/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha FS1 4 gear tænding
Fra : kandu4thomas
Vist : 4280 gange
100 point
Dato : 15-04-04 14:55

Heysa... !

Hmmm.. jeg står og roder med min Yamaha FS1 4 gear, men den er lidt mærkelig i trækket og har nogle starts problemmer, derfor skal jeg ha stillet tændingen.. Er der nogle der lige har en guide til hvordan man stiller tændingen på såden nogle.. Helst en rigtig godt forklaret guide, da jeg aldrig har stillet en Platin tænding før!
MVH
Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-04 20:37

Skruer dækselet af, drejer svinghjulet indtil du gennem det største hul kan se at platinerne går fra hinanden. Åbner den bevægelige del mere op, og ser efter hvor brændte de er. Den ene del får et "bjerg" og den anden del får et hul, hvis de er slidte.
Hvis de er slidte skal svinghjulet aftrækkes og nye med kondensator monteres. Kondensator SKAL skiftes hvis du kan se en kraftig blå gnist fra platinerne, når motoren går.
Køb de bedste platiner og kondensator fra THansen, ikke de billige.
Nye platiner, skal sprittes af på kontaktfladerne.
Du køber et søgerblad ved THansen, ligger 2 blade sammen der giver: 0,35mm.
Åben med en skruetrækker den bevægelige del, søgerbladene lægges ind, der trækkes let og skuppes let, samtidig med du drejer svinghjulet, til et punkt hvor der er max åbning, og der skal du kunne mærke at modstanden bliver mindre, der må vi formode at afstanden er 0,35 mm. Men man kan jo aldrig ramme 100%, men afstanden bør være mellem 0,3-0,4 mm.
Justering: Løsen skruen der holder den faste del af platinerne, men kun så meget at en stor fladhoved skruetrækker, kan komme ind og bevæge den faste del, ved at skruetrækkeren sættes ind der hvor der er en "skrip" i bagpladen og i platinfoden. Når skruetrækkeren drejes kan du åbne eller lukke platinerne. MEN: du kan ikke kontrollere afstanden, før den faste del igen er spændt, da den spænding med skruen kan flytte afstanden lidt.
NB: Den bevægelige del har en "slidfod" der kører inde på akselen/svinghjulet, den bør få en meget lille dråbe olie eller bedre fedt, hvis du kan komme til at give den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 15-04-04 23:43

Takker Palle... Hvad skulle man gøre uden dig, hehe.. ! Jeg vil straks hoppe igang med at justere imogen.. !
MVH
Thomas P

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-04 07:42

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det.

Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-06-04 13:36

Tak for svaret pallebhansen.