/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
er det godt????
Fra : kim2kim
Vist : 2746 gange
10 point
Dato : 13-04-04 23:02

jeg brugte ca. 1500 kr (jeg pruttede ham ned i pris) på et luftgevær sæt (El Gamo Cadet 2001 4,5mm+tasco kikkert 4x20+1000 hagl og en masse skyde skiver samt et rensesæt), så ville jeg også høre om det ville være forsvareligt at skyde nogle Skader med det, da min morfar har tilbudt mig 100kr pr. død skade (ved godt at det er ulovligt, men skaderne plyndre hans vakkel voliere for æg og kyllinger), hvis nej hvilket hagl ville så gøre fuglens død mere "acceptabelt". min riffels mundings hastighed er på 190-210 (afhængigt af forætning). jeg vil ikke se mig selv som dyre plager, men som vakkel "beskytter"

ps: jeg håber at i ser mig som en fornuftig gut. (ville hælst slippe for moralske og etiske svar; jeg ved godt at det er forkert, men jeg kan ikke lide at se minne morfars vakkler gå rundt med angst for at der skulle komme en skade)

Kommentar
Fra : kim2kim

Dato : 13-04-04 23:05

hvis mit Gamo ikke kan skyde en skade hvad kan jeg så gøre for at "tune" det, Divs. gøre det kraftigere

Kommentar
Fra : LeonD

Dato : 13-04-04 23:25

Da du ikke vil høre de moralske svar, skal jeg spare dig for dem...

Men vil alligevel påpege at dine vakkler staves vagtler!

Ved jeg temmelig sikkert få på puklen for min stavekontrol, men det er ikke nemt at overse, når begge ens forældre er dansklærere.

/Leon

Kommentar
Fra : LeonD

Dato : 13-04-04 23:27

Og for moralens skyld retter jeg også lige mig selv

... temmelig sikkert FÅR på puklen...

/Leon

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-04-04 00:21

Kim2kim Istedet for at gøre noget ulovligt.Hvorfor så ikke gøre noget lovligt og tjene pengene alligevel. Din bedstefar kan da være ligeglad med,hvordan skaderne forsvinder. Det er nemlig helt lovligt at fange skaderne i en fælde se: www.jaegerne.dk og vendt så med at skyde vildt til du kan få et jagttegn,og lære hvordan man gør det....

Kommentar
Fra : kim2kim

Dato : 14-04-04 01:02

nu er jeg nu ikke dårlig til at skyde, jeg har skudt siden jeg var 8, egentlig var det ikke om man måtte, for det ved jeg at man ik må, men mere om min riffel var god nok til det formål?, er der ellers nogen der kender det (Gamo cadet 2001)
og hvilket hagl ville være det bedste til det (dræber den bedst/hurtigst), jeg ville gerne være fri for svar som ideholder en eller anden morale, da det ikke er det som jeg er ude efter. (det er ærgeligt at mange forummer er blevet til debat og diskutins sider). hvorfor kan man bare ik få det svar som man beder om????

med Velig hilsen Kim2kim

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-04-04 04:47

For lige gyldig om man er otte eller 12 år Så er der visse regler og love,som skal overholdes og ved at forlange en anvisnig af andre på hvordan man bryder loven gør man dem jo til medskyldig.Den beskrevne luftbøsse egner sig slet ikke til at skyde så store fugle,som skader og er ulovlig at bruge. Se Skov-og Naturstyrelsens hjemme side under jagt/regulering/love og regler.

Kommentar
Fra : Dennisq

Dato : 14-04-04 09:17

Ja, der er love og regler som SKAL overholdes. Men bb1 du er meget forkert på den, kim2kim´s luftbøsse kan sagtens bruges - hvis han
kun tager hovedskud (hjernen) på fuglene ud til max. 30-40 meter afstand. Men til kropskud duer den ikke ! Jeg opfordre hermed ingen
til at begå ulovligheder i denne tråd.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 14-04-04 12:26

Hej
I stedet for besværet med ulovlig jagt kunne du jo udlægge gift for skaderne. Det er ganske vist også ulovligt men det er meget effektivt. Hvis du gør det mens skaderne har unger vil de også dø af sult og så skulle du jo egentlig have en ekstra præmie pr. død skadeunge men det vil nok være vanskeligt at finde de reder hvor de ligger.
Du kan bruge nogle hønseæg, som du fylder med rottegift. Måske har din morfar en gammel flaske arsenik stående, som han ikke har nænnet at smide ud. Du kan også være heldig at æggene bliver ædt af en duehøg eller en musvåge. Det er jo også skadedyr men dem kan du næppe klare med luftgeværet.
Det kan også tænkes at der kommer en ræv forbi og æder æggene - og igen det er meget effektivt hvis de har unger, som så bliver udryddet ved samme lejlighed ved at dø af sult. Prøv at høre din morfar hvad han vil give i præmie for de andre dyrearter.
Helt ærligt kim2kim: Hvorfor tror du der er bestemmelser om jagttid og jagtredskaber? Skulle du ikke holde dig for god til at overtræde bestemmelserne. De er jo opsat for at beskytte dyrelivet og det er dyrene du skader, ikke blot myndighederne som bliver narret. Egentlig har skaderne jo mere ret til at være her end fremmede fugle som mennesker har importeret.
Men skal det være, så få din morfar til at betale for en skadefælde, som det nu igen er lovligt at bruge og lad så være at sætte den op mens skaderne har unger.

Kommentar
Fra : kim2kim

Dato : 15-04-04 00:17

tak for jeres besvarelser, som jeg har fået lidt mere indsigt i naturen af (overvejer faktisk at tage et jagt tegn nu), men har arsenik ikke en meget pinefuld død over for dyr som indtager det? (så hellere skyde det???).
kan maN ikke også købe nogle hagl som har en bedre "dræbe efekt" (fks. stål hagl...)?

Kommentar
Fra : kim2kim

Dato : 15-04-04 00:19

er der nogle der kender eller har et el gamo cadet 2001 gevær?

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 15-04-04 07:23

Hej
Du fangede vist ikke at brugen af gift var ironisk ment og bestemt ikke noget jeg går ind for. Det er jo også en pinefuld død hvis skaderne bliver anskudt med et for svagt gevær, for stor afstand eller de rammes dårligt.
Ifølge de nye bestemmelser for skadefælder må man kun bruge dem fra 1. marts til 15. april. Det er fordi man ikke må dræbe forældrefuglene så ungerne dør af sult i rederne. Derfor må du heller ikke skyde skaderne nu selv om du havde jagttegn og et rigtigt jagtgevær. Der må kun skydes skader i perioden 1. til 29. februar (regulering) samt almindelig jagt fra 1.09 til 31.01. Det kan du se på den forannævnte hjemmeside og det bliver der også undervist i når man tager jagttegn.
Så var det ikke bedre at din morfar sætter et net over vagtlernes løbegårde?

Accepteret svar
Fra : Dennisq

Modtaget 10 point
Dato : 15-04-04 10:00

Ang. hagl, kim2kim. Prøv at læse tråden : "anmedelser af luftgevære"

Godkendelse af svar
Fra : kim2kim

Dato : 15-04-04 11:38

Tak for svaret Dennisq.