/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
4 små spørgsmål...
Fra : mizz86
Vist : 825 gange
60 point
Dato : 14-04-04 09:58

- Hvad er normalvægten for en på 163 cm (18 år)???

- Tager man på hvis man bare tygger maden uden at synke den - altså bare spytter den ud når det er tygget???

- Hvad er de præcise kriterier for at have anoreksi???

- Nogle siger at man skal have en BMI på 17,5 for at have anoreksi, og andre siger at vægten skal ligge på under 15%
af ens normalvægt. hvad er rigtigt???

Håber i kan hjælpe.. Knuz

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 10:02

Med de spekulationer er du alvorligt i farezonen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 14-04-04 10:04

hejsa
her står en hel del om anoreksi du kan læse
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/anoreksi.htm
men hvis du har mistanke om at du selv eller en anden lider af anoreksi vil jeg kraftigt anbefale at du søger læge og får en snak med ham/ hende omkring problemet, hellere i dag end i morgen

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 14-04-04 10:22

Hej mizz

Jeg er enig med Teil i, at du (hvis det er dig det drejer sig om) allerede nu, bør opsøge din læge, og tage en snak om dine spekulationer med ham... de overvejelser du gør, tyder på et usundt forhold til mad, og der skal tages hånd om problemet NU.

Du skriver ikke om det er dig selv det drejer sig om eller en kammerat. Ej heller om det er et hankøn eller hunkøn det drejer sig om... men udfra dit profilnavn, vil jeg skyde på hunkøn.

For kvinder skal BMI ligge mellem 20-25.

Dvs. at hos en kvinde på 163 cm skal vægten ligge mellem 53,14 kg og 66,42 kg

De to udregninger er selvfølgelig de to yderpunkter der grænser til overvægt og undervægt.

Men du kan ikke blot tage udgangspunkt i BMI. Det drejer sig også i høj grad om din kropsbygning. I mit eget eksempel vil vægten skulle ligge på 1,6*1,6*22,5 = 57,6 kg. (midt imellem over- og undervægtig), men da jeg har en rimelig kraftig knoglebygning ligger min idealvægt reelt på ca. 60 kg. Jeg var nede på 55 kg. en overgang, men der så jeg nærmest skeletagtig ud i hovedet og på kravebenene... det holdt ikke. Det drejer sig altså ikke blot om, at holde en indekseret idealvægt... der skal også tages hensyn til kropsbygning og muskelmasse. Muskler vejer mere end fedt, så spiller man f.eks. tennis, der kan give store overarme og lår, og er generelt veltrænet, kan vægten sagtens ligge nogle kilo over BMI, uden at man er overvægtig.

Tænk over at få "hjælp" NU... det er vigtigt.

Knus Mira

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 14-04-04 11:51

jo, det er om mig selv. er pige, og er nok er nok lidt spinkel i det men Vejer, lige nu, 48.5 kg og synes at det er lige i overkanten...
men tak for jeres svar. . . .

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 12:46

Alvorligt sagt så burde du finde nogle interesser som ikke har med
spiseforstyrrelser at gøre. Prøv nu at se ud mod horisonten og glem
din egen lille verden.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 14-04-04 12:56

mizz
du er da bestemt ikke overvægtig - tværtimod kan du roligt tage nogle kilo på. og jeg er enig med mira - når du går med de tanker skal du søge hjælp.
og til dig Teil: helt ærligt - din sidste kommentar kan da ikke hjælpe. en spiseforstyrrelse er en psykisk sygdom og ikke noget man bare løser ved at finde nogle interesser.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 13:00

ahtn du har ret
en spiseforstyrrelse kan vi ikke gøre noget ved her.
Så de forskellige svar er nytteløse, også dit.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 13:05

Og så drejer det sig om hvad mizz86 kan bruge af svar.
Ikke hvad ahtn synes er det bedste.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 14-04-04 14:12

så så Teil - vi er jo i bund og grund enige. så lad os ikke mundhugges.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 14:17

Det er ok ahtn, vi skændes ikke.
(smilie)

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 14-04-04 14:18

jeg VED at jeg ikke har en spiseforstyrrelse...-og det er heller ikke ligefrem en interesse..
Læste bare noget på en side på nettet, og kom derfor til at tænke på det...!
såååååå... men igen.. tak fordi i gad svare

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-04 14:21

Et farligt svar, VED, tænk dig om.
Lyt til din krop, spis dig mæt,
dyrk motion. Det giver appetit.
mvh

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 14-04-04 14:24

Det gør jeg også....!
jeg er nu stadig sikker på at der ikke er noget galt....!!!!!!

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 15-04-04 02:09

Mizz86

Jeg har lidt af spiseforstyrrelse(anoraksi) for da jeg var 12 (er 20 nu)Ikk at jeg siger du har spiseforstyrrelse men hvis du er i tvils eller har flere spørgsmål omkring det vil jeg gerne svare på dem hvis jeg kan *S*

Man er undervægtig når ens bmi er 18,5 men det er jo forskelligt fra person til person

Ved ikk om man tager på af at tygge mad og så spytte den ud.Det ku jeg ikk forstille mig man gjorder....Det er et underligt spørgsmål.. Må jeg spørger hvorfor du spørger det..?

Kommentar
Fra : mizz86

Dato : 16-04-04 14:24

jeg spørger egentlig bare fordi at det ku være en måde at få stillet en akut træng til noget... fx noget sødt... og så kan man jo bare spytte det ud når man havde fået smager... altså så man ikke tog på...

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 16-04-04 20:31

Nårokay...Det ved jeg ikk.jeg tror ikk man tar på af det da det jo ikk kommer ned i maven så det kan blive fordøjet.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 19-11-04 20:45

Hejsa
Spørgsmålet har været åbent længe nu, du skal huske at lukke spørgsmålet. Dette gøres ved at trykke i højre hjørne, på accepter svar ovenover det svar, du synes er bedst. Har du ikke fået et svar, der er tilfredsstillende, så kom med en kommentar her, så kan der måske komme et brugbart svar

Ha' en fortsat god dag