/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvidt svampelignende ang. på havefliser
Fra : SACA2
Vist : 10439 gange
100 point
Dato : 18-05-02 20:20

Mine farvede havefliser ligner snart en der lider af en pigmentfejl. Hvide runde pletter overalt. Hvordan får jeg det væk. Jeg har forsøgt klorin, rodalon til udendørs. Det sidste har "trukket" i 4 timer under plastik og bagefter skuret med en hård børste og skrabet med en kniv. Resultatet er ikke tilfredsstillende. Kan jeg bare højtryksspule det væk? Eller hvad gør jeg???

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 19-05-02 13:05

Hej SACA2

"Det er Leth" har nogle opskrifter på at fjerne forskellige belægninger. Dem har jeg "sakset" til dig og de følger her:

Fliser med hvidskimmel, rengøring af:

Hvad skal du bruge
· Klorrengøring
· Vand
· Balje
· Skurebørste eller stiv kost

Sådan gør du
1. Lav en blanding af ½ vand og ½ klorrengøring
2. Hæld en smule på flisen og skur med skurebørsten eller en stiv kost
3. Lad blandingen virke nogle minutter
4. Skur igen
5. Vask af med rent vand

Fliser, oliepletter på:

Hvad skal du bruge
· Petroleum
· Cement

Sådan gør du
1. Hæld petroleum ud over pletten for at opløse den
2. Lad det virke cirka 10 til 20 minutter
3. Drys derefter cement på
4. Lad det suge til dagen efter.

Fliser, rust på:
Hvis du har været uheldig og har spildt jernvitriol på dine fliser, kan du rense dem af med denne blanding:

Hvad skal du bruge
· Oxalsyre
· Lunkent vand
· Glas med låg
· Børste
· Handsker

Sådan gør du
1. Tag handsker på
2. Kog 1 liter vand og lad vandet blive lunkent
3. Bland oxalsyre og vand til en 10 procents opløsning 4. Brug en børste til at påføre dine fliser opløsningen eller hæld det direkte på
5. Lad blandingen virke, skrub eventuelt med børsten
6. Skyl godt efter med vand

Jernvitriol bruges til bekæmpelse af mos i græsplæner. Hvis du ikke bruger hele oxalsyreblandingen så lad den stå i glasset og gem den til næste gang, du får brug for den.

Jeg ved godt, at det ikke er oliepletter m.v. du har på fliserne, men hvis nu det ene råd ikke virker, så gør det andet måske.... Og så kan du jo evt. forsøge dig med et spørgsmål til "det er Leth" - det har jeg selv gjort, og fik såmænd også et svar.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 19-05-02 14:48

Jeg har afprøvet disse midler og har også været på Leths siden, inden jeg stillede mit spørgsmål her. Så dette svar kan jeg IKKE acceptere, desværre. mvh SACA2

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 19-05-02 15:32

Hej

Jeg tvivler på at du kan få det fjernet med Højtryksrens når ovenståend ikke har kunne hjælpe dig. Ved du hvad dine fliser er lavet af ? Har du selv investeret i fliserne,--så spørg der hvor du har købt dem.

Jeg har personligt haft god erfaring med et middel der hedder : "Husrens",--men det var ikke på farvede fliser. Har fundet et link til dig :http://www.sgc.sadolin.dk/tdb-produkt.php3?produkt=22
Prøv at spørge efter gode råd i dit byggemarked.
Alt efter hvor store dine fliser er,-- samt om de er optagelige,--så pil en flise op og medbring til Byggemarkedet.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 19-05-02 16:09

Nej jeg ved ikke hvad fliserne er lavet af og har ikke selv købt dem. Men jeg vil pøve dit råd og hvis det virker får du point

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 20-05-02 20:47

hej igen,
jf. min svigerfar (som også haft de mærkelige hvide belægninger på sine havefliser) så kan man "sgu da bare" højtrykspule dem væk. Problemet ligger tilsyneladende i flisekvaliteten, for hans fliser har fået nye hvide pletter. Hans teori er, at fliserne er forvitrede og derfor giver svampesporerne grobund.

hans opskrift: trykspul dem hvert år eller skift dem ud med nogle i en bedre kvalitet. Det sidste er en dyr løsning (som han selv går og summer lidt på) og det var nok ikke lige det du gerne ville have.

kjeldgaard

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 23-05-02 06:57

Tak for dit svar netper. Men det lyder som om du ikke har læst om de forsøg jeg har gjort for at fjerne belægningen. Ærgeligt at du spilder tid på at skrive noget jeg jo har beskrevet jeg har forsøgt.

Kommentar
Fra : lark

Dato : 25-05-02 22:49

Til SACA2.
Der kan muligvis være tale om saltpeterudfældning, og det kan man komme til livs ved hjælp af en saltsyreopløsning som man også anvender på murværk.
MVH lærk

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-05-02 23:04

Jeg beklager at jeg ikke har forstået din tekst korrekt, men jeg bruger jævnligt klorin uden opblanding i vand til at fjerne alger, og når det får lov til at virke lidt tid så er det faktisk ikke engang nødvendigt at skrubbe for at fjerne algerne.

Et gammelt husråd mod alger er blåsten, men det er vist ikke så godt for miljøet så det bruges ikke så meget mere.

Uddrag af tekst fra nedestående side:
Mos og Laver på hustage kan fjernes med blåsten ( kobbersulfat), der også er effektiv til at opløse zinktagrender.

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm

Kommentar
Fra : lark

Dato : 03-06-02 18:08

Til SACA2
Det kunne være interessant at høre om du er kommet videre med dit "fliseproblem".
Hilsen
"lark"

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 03-06-02 21:13

Desværre er jeg endnu ikke kommet videre med mit fliseprojekt. Jeg har besøgt flere byggemarkeder medbringende en flise, men det er meget forskellige meninger om, hvad de "fejler", lige fra heksering (troede det var noget græsset fik), til svampe. Det sidste hælder jeg jo selv til. Jeg har også besøgt en flisehandler, der forsøger på at finde et middel, men desværre virker det kun "lidt" og dvs. ikke optimalt.
Jeg er blevet oplyst at dette fænomen ikke findes nord for Limfjorden, så det må jo have noget med klimaændringer at gøre. Jeg skal nok melde tilbage, når problemet er løst, men jeg håber stadig på at finde svaret her!

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 14-07-02 11:53

Nej spørgsmålet er IKKE løst. Mine fliser ser stadig herrens ud.. og INTET har hjulpet. Derfor er dette spørgsmål ikke lukket. En eller anden må da ligge inde med et svar.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-07-02 12:56

Hej Saca,

hvis du ikke har fået løst dit problem, så afvis det formodede svar... ellers vil det automatisk blive lukket omkring en ca. 14 dages tid...
og der er nok ikke meget hjælp at hente når dit spørgsmål først er blevet lukket... for så ser det jo ud som om det er blevet besvaret og der er fundet en løsning... samt hvis der er nogle med det samme problem som dig vil de jo heller ikke få meget ud af at gå ind og så se at Zonker har lukket dit spørgsmål med et formodet svar...

held og lykke med fliserne... og jeg håber der en der kommer og gi'r dig en løsning på dit problem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-07-02 12:58

Hej igen,

forresten har du evt. prøvet at kontakte Leth... det ku' jo være at han ku' hjælpe... han hjælper jo faktisk med en hel del...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 19-07-02 17:06

Tak for svaret.. men rent faktisk har vi haft vejarbejde og nogleaf fliserne HAR ligget under et lag grus i 2 måneder.. men der er overhovedet ikke forskel på dem der har ligget under grus og dem der ikke har. Men jeg forstår godt at man måske kunne tro at det hjælper. men det fjerner jo åbenbart ikke genstridige svampebelægninger.

Kommentar
Fra : viv

Dato : 15-10-02 11:15

Jeg tror det er salt,du ser på dine fliser...du kan så prøve med de midler (fra husholdningen) der trækker salt til sig...Har du prøvet det ??

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 15-10-02 21:27

Ja jeg har prøvet eddieke..har du et andet forslag?????

Kommentar
Fra : viv

Dato : 16-10-02 10:05

Ja,du kan prøve med eks.kartoffelmel,flisen skal være våd- det skal være tørvejr forstås !
Det er meningen det skal trække saltet ud af flisen - for at gøre det skal der trækkes vand ud af den og med vandet kommer saltet - ligesom i anatomien!

Kommentar
Fra : viv

Dato : 13-05-03 14:23

Hejsa.

det er vel ikke sådan,at du helt fra begyndelsen af har fået klorin på dine farvede fliser ???
Det laver også hvide pletter,hvis det får lov at ligge...selvom du har brugt klorin,i forsøget på,at rense fliserne..er der nok ingen skade sket,da du formentlig har skyllet efter med rent vand,

hvis du har fundet ud af en løsning,eller hvad det er..kan du så ikke skrive det her..da det kunne være spændende,at vide....også selvom du ikke har kunnet bruge nogle af svarene,du har fået !

vh Viv.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 13-05-03 18:29

Nej jeg har stadig ikke fået bugt med mit svapelignede angreb på fliserne..Det er noget "område bestemt" for rigtig mange i mit boligkvarter" kæmper med det og ingen har indtilnu fundet en løsning..Har hørt at dette "angreb" aldrig er set nord for Limfjorden. Men nej jeg har heller ikke "tabt" klorin udover 28 m2 fliser i forhaven og i haven. Hvis nogen stadig ligger inde med gode ideer..ville jeg blive MEGET glad og lettet...

Kommentar
Fra : viv

Dato : 13-05-03 18:39

Ha-ha...nå jeg var ikke lige klar over,at det drejede sig om 28 m2 !!!!!

Men det er da interresant,at det er kendt i området...har du prøvet at forhøre dig på teknisk forvaltning ?

Jeg tænker på,at det lyder som om det er noget,der trækker op i flisen fra jorden.
Ved du hvad der har været på grunden før ??

Kommentar
Fra : Stone

Dato : 12-10-03 00:20

Hej Prøv det med at dække det hele af med et lag grus vinteren over så er der ikke noget til foråret