/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmt eller køligt?
Fra : vinterlie
Vist : 615 gange
50 point
Dato : 15-04-04 15:13

Jeg vil gerne vide, om der er nogen der har fundet ud af, om man kan bruge gulvvarme i troperne, - jeg mener med omvendt fortegn, så der er køling i loftet og en god isolering? - Jeg bor i thailand og sommetider er temperaturen over 40 gr. - jeg bruger aircon, men det er nu en gang ikke så behageligt, som et rum uden fan, som er temmelig larmende. Jeg ved der bliver problemer med kondens, men det problem kan vel løses, - så hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg blive overrasket,- men meget, meget glad,
Ven lig hilsen
TV Thailand

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-04-04 15:18

Yes, kølelofter er en kendt måde at køle på, det er bare relativt dyrt. Forudsætningen for en god funktion er at du ligeledes affugter inde i bygningen, ellers får du, som du selv sige kondensproblemer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-04-04 15:19

Er det nybyg, eksisterende eller hva'?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-04-04 15:21

PS Du slipper ikke for ventilatorerne, idet du som nævnt skal affugte. TIl det formål, skal du nødvendigvis trække luft gennem en køleflade.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 15:35

Dette er vel nok det man kan kalde det perfekte køleloft.
Og vel af mærke uden ventilation.

http://www.ibsdk.com/Koleloft-filer/frame.htm

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 15:37

Klik ind på "Hvorfor bruge radiant køling".

Kommentar
Fra : vinterlie

Dato : 15-04-04 16:09

til 3773: Tak ska' du ha', men hvad mener du med en køleflade?
til ellebye. Tak, - og derefter , - har du en god ven der kan hjælpe dig? Eller er du altvidende?- Du besvarede spørgsmål om , hvordan en novice skulde bruge fotoshop og iMac, - jeg spø'r bare!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 16:41

Nu ved jeg ikke om spørgsmålet går på mig, men jeg er uddannet klejnsmed indenfor ventilation med en overbygning som ingeniør, og 57 år, så lidt erfaringer har man da opsparet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-04 17:32

Uden at vide det præcis, vil jeg tro at det kan lade sig gøre med en køleslange i loftet.
Men jo kortere den er, vil du med stor afkøling opnå kondens omkring slangen.
Temperaturen skal bare holdes højere end dugpunktet - men det er jo ikke sikkert, at det er nok til at afkøle rummet.
Emesen.

Kommentar
Fra : vinterlie

Dato : 15-04-04 17:38

Jeg fi k hjælp fra en ellebye for ca et halvt år siden - derfor! - Desværre tror jeg ikke det er muligt købe de lofter i Thailand, men det bli'r da sjovt at forsøge med de midler jeg har til rådighed, (jeg bor temmelig langt udenfor alfarvej) så jeg vil prøve med de samme metoder der bruges i DK til gulvvarme.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen Vinterlie

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-04-04 20:15

Man kan i princippet bruge alt hvad der kan løbe en væske igennem, blot man kan køle væsken ned igen, skal vi sige til 20 grader, vand er nok det bedste, den kolde luft vil helt af naturlige årsager synke ned, og der vil selv blive skabt er naturlig cirkulation af luften, så man ikke føler man sidder i træk.
Om der vil blive så stort et problem med kondens tror jeg ikke, men med lidt teknisk snilde kunne man lave et underhængt bassin til opsamling af kondens, og lede vandet væk på den måde.

PS! Hvor bor du, jeg vil da gerne komme ned at lave det for dig.

Held og lykke med projektet.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 08:41

De der lofter kender jeg aldeles udemærket ellebye. Jeg kan oplyse dig at de færdige kølelofter er særdeles dyre at købe, uanset fabrikat.

->Vinterlie. Jeg opererer i kølebranchen (og ventilationsbranchen).

Problematikken i den nævnte kølemetode er at du ikke kan køle under dugpunkten, eller sagt på en anden måde. Du kan ikke tillade at have temperaturer lavere end dugpunktet på dine køleslanger (eller rør). For at gøre et sådan system effektivt og brugbart er du derfor nødt til at affugte luften i rummet. Under danske forhold klarer man dette ved at affugte ventilationsluften. Dette gøres ved at nedkøle indblæsningsluften f. eks til 12 - 15° og så genopvarme den en anelse inden du puster den ind. I danske kontorer har du ingen nævneværdig fugttilvækst, derfor behøver man ikke tage højde for dette. Når man har affugtet luften, sænker man dugpunktstemperaturen - dvs den absolutte fugtighed sænkes (også den relative). Har du f. eks affugtet til 0,009 kg vand/kg luft, kan du tillade en væsketemperatur på ca 12° som kølemedie uden at få kondensation.

At Invensys siger de kan få skidtet til at du uden ventilation er bluff, idet man så er nødt til at begrænse ydelsen vha dugpunktsføler for ikke at lave regnvejr. Du kan med andre ord ikke affugte med sådan et loft, men kun yde en tør køling. Hvis du f. eks. har temmelig fugtig luft virker sådan et system ganske simpelt ikke.

Har du stadig lysterne i denne retning, vil jeg anbefale at du monterer et standard AC anlæg evt med en underdimensioneret indedel, således at du får maksimal affugtning. Alternativt (bedre ide) laver du et friskluftanlæg bestående af filter køleflade og ventilator + lyddæmper for tilførsel af afkølet (affugtet) udeluft. I thailand behøver du ikke udsuge, men kan nøjes med at generere et mindre overtryk. Dernæst laver du et stålloft og monterer små kobberrør i dette. Til at trække selve kølingen skal du bruge et vandkøleanlæg der kan afkøle vandet.

For at kunne dimensionere nærmere er jeg dog nødt til at kende udeparametrene. Hvad er normaltemperatur/fugt og dimensionerende max temp/fugt i Thailand.

Men hvorfor ikke bare lave en centralt luft-køleanlæg monteret eksternt og så lyddæmpe kanalerne? Dette er klart det nemmeste. Hvis kanalhastighederne holdes tilstrækkelig lave og du lyddæmper lidt rigeligt kan du snildt lyddæmpe til <28 dB - det kan du ganske simpelt ikke høre.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-04-04 09:18

>3773, det er heller ikke en løsning vinterlie vil benytte, så vidt jeg kan forstå skal det være noget man selv kan lave på en nem måde. Og den nemmeste er vel den med omvendt gulvvarme, altså et rørsystem i loftet med køligere vand og så blot den naturlige cirkulation ml. kold og varm kuft.
Kondens må kunne løses på en rimelig nem måde, evt. nogle render under rørerne der afleder vandet.
Så vidt jeg forstå er rummet ikke så stort??, men alt det kan spørgeren måske svare på.

Vi var ellers ved at overveje kølelofter i SMK, lige inden jeg måtte forlade arbejdsmarkedet, men kan desværre ikke huske hvilket system og hvem der producerede det, men da det var til kontolokaler måtte det hverken larme, eller falde kondensvand ned.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 09:39

Jeg har set kølelofter "overvejet" masser af gange og ganske få indkøb. Som nævnt er anskaffelsesomkostningerne voldsomme i forhold til konventionel køling. Selv set i forhold til køling via ventilation, som ellers er særdeles omkostningstung er kølelofterne værre. Når man samtidig har in mente at systemet som ovnfor nævnt fordrer affugtning (uanset de gyldne løfter), tjaee så er det lidt uinteressant. Ønsker man at have mange mange meter kondensbakke til at hænge under loftet - jamen så bevares. Husk på du kun har selvcirkulationen til at få det til at virke med, derfor taler vi ganske mange meter rør for at få et brugbart anlæg, med mindre du kører store temperaturforskelle. Kører du med stort delta T er resultatet rigtig meget vand og mulighed for kuldedrop. Det er stadig langt langt lettere at bruge noget standard kram og derefter lyddæmpe installationen. Ligeledes har du anderledes styr over tingene og kan affugte luften (hvilket har voldsom betydning for menneskets oplevelse af temperaturen).
Husk også på at vandkøleanlæg er dyrere end DX anlæg.

->Vinterlie - Undersøg om du kan få Panasonic klimaanlæg out there. Disse er temmelig støjsvage. Glem køleloftet med mindre du keder dig og har for mange penge.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-04 12:31

Panasonic..............................kan jo også varme hvis det skulle være.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-04-04 12:49

Ja hvis du køber den som varmepumpe, enten on/off eller luxus udgaven E-scroll. Markedets mest støjsvage AC. Lækre små maskiner. Ønsker mig selv sådan en bette E-scroll. Disse kører ovenikøbet trinløs både køle og varme, COP over fire osv osv. 3 års garanti, 5 års kompressorgaranti.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 13:26

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye