/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Capinordic aktier
Fra : sniperdk
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 14-04-04 13:37

HJÆLP !

Ingen kan give mig et fornuftigt svar, håber at der er et klogt hovede her...

Jeg har købt en masse Capinordic aktier til kurs 4,00 kr.

På deres generalforsamling den 26/4 skal der behandles et forslag om nedsættelse af selskabets aktiekapital til dækning af underskudet...
" Nedsættelsen sker ved ændring af aktiernes stykstørrelse fra DKK 5,00 til DKK 0,50 " Se evt børsmeddelsen på fondsbørsen http://www.stockwise.dk/cgi-bin/GW5/GWWEB.EXE/,,swdom.swpost.swpost_library,65556

Betyder det så at mine aktier højst sansynligt går fra kurs 4 til kurs 0,40, altså mine penge bliver 10 gange mindre ?

Jeg har mailet til firmaet om jeg fik 10 gange så mange aktier, det gør jeg ikke.
Svar fra firmaet : "Nej, antalet aktier ändras inte utan det är en nedsättning av det nominella värdet av respektive aktie."

Håber en kan forklare en amatør som mig det.... !

--
MVH

Brian Laybourn

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 14-04-04 13:53

Den nominelle værdi af en aktie har i sig selv ingen betydning for værdien/kursen af aktien. Det er forsat det samme antal aktier, som ejer selskabet og dermed de fremtidige indtægtsstrømme. Det hyppigste er dog, at man øger antallet af aktier samtidigt med, at man nedsætter stykstørrelsen. Nytegning af aktier kan ikke ske til kurser under 100, og det er sikkert derfor, at nedsættelsen finder sted.

Mvh

Claus

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-04 14:31

Ingen kan love dig at din aktie fortsat vil være 4 kr. værd, men i denne sammenhæng har det intet med værdien af aktien at gøre, det er helt som >DAF_direktoer beskriver det.

Et lille eksempel lige her og nu hvor jeg er online på invest, eks. nordea har en her og nu kurs på 42,20 (øre) mens stk.-størrelsen er 500. Personligt villle jeg juble tage en tur jorden rundt og hvad jeg nu kunne finde på, hvis de aktier jeg her her lige er blevet 500 gange mere værd.

Så ingen grund til panik dine aktier er stadig det samme værd.

mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 14-04-04 14:34

Tak for svaret ellebye.

Jeg prøver at undgå panik ...!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-04-04 14:37

Lige en ekstra kommentar, de omtalte aktier handles pt. til kurs 3.86.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 14-04-04 14:47

Nedsættelsen af stykstørrelsen er en regnskabsteknisk manøvre.

Den bevirker, at der flyttes penge fra den "bundne" aktiekapital til de frie reserver, i dette tilfælde for at dække opståede underskud.

Eksempel:
Før:
Aktiekapital 100
Underskud -20
Egenkapital 80

Efter:
Aktiekapital 80
Underskud 0
Egenkapital 80