/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
forkort tungebånd
Fra : louisez
Vist : 899 gange
20 point
Dato : 14-04-04 12:39

vi har lige siden frederik blev født fået afvide at hans tungebånd var meget kort vores sp sage at vi skulle se tiden an om det var noget som ville blive et problem for hans sprog for så kunne man tage til en øre næse hals læge og få det klippede... nu er han 1 år og nu kan man rigtigt se hvor kort det er når han spiser kan man se at tungen bliver trukkede lidt tilbage og han kan heller ikke rigtigt få tungen ud af munden..
jeg har nu snakkede med en ande sp og hun sage at hun ikke kunne forstå at vi ikke lige fra starten var blevet rådet til at få det klippede med det sammen både forde at jo stører de bliver jo merer beviste bliver de om det de skal igennem og at hun ikke kan forstå hvorfor man skulle vente til han bliver 3 år med at se om det evt var gået ud over hans sprog for så først der at skulle til at gøre noget ved det der i stede for at forbygge.. jeg har nu fået en henvisning til en øre næse hals læge og de skal så tage stilling til at man ikke skal klippe det nu i stede for at vente.
er der nogle herinde som kender lidt mer til det eller som selv har et barn der har fået det gjort for må da indrømme at jeg er en smule nervøs for hvad det er min dreng skal udsættes for..
hilsen Louise

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-04-04 12:58

Jeg har fået det gjort for mange år siden da jeg var barn. Selve indgrebet har jeg ingen erindringer om så det har nok ikke været slemt.
Jeg taler normalt og er da glad for, at jeg ikke har skullet døje med problemer i den anledning, og senere i livet er det da dejligt at være normal i den retning også.
I skal selvfølgelig følge de råd specialisterne giver, og det værste der kan ske ved indgrebet er vel at tungen kan rækkes lidt længere ud end normalt
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-04-04 13:00

P.S! Mine forældre har drillet mig med, at det ikke skulle have været foretaget fordi jeg så ville tale lidt mindre

Accepteret svar
Fra : tinah

Modtaget 30 point
Dato : 14-04-04 13:10

Hej louisez.
Ja det undre også mig at der ikke er nogen der har hjulpet jer, da Frederik var helt lille.
Jeg vil mene det ville være lidt nemmere dengang
Mine to piger på 3,5 og 1 år fik klippet tungebåndet inden de var en uge gamle.
Det klarede en erfaren jordemoder på hospitalet, og jeg er ret sikker på,
det værste ved det var, at de blev holdt fast, dels deres hoveder men selvfølgelig også deres tunger.
I samme øjeblik det var overstået, var det virklig overstået for dem - ingen gråd og stort set intet blod
og alt ok. Det gik så hurtigt at jeg ikke nåede at blive nervøs.
Det var jo ikke så meget om hvordan det foregår når børnene er større, og selvfølgelig er der lidt forskel,
men jeg tror ikke det er så meget. Jeg ønsker dig og Frederik held og lykke
Tina

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 15-04-04 08:03

Hejsa.
Jeg forstår heller ikke, at der ikke er sat ind noget før.
Min søn på 19 var lige født, da det blev konstateret at tungebåndet var for kort. Det blev klippet hos egen læge, da han var ca 1½ uge gammel, og som Tina skriver, var det værste, da han skulle holdes fast. Lige så snart der ikke var nogen, der holdt ham fast, var der ikke noget galt.
Det er rigtigt, at det kan gå ud over talen, da vi jo bruger tungen til at forme de forskellige lyde, så hvis jeg var dig, ville jeg ikke tøve med at få det gjort.
Som sagt selve "klippet" er en lille ting, men det giver store problemer for dit lille barn, hvis det ikke bliver gjort.
held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 15-04-04 11:04

Tak for svaret tinah. kender du evt en øre næse hals læge i kbh som er gode til børn for dem jeg har prøvet at ringe til ha ikke så meget erfarning med små børn og det ville jeg jo gerne ha de har der hvor det skal gøres... hilsen Louise

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 15-04-04 11:34

Hej luisez.
Desværre kender jeg ikke noget til nogle gode ørenæsehalslæger i KBH og
heller ingen andre steder, - jeg har aldrig haft brug for en. Egenligt heldigt i betragtning af at
jeg har 3 børn og den ældste er nu 14.
Jeg syntes du skal prøve at spørge i din mørdregr. eller ring til sundhedsplejesken.
Hvis ikke hun kan anbefale en, kan hun måske spørge sine kolleger.
Ellers prøv at spørg på www.netdoktor.dk der er forskellige grupper hvor du kan stille spørgsmål.
Held og lykke
Tina

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 16-04-04 00:30

hej tinah 1000 tak for din søde måde at hjælpe på...
hilsen Louise