/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Solceller og bilbatterier
Fra : vildskud
Vist : 3192 gange
50 point
Dato : 14-04-04 13:16

Hej forum

Jeg skal til at flytte i kolonihave hus og skal i den forbindelse have fundet ud af, hvordan jeg får strøm til hytten.
Hvor mange solceller/ bilbatterier skal man have for at trække strøm til musikanlæg, lamper og tv? Og kan man køre en computer på disse?
Findes der andre alternative måder at lave strøm på?
Er der nogen der kender en internetside hvor man kan få besked om sådanne ting?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 13:18

Prøv en lille vindmølle.
Solceller/batterier klarer ikke radio tv pc og lys.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 14-04-04 13:19

Her kan du læse om alternativ energi.
http://www.orgve.dk/dk/index-dk.htm

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 14-04-04 13:22
Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-04-04 14:18

i solen er der varme
i vinden energi

Jeg tror ikke i kan have en vindmølle til jeres forbrug, men jeg vil da foreslåi kigger på de linkk der er skrevet om alternativ energi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 14:20

Så er alternativet en vandmølle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-04 14:20

Du kan jo investere i en lille benzingenerator - den burde kunne levere strøm nok.
Solceller vil aldrig virke med et sådant forbrug.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 14:23

En generator som refi foreslår, god ide forresten,
kan fås for mellem 2 og 3 tusind kroner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-04 14:46

Her er lidt om generatorer.
http://www.yamatek.gl/generator.htm

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-04-04 15:09

En generator er udmærket, men larmer ofte. Den kan sikker også kun dække jeres forbrug til f.eks. fjernsyn. Ellers må du have et gaskøleskab, gasvandvarmer mv. transistorradioen eksister da også stadig. -Også måske nyde at alting går lidt langsommere i kolonihaven.

25> både sol og vind er energi, det er kun spørgsmål om formen.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 14-04-04 17:04

Her er et link der måsk kan give lidt inspiration.
http://www.marlec.co.uk/products/prods/rut913.htm
Der er flere fabrikater men jeg aner ikke hvad prisen er, jeg har læst at den fint dækker energibehovet i en båd, og det er vel ca det samme i et kolonihavehus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-04 17:12

En sådan "mølle" er nok god til et bevægeligt objekt, men gør nok ikke meget gavn i et sommerhus.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 14-04-04 22:01

Jeg er helt forbløffet over alle de svar! og så hurtigt! Tak skal I alle have.... Vil gerne have endnu flere gode ideer til livet i kolonihaven....
Skal man acceptere et svar? Hvad nu hvis man synes alle svarene er gode?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 14-04-04 22:46

Hej Refi, en vindmølle er nu bedst når den står på en fast plads med mindre du sejler imod vinden, nu var det jo ikke et sommerhus men et kolonihave hus, og udgangspunktet var bilbatterier, hvis du kan lade med op til 250w på batterierne er det vist ikke så dumt, især ikke hvis vi snakker om en bærbar pc.

vildskud:
Hvis du vil have lukket tråden skal der accepteres et svar, men du har jo opfordret til flere svar så du kan da vente indtil du synes du har fået et svar der passer til dine muligheder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-04 23:02

"ahtn"
Jo det vil jeg da give dig ret i. Men hvis den både skal trække lys og pc og ikke mindst TV så skal der nu en del strøm til.
Men det er da et alternativ.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 24-05-04 09:48

bilbatteri = 12 volt (ca.) dvs. du har 12 watt pr. Ampere time eks. bilbatteri på 60 ah = 60 * 12 = 720 watt
men bilbatterier kan IKKE tåle at blive afladet helt, du får den bedste ydelse overfor holdbarhed ved ca. 50 % afladning.

dvs. du kan bruge de 720 / 2 = 360 watt i et 60 ah batteri, så er det jo bare at gange op.

forbrug * antal timer = behov

hvordan du så vil lade op er noget andet, solceller er en udemærket idé, lidt dyr stadig! ellers kan man jo lade en generator stå om dagen og lade på batterierne, og så slukke den ved spisetid! slevom en generator en næsten lydløs er den alligevel kedlig at høre på dagen lang....!

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 24-05-04 09:51

...der er jo også såkaldte "fritids" batterier, som er deepcycle og kan tåle at blive afladet 100 %, de er lidt dyrere i indkøb, men holder også længere til din type forbrug..!

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 24-05-04 09:53

beregn dit forbrug, så kan vi komme nærmere på hvad du skal bruge af kilde......!

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 23-06-04 22:13

Hej Vildskud.. en generator kan laves billigt ved hjælp af en gammel fræsermotor (den med remmen siddende i siden modsat af plæneklippermotor med klingen nedenunder) og så en brugt bilgenerator..

Det skulle ikke koste meget i den blå avis og det virker fint

Har selv sådan en kørende i kolonien - det bruger lidt benzin og larmer lidt men ellers fint, jeg overvejer selv at købe solceller for at kunne lade på batteriet når jeg ikke er til stede og så for at slippe for støjen.

Nå må hellere over til mine egne problemer..

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 30-06-04 22:16

Vildskud: ER det ikke på tide at lukke dit spørgsmål, du har nu fået så mange svar men tar dem åbenbart ikke seriøs. Så spørgsmål fra dig i eftertiden får du nok ikke mange svar på. LUK

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 05-07-04 23:49

http://www.kerychip.dk/shoppen/index.htm

Tryk på "E-shop"-knappen,
tryk derefter på ef de med Orange markerede tekstlinier..
Der kommer en ny side frem hvor der et godt stykke nede er fremhævet2 solcellesystemer.. det nederste skulle kunne forsyne4 lamper a 5watt + 14" TV, og bærbar PC i 4-5 timer/dag.. håber du finder det.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 01-09-04 09:01

Gå ind på Google og søg på "solcelle", og der dukker flere interessante sider op med solcelleanlæg + beregninger af forbrug. Du skal nok regne med et solpanel på ca. 100 W/12 Volt, en inverter 12v/230v + 2-3 autoakkumulatorer i parallel for at kunne trække det ønskede forbrug ud. Solcellerne vil løbe op i ca. 4000-5000 kr. Siderne indeholder også forskellige sparelamper til 12 volt, hvilket også vil hjælpe i regnestykket. Se også www. solkraft.dk

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 10:08

Hej forum

Tak for alle svarene.
Jeg kan kun undre mig over den hidsighed, man ofte ser herinde, blot fordi man ikke lukker sit spørgsmål...
Kan man ikke bare lade være med at kigge mere på tråden, hvis man bliver så ophidset af det?
Det kunne jo tænkes, at nogle mennesker har andet at lave, bliver syge i længere tid, tager på ferie ell. lign...

Men nok om det. Tak for alle de gode svar - det har været svært at vælge, hvilken besvarelse der var den bedste...

Men jeg må nok sige, at Teil løber med sejren.

Vh. vildskud

Godkendelse af svar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 10:09

Tak for svaret Teil.