/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk med XP router og hub
Fra : User
Vist : 699 gange
35 point
Dato : 18-05-02 14:15

Jeg har to pc'ere med XP. De er begge forbundet til adsl internnet via en lille hub som igen er koblet til en router. Jeg sætter indstillingerne som nu plejer, med TCP/IP osv. men så kan jeg ikke på nogen måde oprette forbindelse mellem dem. Jeg har delt mine harddiske, og jeg har sat guest account'en til. Når jeg så i netværksegenskaberne tilføjer protokollen NWlink IPX/SPX/Netbios (som efter hvad der står faktisk bruges af netware netværk) så er der netværk mellem de to pc'ere som jeg ville have det.
Hvordan kan det være?

PS: Et andet lille spørgsmål; er der i et netværk meget stor forskel på køre med fast ip og automatisk konfig??

Kommentar
Fra : User

Dato : 18-05-02 16:11

Hvordan kan det så være at man plejer at kunne klare sig uden IPX/SPX på fx win98 pc'ere...? Jeg har faktisk også kunnet det med win xp... Altså sådan at de to pc'ere kunne se hinanden, dele filer osv.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 35 point
Dato : 18-05-02 16:57

Jeg snakker IKKE om IPX/SPX men derimod om netbios, i windows 98/ME/95 bliver den
automatisk installeret når du installeret tcp/ip, men du skal selv gøre det i Windows XP,
derfor.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-05-02 16:57

Hej Anonyme Bruger

Nu er jeg ikke ligefrem nogen haj til det med netværk, men problemet
er nok det, at Windows ikke er helt optimal til det der med fil-deling
over TCP/IP (internets) protokollen. Det er lidt kikset, da det er
Microsofts standard protokol og har været det siden Win '98.

Jeg har en '98 som deler filer med en 2000, og det virkede ikke når
jeg bruger TCP/IP alene, kun når man supplerer med en protokol som
f.eks. Netbios eller IPX. Det kan skyldes at de informationer der
transporteres i Netbios protokollen i TCP/IP er uddelegeret til
"overbygninger" på TCP/IP som f.eks. FTP-protokollen Telnet
protokollen og UDP-pakker (jeg håber jeg husker rigtigt - det er dem
man bruger til spil mv.).

Forskellen mellem dynamisk og statisk tildeling af IP-adresser er, at
med dynamisk tildeling kan flere brugere deles om en fast (statisk)
IP-adresse. Tænk på statisk tildeling af IP-adresse som et
telefonabonnent, og dynamisk tildeling som en telefonboks. Ringer man
til fru Jensen på hendes statiske telefonlinje er det altid hende der
ta'r telefonen, men ringer man til den "dynamiske" telefonboks
nedenfor hendes vindue er det ikke nødvendigvis hende der svarer, men
det kan det være, det kan også være enhver anden der står i boksen.
De fleste routere arbejder udadtil mod internettet med dynamisk
tildeling, altså den ta'r den første ledige adresse udbyderen
tilbyder, og routerens adresse ude på nettet er forskellig fra gang
til gang du kobler op. Indadtil arbejder routeren med fast (statisk)
tildeling af IP-adresser typisk i det lukkede klasse C net (hvor alle
adresser starter med 192.168.x.y.). Dynamisk tildeling styres normalt
med DHCP. Gamle implementeringer af TCP/IP (så som 386sx egnede
udgaver af Trumpet Winsock) understøtter ikke DHCP, men takket være
din router kan du komme på med den gamle maskine alligevel!

Jeg er ikke nogen ørn til det der med netværk. Hvis jeg har skrevet
noget forkert så ret mig venligst en-eller-anden (og brug et pænt
sprog!) Jeg har svaret på indlægget fordi man fortjener et hurtigt
svar, og fordi jeg trods alt mener at ha' noget fornuftigt at sige.

V.H.
Bo

On Sat, 18 May 2002 12:14:57 GMT, "User" <User.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har to pc'ere med XP. De er begge forbundet til adsl internnet via
>en lille hub som igen er koblet til en router. Jeg sætter
>indstillingerne som nu plejer, med TCP/IP osv. men så kan jeg ikke på
>nogen måde oprette forbindelse mellem dem. Jeg har delt mine harddiske,
>og jeg har sat guest account'en til. Når jeg så i netværksegenskaberne
>tilføjer protokollen NWlink IPX/SPX/Netbios (som efter hvad der står
>faktisk bruges af netware netværk) så er der netværk mellem de to pc'ere
>som jeg ville have det.
>Hvordan kan det være?
>
>PS: Et andet lille spørgsmål; er der i et netværk meget stor forskel på
>køre med fast ip og automatisk konfig??
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : User

Dato : 18-05-02 18:42

Okay tak for hjælpen

Men lige en ting, jeg synes jeg har hørt noget om det skulle være langsommere at køre med IPX og mindre sikkert (mht. hackere og lign) kan det passe eller det ligegyldigt når der er firewall i min router?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-05-02 23:44

Kære Bo

Det er IKKE korrekt når du skriver :

"Forskellen mellem dynamisk og statisk tildeling af IP-adresser er, at med dynamisk
tildeling kan flere brugere deles om en fast (statisk) IP-adresse. "

Med DHCP lader du simpelthen den maskine, som er server tildele adresserne til de
enkelte klienter når de logger på netværket. Og den bruger derfor de adresser, som
der pt. er behov for.

Uden DHCP bruger du fast tildeling af IP-adresser til hver klient og det er sværere
at administrere.

Når du snakker om at flere klienter kan dele en fast IP-adresse tager du fejl, fordi
både når du bruger DCHP og ikke bruger DHCP har gateway'en en fast IP-adresse
og den bruger klienterne til at route trafikken igennem. Og de er ligeglade om du
benytter DHCP eller ej.