/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
FTP server med cisco 1400 router
Fra : TIF
Vist : 475 gange
20 point
Dato : 18-05-02 20:26

Jeg vil gerne sætte en FTP server op, men har visse problemer med det.

Jeg har TDC internet med en cisco 1400 router.
Jeg sidder på LAN (ved ikke om det gør nogen forskel), og når jeg prøver at logge ind på min FTP, gør den intet, som om at den ikke kan connecte til FTP'en.

Jeg har absolut ingen ide om hvad jeg kan gøre?

Tror måske at der er sat en firewall op (hvordan tjekker jeg det?), er der nogen måde at komme uden om den? (hvordan?)

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 18-05-02 20:53

Det kunne godt lyde som om det er en firewall, der driller.

Hvis styresystem kører du med?

Hvad program bruger du til ftp?

Accepteret svar
Fra : martinussen

Modtaget 30 point
Dato : 18-05-02 20:53

Det kunne godt lyde som om det er en firewall, der driller.

Hvis styresystem kører du med?

Hvad program bruger du til ftp?

Kommentar
Fra : TIF

Dato : 18-05-02 20:59

Der bliver brugt Windows 98 og jeg brugte Bulletproof FTP server

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 18-05-02 21:02

øhh, jeg kan ikke huske om der er "indbygget" firewall i windows 98, men der er i XP, jeg finder lige ud af det. Jeg skal bare lige tænde den anden computer op.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 18-05-02 21:13

Det er der, for at slå den fra, skal du gå ind i "internet explorer", trykke op fanebladet "funtioner", trykke "internetindstillinger", og så trykke "Avanceret" i fanebladet, og så skal du slå "V" fra i "brug passiv ftp"...

Hvis du ikke kan finde ud af det så skriv...

Kommentar
Fra : TIF

Dato : 18-05-02 22:47

Nu har jeg ikke lige haft mulighed for at teste det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er problemet.
Hvis det nu ikke skulle virke (hvilket jeg ikke tror det gør) er der så andre forslag? Tror det kan ha noget med routeren at gøre, noget med at portene ikke er åbne eller sådan noget? Er ikke lige den største ekspert inde for det område..

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 00:09

Kære Martinussen

Der er IKKE indbygget firewall i windows 98, det du snakker om har intet med en firewall
at gøre.

TIF hvilken port kører du serveren på ?? 21 ??

Kan du pinge serverens ip-adresse ?? Hvis ja, er det ikke netkablet det er galt med.

kan du telnette til serveren ?? Hvis nej, hvis ja burde der være hul igennem og så ville
jeg nok slå firewallen eller nogle af portene fra.

Dette gøres i routeren, her kan du slå portene fra og til.

Hvis du kører ligepå benytter du port 21 til din ftp-server. hvis du bruger anden port,
kan du kører lige igennem dvs. port 2000 på indersiden af firewallen svarer til port 2000
på ydersiden af firewallen.

Men dette er ikke noget god ide af sikkerhedshensyn, så vælg en port på ydersiden,
der er forskellig fra indersiden af firewallen og konfigurer din router derefter, bare af
sikkerhedsmæssige årsager.

Kommentar
Fra : TIF

Dato : 19-05-02 00:57

Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan telnetter jeg serveren?

Jeg har ikke lige mulighed for at afprøve dette før imorgen, men jeg vil gerne være efterladt med så mange åbne muligheder som muligt.

Men det du siger er at HVIS jeg kan telnette serveren burde jeg også kunne slå portne til og fra?

Sikkerheden er ligegyldig pt da jeg bare gerne vil have dette til at virke :)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 06:28

telnet 127.0.0.1 fra den maskine som serveren sidder på
Ellers telnet (maskinens ip hvor serveren er )

Hmm så kig i routerens konfiguration og åbn for port 21 og sæt serveren til at køre for port 21
så burde det virke.

Har du husket at sætte serveren online og oprette brugerprofiler ?

Kommentar
Fra : TIF

Dato : 19-05-02 12:22

Ja serveren var blevet sat online og jeg har havde lavet en bruger.

Får måske prøvet det senere idag...

Men hvis jeg ikke kan telnette serveren er jeg så på bar bund?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 11:16

"TIF" <TIF.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KYwF8.8948$HN.420216@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil gerne sætte en FTP server op, men har visse problemer med det.
>
> Jeg har TDC internet med en cisco 1400 router.
> Jeg sidder på LAN (ved ikke om det gør nogen forskel), og når jeg prøver
> at logge ind på min FTP, gør den intet, som om at den ikke kan connecte
> til FTP'en.
>
> Jeg har absolut ingen ide om hvad jeg kan gøre?
>
> Tror måske at der er sat en firewall op (hvordan tjekker jeg det?), er
> der nogen måde at komme uden om den? (hvordan?)

Nu mangler der lige en væsentlig detalje her?

Forsøger du at logge på udenfra, altså fra Internettet?

I så fald skal du sikre dig at der er hul gennem routeren på port 21.

Desuden kan det være nødvendigt at sætte din router op til at sende alle
udefra kommende henvendelser på port 21 videre til den maskine hvor
FTP-serveren kører.

Egentlig hører dette spørgsmål hjemme i news:dk.edb.netvaerk så måske du kan
få yderliger e hjælp der.

God fornøjelse

Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-05-02 13:20

"TIF" <TIF.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:KYwF8.8948$HN.420216@news010.worldonline.dk...
> Jeg sidder på LAN (ved ikke om det gør nogen forskel), og når jeg
prøver
> at logge ind på min FTP, gør den intet, som om at den ikke kan
connecte
> til FTP'en.

Du kan ikke forbinde til den eksterne adresse indefra

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Nu med ulødigt content
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-05-02 19:20

Hvis man ikke kan forbinde til en adresse udefra.. hvordan kan jeg så komme i kontakt
med min egen server når jeg taster adressen.
Serveren kører på port 6000, men er en webserver og det kræver trafik på port 80, men
når jeg går in dpå adressen (serverens domæne) uden at angive port fungerer det fint.
Så det du der siger virker ihvertifald IKKE sådan her......