

Tak for hjælpen til alle